صالحی: توان غنی‌سازی ۶۰ درصد را هم داریم

به گزارش بصیر به نقل از فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز(دوشنبه) در سخنرانی در مرکز فرماندهی آموزش‌های هوایی شهیدخضرایی با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای یکی از عناصر قدرت بخش است که جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی ویژه کرده است،‌گفت: انقلاب اسلامی را ناشی از دو عنصر دین‌باوری و وطن‌دوستی دانست.

صالحی با بیان اینکه از زمان مشروطه برانگیختگی به وجود آمد و سرانجام نارضایتی‌ها در انقلاب اسلامی بروز یافت که ناشی از تحول درونی مردم و خواست آنها بود،‌ تصریح کرد: ولی این مساله بدون رهبری به توفیقی دست پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران دین را احیا کرد و اعلام کرد که دین مخدر نیست بلکه محرک است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه خوشحالیم دین اسلام به دست این ملت بار دیگر به جهان شناسانده شد، اظهار داشت: در جنگ تحمیلی نشان دادیم که برای حفظ دین و وطن چه رشادت‌هایی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی علی‌رغم فشارها، کمبودها و علی‌رغم قصورهایی که هر کدام از ما به عنوان مسئول داشتیم باز با وجود جنگ و محرومیت‌های اقتصادی و بازرگانی بالندگی و سربلندی داشته، تاکید کرد که این بالندگی به گونه‌ای است که دیگران وادار به اعتراف شده‌اند.

صالحی با اشاره به خاطره‌ای از شهید ستاری درباره ساخت هواپیمای جت و احداث دانشگاه افسری نیروی هوایی در زمانی که خودش در زورات علوم فعالیت می‌کرد، گفت: تصویر ساخت هواپیما دور از ذهن بود و در زمانی که ریاست دانشگاه شریف را هم داشتم حتی توان ساخت خمپاره و تعمیر رادار را نداشتیم ولی حالا سه بار ماهواره در مدار زمین قرار  داده‌ایم.

 رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حرکت انقلاب اسلامی ایران همیشه به سمت بالندگی بوده است و مقصد همان مقصدی است که اسلام تعیین کرده، اظهار داشت که به برکت ولایت فقیه این مسیر ترسیم شده و اگر ولایت نبود ممکن بود راه را گم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دستارودهای انقلاب اسلامی ایران طی سال‌های گذشته اظهار داشت: ایران بیشترین تولید برق در منطقه را دارد، ۲۵۰ هزار کیلومتر لوله گاز تهیه شده و ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده کشیده شده است، ۴ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و هر استان چند دانشگاه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: منطقه اکنون در شرایط بحران است و ۴-۵ سال آینده برای منطقه سرنوشت‌ساز خواهد بود ولی شرایط در جهت منافع امت اسلام پیش خواهد رفت.

وی افزود: اکنون شرایط مصر پیچیده شده است، ملت مصر خاموش نخواهد بود و سرنوشت خود را رقم خواهد زد، جنگ داخلی سوریه سرنوشت محورهای مقاومت و غیرمقاومت را مشخص می‌کند. اگر جنگ در راستای منافع ملت سوریه، پیش برود محور مقاومت جایگاهش قوی‌تر می‌شود ولی اگر شکست خورد محور شر قوی‌تر می‌شود. در اطراف ایران هم شرایط آتش زیر خاکستر است. جهان در حال دگرگونی است چین در حال حرکت به سوی پیشرفت است و روسیه به عنوان قدرت نظامی حضور دارد.

صالحی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد هیمنه خود را حفظ کند، اظهار داشت که آمریکا قصد دارد تا رقبایش مانند چین و اتحادیه اروپا در عرصه اقتصادی سر بر نیاورند ولی نمی‌تواند این رقبا را با زور کنترل کرد پس باید با انرژی رقبا را کنترل کند. آمریکا در همه مصادر انرژی منطقه دست دارد به جز ایران در حالی که ایران در مجموع ذخایر نفتی و گازی در جهان اول است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قدرت ایران در منطقه فراتر از تصور دشمنان است با اشاره به خاطره‌ای از دوران حضور در سمت وزیر خارجه دولت دهم پرداخت و گفت: یکی از امرای حاشیه خلیج فارس در تهران در حضور محمود احمدی‌نژاد به ایران توصیه کرد که دست از حمایت سوریه بردارد چرا که طی دو سه هفته آینده حکومت دمشق سرنگون خواهد شد اما آقای احمدی نژاد با بیان خاص خودشان گفتند صبر کنید و عجله نکنید.

وی با بیان اینکه حجم حملات به سوریه به حدی بوده که این کشور عملا شخم زده شده و همگان در ابتدا مدعی بودند که ایران درایت سیاسی ندارد که از حکومت در حال سقوط سوریه حمایت می‌کند، ‌تصریح کرد که حالا بعد از سه سال نشان داده شد که چه کسی دست بالا را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی دستاوردهای کشورمان در حوزه انرژی اتمی را وصف ناشدنی توصیف کرد و ابراز داشت: تصور این هم نبود که بتوانیم قلب رآکتور  را بسازیم اما اکنون شرایط ما با آرژانتین و پاکستان که در گذشته جلوتر بودند قابل قیاس نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرف غربی خواستار کنار گذاشتن یکی از دو راه آب سنگین و غنی‌سازی است ولی ما کاری را انجام می‌دهیم که رهبری می‌گویند.

صالحی تاکید کرد که رهبری به امور هسته‌ای اشراف دارد و خطوط قرمز را به درستی تبیین می‌کنند.

وی با انتقاد از برخی کسانی که می‌گویند اگر ۲۰ درصد نیاز نبود پس چرا تولید شد و حالا تعلیق،‌تصریح کرد که ما در تامین سوخت ۲۰ درصد نیازمان را برطرف کردیم و به میزان کافی سوخت داریم، اما حق تولید سوخت ۲۰ درصد را از دست نمی‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه هر میزان از غنی‌سازی در هر سطح حق ایران است و تهران از حقش عدول نمی‌کند، گفت: اگر برای امری صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم روزی اورانیوم با غنای۶۰ درصد تولید کنیم ،توانایی‌اش را داریم.

وی تاکید کرد که تعهداتی در معاهده ان پی تی داریم ولی از حقوقمان نمی‌گذریم .برای ما صرف نمی‌کرد و از ابتدا هم به دنبال سوخت ۲۰ درصد نبودیم و حالا نیازمان به ۲۰ درصد برآورده شده است.

صالحی با تاکید براینکه ایران کشور پیشتاز جهان سوم است اظهار داشت که غرب با فشار به ایران اهمیت ان‌پی‌تی را می‌کاهد که این به ضرر معاهده است.

وی در پایان با بیان اینکه آینده خوب خواهد بود تصریح کرد که اکنون ایران به دنبال کیفیت دادن به فعالیت‌های هسته‌ای است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا