«کُمای فرهنگی» در پس فتوشاپ فرهنگی دشمن

بصیر، مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز ۹۳ در مشهد در فرازی، ضمن ابراز نگرانی در حوزه فرهنگی کشور، از جناح جوانان مؤمن و حزب الهی خواستند که به صحنه فرهنگی کشور به صورت فعال حاضر شوند. این «هل من ناصر» فرهنگی توسط ایشان، نکات قابل تأملی را در پی دارد.

سلسله مراتب «نظام فرهنگی» کشور یا وجود ندارد یا اگر هست که هست فاقد توان «دریافت دستور» و «اجرای دستور» است .

مقام معظم رهبری، به دلیل فقدان حضور سطوح میانی و طولی نظام فرهنگی، به عنوان «فرمانده ارشد» مستقیم «دستور گروهانی» در غیاب فرماندهان لشکری و ارشدی در «حوزه فرهنگ» را صادر کردند.

نگرانی «ولی امر» از حال کشور نیست (به نظر نگارنده) بلکه از آینده «فرهنگ» کشور است، به تعبیری، نظام در آینده (با این روند) به دلیل «فقدان اکسیژن» به تنفس مصنوعی  و «کُمای فرهنگی» نرسد .

نکته: عنصر «اطاعت» از دستور اقتضا می کند که اولاً «دریافت دستور» صورت گیرد. یعنی اینکه انسان آمادگی دریافت دستور را با دَم دَست بودن، داشته باشد و ثانیاً کشف ماهیت دستور و ثالثاً سیستم سازی برای «اجرای دستور» انجام پذیرد .

یکی از آفت های «اصحاب» اولیاء خدا در طول تاریخ این بود که یا به دلیل مشغله ی دنیایی که به تعبیر قرآن – سوره فتح «شغلتنا اموالنا و اهلونا» (مشغول خانواده و اموال خود بودند.) آمادگی دریافت دستور را نداشتند و دم دست نبودند و (والمتأخر عنهم زاهق) بودند و تأخیر داشتند و یا اینکه اساساً بصیرت لازم در خصوص «اصل پیام دستوری» وجود نداشت و در کشف شرایط و موقعیت، می لنگیدند.

امروز حزب الله، به ویژه جوانان حزب الهی مخاطب ندای «هل من ناصر» فرهنگی ولی امر، است و باید بداند که چه بکند و از کجا شروع کند.

یکی از کارکردهای مهم راهبردی و البته «کوتاه مدت» دشمن در حوزه فرهنگ در قالب «جنگ نرم»، تصویرسازی غیرواقعی با عمل «فتوشاپ فرهنگی» است تا بر خلاف واقع، عدد خودش را زیاد جلوه دهد و در کشور «عددسازی خیالی» کند.

دشمن در کوتاه مدت به دنبال عددسازی با عمل فتوشاپ است، مثل: فیلم های هالیوودی که ۱۰۰ نفر در یک میدان جنگ با عمل فتوشاپ تبدیل به یک «لشکر ۱۰۰ هزار نفری» می شوند یا اینکه شاهان گذشته در جنگ ها برای «عددسازی» گاهی اوقات در شب و تاریکی بر اسب ها، شترها و استرها جهاز هیزم می بستند و آنگاه هیزم ها را به آتش می کشیدند تا در قالب یک «عملیات روانی» به حریف مقابل القاء کنند که بی شمارند (فتوشاپیسم) و حریف به دلیل عدم شناخت عددی، دچار بحران اطلاعاتی و بحران تصمیم گیری می شد .

چند کد خبری و تحلیلی در خصوص عمل «فتوشاپ فرهنگی»:

الف: یکی از فازهای تهاجم فرهنگی که در حوزه جنگ نرم در تاریخ عیان است، پروژه «کشف حجاب» رضا خان بوده به طوری که پهلویسم، با تئوری هایی مانند «از کلاه نمدی تا کلاه شاپو» یا «از فرق سر تا پا باید فرنگی شد» بنا داشت به اصطلاح، مظاهر فرهنگ غرب را در غالب «تظاهر فیزیکال» دنبال کند (وسترنیزم) یا به عبارتی، تصویر عمومی کشور را فرنگی کند.

ب: دشمن، اخیراً در ماجرای «تحریم» گزارشاتی از داخل کشور داشت که تصویر عمومی ایران، یک تصویر «تحریمی» نیست و بعد در این فاز بهترین بهره برداری خود را در پایان سال ۹۲ و ابتدای سال ۹۳ از دو اتفاق اقتصادی کرد:

ماجرای «سبد کالا» که تصویر کشور از صف های طولانی مردم به یک کشور تحریمی شبیه شد.

ثبت نام مجدد یارانه ها توسط مردم که به تعبیری یک رفراندوم یارانه ای بود، مورد بهره برداری دشمن قرار گرفت که این طور در رسانه های دنیا القاء کند، ۸۴ درصد مردم ایران در «فقر یارانه ای» هستند تا تصویر عمومی کشور را تحریمی و فقر زده، ناشاد و بحرانی جلوه دهد .

ج: در نمایشگاه کتاب امسال، انتشار کتب ناشرانی که اساساً نه در تراز انقلاب اسلامی اند و نه در تراز امنیت ملی و منافع ملی کشور، با استفاده از یارانه تقریباً ۷۵درصد تخفیف و اعطای غرفه های اول و نشر میلیونی کتب ضاله و لس آنجلسی تقریباً «رایگان» می تواند «تصویر عمومی کشور» را در فضای نشر و مطالعات دستکاری کند.

اختصاص غرفه به جریان تکفیری و انحرافی شیعی و شبکه ماهواره ای تکفیری به ظاهر شیعه مثل یاحسین ۱ تا ۳ – فدک و… که از لندن بارسازی و هزینه ریزی می شوند و با یک رویکرد «همزاد» با شبکه های تکفیری وهابی مثل نور – کلمه، بر خلاف راهبرد انقلاب اسلامی، یک مسیر را دنبال می کنند.

(وحدت شکنی) و تصویر عمومی کشور را یک تصویر وحدت سوز خواهد کرد و این هم در شرایطی که «شائول موفاز»(رئیس اسبق موساد) طی گزارشی مفصل به نخست وزیر رژیم صهیونیستی آورده است: سران اهل سنّت شیعه شدند و مبنای گفتمان تشیع از منظر اسرائیل نگاه تاریخی نیست بلکه هر کس ۲ شاخص «خمینی گرایی و غرب ستیزی» را دارا باشد، شیعه است و دشمن محسوب می شود. ژنرال ماتیس (فرمانده ارشد سابق مرکزی نظامی آمریکا): سه چیز مانع خواب راحت شب من است: ایران، ایران، ایران

بنابراین متولیان فرهنگی کشور به ویژه وزارت ارشاد اسلامی نباید این سرمایه عظیم وحدت آفرین را به واسطه میدان دادن به جریان های مشکوک و انحرافی تکفیری چه شیعه و چه سنی، ضایع و تصویر عمومی کشور را زایل کند.

اخیراً در فیسبوک و فضای مجازی، کمپین راه انداخته شد به نام «عکس های یواشکی» که رادیو فرانسه و برخی شبکه های ماهواره ای و فارسی زبان آن را پوشش داده اند و این کمپین ضدحجاب به دنبال آن است که با انتشار عکس های بی حجاب که از داخل کشور فرستاده می شود، به نوعی تصویر عمومی کشور را دستکاری کرده و به نوعی ضداسلامی جلوه دهد.

بنابراین کاملاً واضح است که دشمن ضمن ناکام ماندن در مهار انقلاب اسلامی و مهار اسلام که بیش از ۲۰۰ سال تلاش کرد تا فرهنگ اسلامی و عاشورایی ایرانیان را از معادلات رفتاری و فرهنگی حذف کند، امروز به دنبال یک عملیات «کوتاه مدت و میان بُرد» برای تصویرسازی معکوس در حوزه فرهنگ و حتی حوزه اقتصاد است تا به نوعی امنیت ملی را مخدوش سازد.

البته ملت فهیم ایران در رنگ ها، لباس ها، نژاد ها و قومیت های مختلف و حتی حجاب های متنوع، عاشق انقلاب و ولایت هستند و حزب الله هم در این میان، میدان دار است و اساساً بی شمار و نیازی به عملیات روانی «فتوشاپیسم» هم ندارد چون امروز حزب الله مرزها را درنوردیده و فرهنگ جهاد و ضدیت با نظام سلطه را به ورای مرزهای جغرافیایی هم صادر کرد لیکن پرواضح است که نباید به دشمن مجال تحرک در زمینه سازی و «تصویر سازی عمومی» داد و باید تصویر عمومی کشور را اسلامی ساخت .

منظومه انقلاب اسلامی از منظر امام خامنه ای ۵ بخش دارد که بخش چهارم آن بعد از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، گزاره ای به نام «کشور اسلامی» است و آن یعنی اینکه تمام مظاهر و تصویر عمومی کشور، اسلامی شود و اساساً اگر یک خارجی وارد کشور شد، کاملاً حس کند که وارد یک «کشور اسلامی» شد. انشا الله/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا