صیانت از «اسلامیت» و «جمهوریت» با دیده‌بانی به نام شورای نگهبان/

نخبگانی که نگهبان اسلام و انقلاب هستند/ حافظ اسلام و قانون اساسی؛ مایه آرامش ملت و مومنان

بصیر، در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر نظریه ولایت فقیه تشکیل شده و توانسته تئوری حکومتی شیعه را عملی کند نگاه به دستورات ولی فقیه، نه تنها موجب پیشبرد اهداف نظام می‌شود بلکه پذیرش حکومت الهی و لزوم آن بر تمامی مسئولان واجب است.
شورای نگهبان دارای جایگاه بسیار مهمی در نظام جمهوری اسلامی است چرا که این نهاد وظیفه حفاظت و صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، همچنین به دلیل تطبیق روند تصویب قوانین با شرع اسلام، پاسدار اسلامیت نظام است و هم به سبب تطبیق قوانین با قانون اساسی، پاسدار ابعادی از جمهوریت نظام است.
به علاوه شورای نگهبان با نظارت مؤثر و کارآمد بر درستی برگزاری انتخابات، داوم سلامت جمهوریت نظام را نیز تضمین می‌کند.
در واقع شورای نگهبان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است که وظیفه حراست از قانون اساسی از طریق تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و ارائه نظرات تفسیری و همچنین حراست از شرع از طریق تطبیق مصوبات با موازین اسلام را برعهده دارد و از طرف دیگر در امر انتخابات به عنوان نهاد ناظر، صلاحیت قانونی لازم را در این امر دارد.
در حقیقت به عنوان حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی است و در نتیجه از جمله نهادها و مراجعی است که باید براین اساس حرکت کند و با سرلوحه قراردادن اندیشه‌ها، بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف خود اقدام کند.
شورای نگهبان حافظ اسلام و قانون اساسی
سیدرحمان میرزازاده کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: شورای نگهبان حافظ اسلام و قانون اساسی، مایه آرامش مومنان و مطمئن‌ترین دستگاه نظام است.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان در مجموعه سازمان قانونی کشور، حساس‌ترین دستگاه قانونی است و به لحاظ شخصیت اعضاء آن، جایگاه مهم و برگزیده‌ای در جامعه دارد.
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مانع انحراف حرکت نظام می‌شود چرا که هدایت صحیح جامعه و حفظ مسیر کلی اجرا و قانونگذاری از انحراف، در اینجا به وسیله جمعی انجام می‌گیرد و اساس هم در هر جامعه‌ای همین است چون جهت‌گیری‌های ابتدایی در بسیاری از مواقع خوب و صحیح است اما اشکال بر غالب جوامعی که منحرف شده‌اند در استمرار حرکت است که باید صحیح بماند.
راه نفوذ دشمن با حمله به شورای نگهبان هموار می‌شود
میرزازاده اظهار کرد: اگر ما در یک نظام، دستگاهی را فرض کنیم که به شکل قانونی مانع از پدید آمدن انحراف می‌شود، آن دستگاه را باید واقعا دستگاه بسیار مهم و حساسی شمرد و شورای نگهبان این گونه است.
وی افزود: اصل ایجاد شورای نگهبان در قانون اساسی، یک کار ضروری و لازم بود و امروز هم هرچه بیشتر پیش می‌رویم، به اهمیت حضور شورای نگهبان بیشتر پی می‌بریم.
این کارشناس ارشد علوم سیاسی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حمله دشمنان به شورای نگهبان برای نفوذ در ارکان نظام اسلامی است، گفت: حمله به شورای نگهبان بازی در پازل دشمن است و برخی مسئولان داخلی باید مراقب حرکات و سخنان خود باشند.
میرزازاده با توصیه به مسئولان کشور که عدم حمایت و حمله به شورای نگهبان راه نفوذ دشمن را هموار می‌کند، اظهار کرد: امروز هم دشمن فهمیده است که حذف مجتهدان شورای نگهبان اسلام را به خطر می اندازد و متاسفانه برخی ها در داخل کشور با توهین به اعضای شورای نگهبان دشمن را خشنود کرده و جاده نفوذ را برای آنان باز کردند.
به گزارش بصیرنیوز، حمله به شورای نگهبان یک غلط سیاسی است و در حالیکه شوراي نگهبان هميشه مورد هجمه‌هاي وسيع داخلي و خارجي بوده بر همه به ویژه مسئولان لازم است تا برابر دستورات رهبری با حمایت کامل از نخبگان نگهبان انقلاب دفاع و پشتیبانی کنند.

گزارش: سید احمد حسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا