سلحشور: عاشورا را به کسی سپرده اند که عاشورایی نیست

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز،در جشنواره امسال رنگ و بوی نا امیدی و نمایش چهره سرد در جامعه بخش اعظم فیلم های جشنواره را به خود اختصاص داده بود. اما یکی از فیلم هایی که مورد توجه داوران جشنواره قرار گرفت. فیلمی بود که نگاه داوران جشنواره به خود معطوف کرد. فیلمی که حکایت از عاشورایی کرده بود که روضه هایش هر ساله با عمق روح و جانمان گره خورده است. اما گویا این بار مجلس روضه متفاوت شده بود و حال و هوای جدیدی گرفته بود. شاید برای جذابیت بیشتر فیلم سازی حرمله جای خود را به تعدادی تیر انداز داده بود و خون گلوی علی اصغر به زمین نشسته بود. برای اینکه عمق فیلمسازی کارگردان به رخ جهانیان کشیده شود چهره ای از زعمای دین خصوصا قمر بنی هاشم (ع) به نمایش در آمد تا بیش از گذشته بر اشتباهات فیلمسازیش مهر تأیید بزند.

 فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون در مصاحبه با خبرنگار فرهنگ نیوز این موضوع را مورد بررسی قرار داد و ضمن قائل شدن ماهیت برای سینما مثل هر چیز دیگر گفت: کار درویش در این سینمای تعریف شده درست است. در اسلام و جمهوری اسلامی درست نیست و حق مطلب ادا نشده است. اگر آقای درویش را به عنوان یک مسلمان نگاه کنیم این فیلمش خیانت به امام حسین(ع)  و اسلام است. اما از دید سینمای فعلی او کارش را درست انجام داده است.

فرج الله سلحشور ادامه داد: در سینما قرار است محتوا فدای تکنیک شود. در سینما قرار است فیلمساز برنده جایزه شود و به نام و نان برسد. درویش (کارگردان رستاخیز) هم همین کار را کرده است. میلیاردها ریال هزینه کرده که بگوید من تکنیک بلدم. اینکه امام حسین (ع) حقش ادا می شود یا نه در سینما مهم نیست. در سینما، سینماگر، عوامل و مطرح شدنشان مهم است. به نظر من در داخل این سینمایی که الان موجود است آقای درویش بد عمل نکرده است.

کارگردان فیلم تاریخی یوسف پیامبر(ص)  درباره وضعیت فعلی سینمای ایران افزود: درویش و دیگر فیلمسازهای کشور مثل آدمهایی می مانند که در حوض لجن شنا کرده باشند. هر کس در این حوض بیافتد خود به خود این رنگ و بو را می گیرد.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که تحریفات رخ داده در این فیلم که باعث شده علما و مراجع نیز به مخالفت بپردازند با چه توجیهی در این فیلم به نمایش در آمده است گفت:

شما می دانید در سینما فیلم ساز فعال ما یشاء است و فرهنگ انسان محوری حاکم است. سینما گر سوژه ای را به او یاد داده اند اگر تو آن را سوژه را تغییر دهی خلاقی. در سینما به سینماگر این را یاد داده اند. آقای درویش هم دوست داشته است این فیلم را اینگونه ببیند. این ایراد به آقای درویش وارد نیست. او به خود اجازه می دهد شهادت حضرت علی اصغر را هم دستکاری کند. چون سینما این حق را به او داده است. سینماگر متعهد به جامعه جهانی فیلمسازی است. او اسیر سینماست. او قرار نیست مطیع خدا و پیغمبر(ص) باشد.

سلحشور افزود: اگر شما اموالتان را به دست دزد بسپارید، چه کسی متهم می شود؟ طبیعی است که مقصر خود شما هستید. اول باید دقت می کردید. اینجا هم داستان همین است. جمهوری اسلامی عاشورا را به دست کسی سپرده است که عاشورایی نیست. این شخص خودش مطرح است. او می گوید من عاشورایی نیستم. فیلمساز هستم.

این کارگردان سینما در پاسخ به این سؤال که راهکار رسیدن به سینمای دینی مد نظر مقام معظم رهبری که بارها مورد تأکید ایشان قرار گرفته است چیست اینگونه گفت:

سینمای ما باید مذهبی شود. سینمای ما برای دینی شدن باید  شهادتین بگوید که هنوز نگفته است. مبانی اسلامی باید برای سینما تعریف شود. مبانی سینمای ما از هالیوود و صهیونیست گرفته شده است و تا کنون به هیچ عنوان قدمی در راه سینمای دینی انجام نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا