شمار قربانیان زمین لرزه نپال از ۲ هزار و ۳۵۰ تن فراتر رفت

بصير،

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی از کاتماندو به نقل از یک مقام نپالی اعلام کرد که آمار قربانیان زلزله این کشور از مرز دو هزار و۳۵۰ نفر فراتر رفت.

این گزارش به نقل از ‘کومال سینگ بام’ معاون بازرس کل پلیس نپال اعلام کرد که قربانیان زمین لرزه ظهر دیروز در این کشور از دو هزار و ۳۵۰ گذشته و حتی مجروحان آن نیز به حدود شش هزار نفر رسیده اند.

وی همچنین از کشته شدن نزدیک به ۸۰ نفر براثر این رویداد در کشورهای همسایه نپال از جمله در هند، چین، بنگلادش، چین و تبت خبر داد و افزود: آب و برق و راه های مواصلاتی در نپال به حدی قطع است که امدادرسانی به مجروحان این حادثه را با دشواری زیاد و حتی در برخی مواقع حتی غیرممکن کرده است.

این مقام نپالی یکی از موانع عمده در امدادرسانی به قربانیان حادثه را پس لرزه های این حادثه که تاکنون صدها بار اتفاق افتاده است توصیف کرد و افزود: پس لرزه ها همچنین موجب شد مردم نپال آرامش خود را از دست داده و همچنان به دور از خانه و کاشانه خود در خودرو و یا چادرها و یا اردوگاه های احداث شده سرکنند.

زمین لرزه هشت و یک دهم ریشتری روز شنبه پیش از ظهر در نپال روی داد و به شدیدترین میزان در پایتخت این کشور و دره کاتماندو احساس شد.

بزرگ ترین پس لرزه امروز در نپال به قدرت شش و هفت دهم ریشتر بود که حتی در کوه اورست نیز قربانی های دیگر از میان کوهنوردان گرفت، چرا که گروه های امداد و نجاتی که برای نجات جان کوهنوردان نتوانستند به سبب بهمن های ناشی از این پس لرزه ها به وظیفه خود عمل کنند.

اگرچه رسانه ها و مراکز مختلف، قدرت این زمین لرزه را از ۵/۷ تا ۱/۸ ریشتر برآورد کردند، اما اغلب رسانه ها به نقل از مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا، آن را ۹/۷ ریشتر اعلام کردند.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز به نقل از مرکز تحقیقات لرزه نگاری آمریکا اعلام کرد که این زلزله مهیب علاوه بر تلفات جانی، موجب تخریب منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی نپال شده است.

این خبرگزاری به نقل از دنیش آچارا، دیگر سخنگوی پلیس نپال افزود: با توجه به اینکه ساختمان های زیادی در نپال فرو ریخته است، احتمالا شماری از شهروندان نپال در زیر آوار گیر کرده اند که همین مساله سبب افزایش آمار کشته ها خواهد شد.

وی این زلزله را شدیدترین آنها از ۸۱ سال گذشته به این سو توصیف کرد و از بروز وحشت در میان مردم به ویژه پس از ده ها پس لرزه کوچک و بزرگ حادثه امروز خبر داد و افزود: بسیاری از مردم نپال به ویژه در پایتخت همچنان در خیابان ها بسر می برند.

رویترز همچنین از واژگونی برج ‘دارهار’ و معبد قرن ۱۹ هندوها در کاتماندو که جزو میراث جهانی سازمان علمی ، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) محسوب می شود براثر این زلزله خبر داد و افزود: برج ۹ طبقه ‘دارهار’ در میدان بوکارا در مرکز کاتماندو با ۶۰ متر ارتفاع که طبقه فوقانی آن زیارتگاه قبر شیوا، خدای هندوهای جهان نیز هست، براثر بروز این زلزله فرو ریخت./ایرنا

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا