پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با بصیرنیوز:

نسل جدید آمریکا، رژیم صهیونیستی را از یکه‌تازی محدود می‌کند/نقش اندیشه‌ای جمهوری اسلامی در خیزش دانشگاهی آمریکا

پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه نسل جدید آمریکا، رژیم صهیونیستی را از یکه‌تازی محدود می‌کند،خاطرنشان کرد: نقش ایران در جنبش‌هایی که این روزها در دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم یک نقش اندیشه‌ای است.

به گزارش بصیرنیوز، رضا نیکنام در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به حوادثی که در دانشگاه‌های آمریکا در جریان است، اظهارکرد: عامل اساسی که موجب خیزش حمایت از مردم مظلوم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا شده چالش سیاست‌های چندگانه آمریکایی است.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که دولت بایدن در اسناد خط مشی سیاست خود برای بازسازی رهبری آمریکا در جهان، ارزش‌هایی مانند آزادی، سعادت بشری و تمکن بشری را مطرح کرده بود اما اینک جامعه آمریکایی شاهد پدیده نسل‌کشی بزرگ در غزه است که نه تنها دولت آمریکا مخالفتی با این ماجرا ندارد بلکه به‌عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در منطقه است.

پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که چرا جنبش حمایت از مردم فلسطین توسط جامعه دانشگاهی آمریکایی آغاز شد و این خیزش در قشرهای دیگر صورت نگرفت؟ تصریح کرد: باتوجه به اینکه در دانشگاه‌های آمریکا دانشجویانی از کشورهای مختلف دنیا حضور دارند شاهد تفکرات گوناگونی هستیم که به همین دلیل سیاست‌های دولت را به چالش کشیدند.

نیکنام با اشاره به برخورد خشن پلیس در دستگیری و سرکوب اعتراض کنندگان گفت: اینگونه برخورد پلیس ریشه در تاریخ سیاسی آمریکا دارد که نیروی پلیس در این کشور به‌عنوان اجرا کننده قانون و یگانه منبع جاری کننده اقتدار دولت بر شهروندان همیشه برخورد تندی داشته و سابقه این موضوع در برخورد با سیاه‌پوستان و مواردی از این دست را شاهد بوده‌ایم.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و روابط‌ بین‌الملل افزود: البته نباید از تصمیم و ابلاغ دولت‌مردان آمریکا به پلیس غافل شویم چراکه دولت آمریکا به‌دنبال حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: این حجم از حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی موجب شده که ارزش‌هایی که آمریکا بر اساس آن شکل گرفته و قانون اساسی ایالت متحده به‌عنوان نخستین قانون نوشته شده در دنیا که بر اساس آزادی‌خواهی بوده زیر سوال برود.

نیکنام با بیان اینکه حمایت‌های اینچنینی آمریکا از رژیم صهیونیستی طی دهه‌های آینده نمی‌تواند داوم داشته باشد، تاکید کرد: در سیاست آمریکا اگر پدیده‌ای به یک موضوع تبدیل شود چالش‌های بسیار زیادی به‌دنبال خواهد داشت و همین جنبش دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دامنه‌های وسیع‌تری پیدا خواهد کرد که منجر به محدود شدن رژیم صهیونیستی می‌شود.

پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل گفت: دولت‌مردان آمریکا به شدت نگران گسترش اعتراضات دانشجویان و اساتید دانشگاه به داخل شهرها و جامعه آمریکایی هستند.

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: نسل جدید آمریکا بر اساس اتفاقاتی که امروز در غزه شاهد آن هستند که ۳۳ هزار نفر انسان بی‌گناه از زن و مرد و کودک و پیر و جوان در فلسطین بدون هیچ محاکمه‌ای محل بمباران قرار گرفته‌اند نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

وی خاطرنشان کرد: آینده آمریکا پر خواهد شد از این جنبش‌ها و رژیم صهیونیستی با این اتفاقات به هیچ عنوان نمی‌تواند برای بقای خود در سیاست‌های ایالت متحده یکه‌تازی کند.

نیکنام با رد این انگاره که جمهوری اسلامی دخالت مستقیم در راه‌اندازی خیزش‌های آمریکایی داشته است، تصریح کرد: این حرف‌ها توسط دو دسته مطرح می‌شود؛ دسته اول برخی افراد هیجانی که در داخل ایران همه اتفاقات دنیا را به جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند و دسته دوم خود صهیونیست‌ها و یا طرفداران آن‌ها در آمریکا هستند که قصد دارند این جنبش‌ها را ایرانی معرفی کنند.

پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه اندیشه مرز نمی‌شناسد، یادآورشد: گفتمان دفاع از فلسطین که جمهوری اسلامی مبدع آن بوده باتوجه به اینکه یک اندیشه به حقی است هیچگاه در مرز جغرافیایی ایران محدود نمی‌شود و نقش ایران در جنبش‌هایی که این روزها در دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم یک نقش اندیشه‌ای است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا