بهترین سوغاتی مسافران از فریدونکنار چیست؟

برنج و ماهی، دو برند جهانی فریدونکنار

بصیر، با فرارسیدن فصل سفر و آغاز سال ۱۳۹۴، مسافران زیادی به شهرستان فریدونکنار آمده‌اند و در نقاط مختلف این شهرستان اسکان پیدا کرده‌اند.

فریدونکنار که به دلیل جاذبه‌های طبیعی چون دریا و جنگل مورد انتخاب مسافران قرار می‌گیرد همواره در این روزها از مهمانان زیادی پذیرایی می‌کند.

در این بین آن نکته‌ای که برای مسافران در بازگشت از سفر بسیار مهم به نظر می‌رسد ره‌آورد و سوغاتی از این شهر است، مسافران حاضر در این شهرستان انتخاب‌های زیادی ندارند اما همان چند مورد، خود از برندهای جهانی محسوب می‌شود که شاید هر شهر و استانی قادر به تامین این برندها با کیفیتی عالی نیست.

برنج و ماهی این ۲ برند جهانی هستند که در فریدونکنار به وفور یافت می‌شود، در این شهرستان انواع زیادی از این دو محصول استراتژیک وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم.

از اینکه از این دو محصول به عنوان برند جهانی یاد می‌کنیم آن است که ماهی خاویار این شهرستان و برنج طارم محلی در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و نام فریدونکنار با این دو محصول گره خورده است.

برنج‌های«طارم(دم سیاه استخوانی)، صدری، گرم رشتی، سرد رشتی، زرگ، آب کناری، قریبک، خزر، آمل دو و ….» در فریدونکنار با بهترین کیفیت و مرغوبیت بالا کشت می‌شوند، نکته قابل ذکر در این قسمت، وسعت مزارع برنج است که حدود ۶۵۳۴ هکتار را شامل می‌شود.

ماهی نیز دیگر محصول پرمصرف و پرطرفدار مسافران نوروزی و تابستانی است که از فریدونکنار دیدن می‌کنند.

ماهی‌هایی چون «کفال، آزاد، سفید، کپور، کلیکا، غزل‌آلا، شک، اورنج، سوف، اسبک، چکاب و ازون‌برون» از انواع ماهی‌های است که از دریای مازندران و سواحل فریدونکنار به راحتی قابل صید هستند.

فضولات پرندگان و رسوبات غنی از املاح معدنی دلایل کیفیت برنج فریدونکنار

حسن رزاقی مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدونکنار در مورد کیفیت این دو محصول استراتژیک به خبرنگار بصیرنیوز، گفت: فریدونکنار در پائین‌ترین نقطه آب‌ریز هراز قرار دارد و رسوبات و املاح بالادست به سمت پائین حرکت ‌می‌کند و با انباشت این مواد در این مناطق، خاک منطقه را غنی کرده و املاح معدنی مورد نیاز گیاهان را در اختیار مزارع قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین پرندگانی که به فریدونکنار مهاجرت می‌کنند در این زمین‌ها حضور می‌یابند و فضولات این پرندگان به عنوان یک کود طبیعی محسوب می‌شود و این امر مصرف کود شیمیایی را در این شهرستان بسیار کم کرده است و این خود دلیل دیگری بر بالا رفتن کیفیت برنج این مناطق است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خاطرنشان کرد: اگر مسافران تمایل به بردن سوغات از فریدونکنار به شهرهای خود را دارند بهتر است از برنج طارم محلی و ماهی‌های کفال و سفید انتخاب کنند.

رزاقی علت این توصیه در خصوص برنج طارم محلی را، ژنتیک این گیاه به لحاظ کیفی و ذائقه‌پسندی ما ایرانی‌ها دانست و گفت: برنج طارم محلی از بهترین و مناسب‌ترین کیفیت برخوردار است و عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا