اعتدال انقلابی؛ مبنای کلیدی در دیپلماسی نظام اسلامی

واکاوی بیانات مهم رهبرانقلاب در جمع مردم آذربایجان

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، بیانات رهبر معظم نقلاب دردیدار با مردم غیور آذربایجان حاوی نکات و اشارات بسیار تأثیر گذار و مهم بوده است از این رو ضرورت واکاوی برخی ابعاد فرمایشات ایشان می تواند درتقویت بینش سیاسی مردم به ویژه نخبگان سیاسی و آحاد مسئولان موثر واقع گردد.

بدیهی است عمق نگرش و درایت مقام معظم رهبری به ویژه در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی نظام اسلامی به   عنوان منشور کامل از بینش سیاسی در نزد دولتمردان سیاسی کشور مد نظر می باشد لذا لزوم انطباق دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم   با رویکردهای مقام معظم رهبری در عرصه های بین الملی می تواند برای بسیاری از بحران های پیش روی نظام اسلامی راهگشا و موثر واقع گردد.

با تعمّق در فرمایشات مقام معظم رهبری می توان اعتدال واقعی و به دور از شعارزدگی همراه با حفاظت و صیانت از آرمانها واصول انقلاب اسلامی را به عینه مشاهده نمود.

وجود سعۀ صدر مثال زدنی از ایشان و حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای و در عین حال نگاه به واقعیت های قدرت های غربی می تواند به عنوان مصداق واقعی و عینی از اعتدال انقلابی مورد ارزیابی قرار گیرد،از این رو مقام معظم رهبری در عین حال که مولّفۀ گفت و گو برای پیشبرد دیپلماسی کشور و مذاکره با غرب  در خصوص انرژی هسته ای را بی اشکال می دانند و حتی تعهد نظام اسلامی در مفاد توافق ژنو را نیز مورد تأکید قرار می دهند،   لیکن ضرورت احتیاط در برابر واقعیات ماهوی دولت های استکباری را نیز مورد تأکید قرارمی دهند که این رویکرد می تواند به عنوان رویکرد کامل و به دور از نگاه   همراه با خوش بینی مفرط مد نظر قرار گیرد.

مقام معظم رهبری فرمودند:«من به شما عرض بكنم كارى كه وزارت‌خارجه‌ى ما و مسئولين دولتى ما شروع كردند، ادامه پيدا خواهد كرد؛ ايران آنچه را قرار گذاشته است و عهد كرده است نقض نخواهد كرد. البتّه مسئولين تلاش خودشان را بكنند، كار خودشان را بكنند، امّا آمريكايى‌ها با انقلاب اسلامى دشمنند، با جمهورى اسلامى دشمنند، با اين پرچمى كه شما مردم بلند كرديد دشمنند و اين دشمنى با اين چيزها فرو نخواهد نشست»[۱].

باید اذعان نمود فرمایشات مقام معظم رهبری در اجتناب برخی افراد در داخل از بزرگ کردن آمریکا  به نوعی مقابله با خط فکری انفعال به نام اعتدال می باشد که سرانجام این نوع اندیشه هرچه باشد قطعا به نفع نظام اسلامی و آرمان های نظام اسلامی نخواهد بود ، مقام معظم رهبری در تبیین اندیشه های منفعلانه برخی افراد و گروه ها در داخل کشور فرمودند: «يك عدّه سعى نكنند چهره‌ى آمريكا را بزك كنند، آرايش كنند، زشتى‌ها و وحشت‌آفرينى‌ها و خشونتها را از چهره‌ى آمريكا بزدايند در مقابل ملّت ما، به‌عنوان يك دولت علاقه‌مند، انسانْ‌دوست معرّفى كنند؛ اگر سعى هم بكنند، سعى‌شان بى‌فايده است»[۲].

با تأمل در این فراز مهم می توان به اندیشه هائی در چند ماه اخیر در سطح برخی دولتمردان برخورد که   مبتنی است   بر هماهنگی با دول غربی و انفعال و عدم مقاومت در برابر هتاکی مقامات آمریکائی است تا به هر طریقی دل مستکبرین را به دست آورند!

به راستی چرا برخی دولتمردان سیاسی با عنوان اعتدال و دیپلماسی لبخند در واقع در راستای تسلیم در برابر آمریکا و قدرت های غربی حرکت می کنند؟ چرا باید مسئولان قوای مسلح هزینۀ سکوت برخی اعتدالیون را بپردازند؟مگر نه این است که  تعهد دستگاه دیپلماسی کشور باید بر مبنای مصالح عالی نظام و تقویت امنیت و منافع ملی کشور شکل گیرد؟

 بیانات روز گذشتۀ مقام معظم رهبری در جهت ایجاد نظم گفتمانی و اعتدال انقلابی در رفتارهای سیاسی دستگاه دیپلماسی کشور و دولت تدبیر مورد ارزیابی می باشد،اعتدالی که در گفتمان مقام معظم رهبری  برگرفته از اندیشۀ قرآنی «… اشداء علي الكفار رحماء بينهم»[۳]می باشد و اعتدالی  که بنیانگذار فقید نظام اسلامی با مظلومان جهان از باب مدارا وارد می شد و عليه استكبار بر اساس نص صريح قرآن برخورد می نمود ،از این رو  بیانات مقام معظم رهبری در افشای ماهیت پلید و خباثت آمیز آمریکا و در عین حال تعهد به مذاکرات با عنوان اعتدال اسلامی  باید  برای دولتمردان کشور به عنوان راهبرد مهم و کلیدی در چگونگی مواجهه با دشمنان نظام ولو در میز مذاکره مورد تأکید قرار گیرد.

امید است دستگاه دیپلماسی کشور با پیروی از منویات ژرف اندیشانۀ مقام معظم رهبری در ترسیم اعتدال انقلابی در راستای مواجهه عزت مندانه در ادامۀ مذاکرات عمل نماید و مطالبات و خواسته های ملت مسلمان ایران در راهپیمائی ۲۲ بهمن مبنی بر استکبار ستیزی و ایستادگی هر چه بیشتر مسئولان برای حفظ  اصول و آرمان های نظام اسلامی  را سرلوحۀ همیشگی تعاملات بین المللی خود قرار دهند.
 —-

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا