اختصاصی/ چه کسی پاسخگوی حقوق تضییع شده کشاورزان فریدونکناری است

استقرار اداره آبیاری در فریدونکنار از مطالبات اصلی شهروندان

DSCN3574

به گزارش بصیر، سید هادی میرانی کناری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: از روزی که کمیته کشاورزی در فریدونکنار تشکیل شد به دنبال مطالبات به حق کشاورزان بودیم.

وی با بیان اینکه عدم متولی خوب موجب شده تا مردم و کشاورزان فریدونکنار تبعات سنگینی را متحمل شوند، تصریح کرد: با شورای کشاورزی شرق، میان محله و غرب شهرستان فریدونکنار جلسه ای برگزار کردیم مشکلات راشناسایی نمودیم.

میرانی یادآور شد: در زمستان در مسیر میان محله به دلیل بارندگی انسداد ایجاد شده بود که به کمک شهرداری و با بیل مکانیکی آن را تمیز کردیم، همچنین در گزارشی که از این کمسیون به شورا ارائه شد رودخانه هایی که باید لایه روبی می شد را معرفی کردیم، هرچند در عمل آن طور که باید لایه روبی صورت نپذیرفت.

عضو شورای شهر فریدونکنار با اشاره به اینکه البته در جوی ها و معابر لایه روبی انجام شد، خاطرنشان کرد: زمین های کشاورزی در فریدونکنار از هر سه منطقه شرق، میان محله و غرب از لحاظ آبی تغذیه می شود، آب سمت غرب از بالادست روستای ازباران، میان محله از منطقه ای به نام کتل کش از دریچه شماره ۴ که در تنظیم و تقسیم آب مهندسی و ساخته شده آب می گیرند.

در تقسیم آب آبیاری عدالت رعیات نمی شود

وی با انتقاد از اینکه مسئولین اداره آبیاری ساعات تقسیم های آب را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: ضعف همکاری اداره آبیاری در آن منطقه به فریدونکنار و حدود ۳۴ آبادی که از این آب بهره مند می شوند صدمه جدی وارد کرده است و در عمل نیز ساعات تقسیم فریدونکنار را کم می کنند و عدالت رعایت نمی شود.

میرانی ادامه داد: در دوشنبه گذشته آب اختصاصی متعلق به فریدونکنار که یک زمان ۳۰ ساعته بوده است کاملا بسته شده بود و با توجه به اینکه این آب در آن ساعات حق مسلم کشاورزان فریدونکناری بود حتی قطره ای آب به زمین های آنان نرسید.

وی افزود: قطعا قصور ازاداره آبیاری بوده است که اصلا همکاری نمی کنند و حق فریدونکنار را نادیده می گیرند، در این فصل نشاکاری که هزینه های بسیار زیادی برای کشاورزان صورت پذیرفت امیدوارم شرایط به گونه ای پیش رود که با بحران آب مواجه نشویم.

فریدونکنار از سهامداران اصلی رودخانه هراز است

رئیس کمسیون کشاورزی شورای شهر فریدونکنار با بیان اینکه امسال حجم آب هراز در حد مطلوبی است، اذعان داشت: فریدونکنار یکی از سهامداران اصلی رودخانه هراز است و با مدیریت ناسب می توان آب این رودخانه را به خوبی جذب کنیم اما متاسفانه فریدونکنار را در حاشیه قرار داده اند.

میرانی عنوان داشت: در گذشته شهرهایی بودند که به صورت دیمی کاری کشاورزی می کردند و اسناد آن هم موجود است و آنها حقی از آب هراز ندارند اما امروز آنها از آب هراز بهره برداری می کنند و هیچ مشکلی به وجود نمی آید اما حق آبه چندین ساله فریدونکنار با سهل انگاری مسئولین نادیده گرفته می شود.

منتخب مردم فریدونکنار در شورای اسلامی شهر  همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه روز جمعه حضور نجف نژاد برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در این جلسه به دنبال راهی برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزان هستیم.

اداره آبیاری از مطالبات اصلی شهروندان فریدونکناری است

میرانی تاکید کرد: استقرار اداره آبیاری در فریدونکنار از مطالبات اصلی شهروندان ماست، همچنین بودجه ای هم برای برق دهی به چاه های بالادستی فریدونکنار و لایه روبی رودخانه وجود داشت که متاسفانه هنوز اختصاص پیدا نکرده در صورتی که ضرورت اختصاصی بودجه در این فصل کشاورزی احساس می شود.

وی همچنین با بیان اینکه آب بندان های فریدونکنار از قدیم الایام به عنوان تغذیه کننده زمین های کشاورزی فریدونکنار محسوب می شدند، تصریح کرد: این آب بندان ها به عنوان ذخیره کننده اصلی آب فریدونکنار مطرح می باشند اما متاسفانه اداره آبیاری به علت عدم مدیریت در زمینه لایروبی، حجم ذخیره واقعی این آب بندانها را پائین آورده و به نوعی در این زمینه از سوی این مسئولین سهل انگاری صورت پذیرفته است.

وی در پایان گفت: البته از حجت الاسلام جلالی امام جمعه شهرستان، علی قاسمی فرماندار اسبق و محمد حسین زاده فرماندار فعلی، بخشدار مرکزی، مهندس رزاقی مدیریت جهاد کشاورزی و مهندس محمد مهدی گرائیلی مدیر امور توزیع برق فریدونکنار به جهت حمایت های همیشگی شان در بخش کشاورزی تشکر می کنیم اما به دلیل نداشتن متولی مستقیم اداره آبیاری در فریدونکنار با این بحران ها مواجه هستیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا