مسئول دفاتر استانی اتحادیه بازیافت کشور

ایجاد اشتغال پایدار با بحث تفکیک زباله

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر، ملکی در جمع روسای ادارات و نهادهای فریدونکنار در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: زباله یک سرمایه ملی است و واژه دفن زباله که از سوی برخی افراد بیان می شود اشتباه بزرگی است چرا که ما سرمایه خود را هرگز دفن نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استان های شمالی کشور امانت دار نعمت های خدادای هستند، اذعان داشت: جنگل و دریا نعمتی است که در آخرت از آن از شما سوال خواهد شد.

ملکی با اشاره به اینکه در بحث بازیافت زباله باید به خانواده های خود آموزش دهیم و این امر را جدی بگیریم، تصریح کرد: در کشورمان آموزش هایی که در این زمینه داده می شود زمان بر و هزینه بر است، ما باید سیستم برنامه آموزشی داشته باشیم که نیازمند ورود دانشگاه، سازمان تبلیغات، مدارس و رسانه هاست.

وی افزود: کار دیگری که باید در این زمینه انجام دهیم تهیه طرح تحویل زباله هاب تفکیک شده می باشد، حال که مردم تفکیک زباله را فراگرفتند شهرداری باید این زباله ها را تحویل بگیرد.

عضو هیئت مدیره صنایع بازیافت کشور اظهار داشت: تشویق علاقه مندان به ساخت وسایل از زباله های خشک یکی دیگر از عواملی است که در این مبحث می توان ورود پیدا کرد، ما می توانیم از زباله های خشک خود درآمدزایی کنیم، همچنین می توانیم نمایشگاه ها و همایش های متعددی نیز در استان برای فرهنگ سازی در این امر برپا کنیم.

وی با بیان اینکه باید آمار دقیق تولیدات زباله در شهرستان را در اختیار داشته باشیم، عنوان داشت: شهرداری باید بداند که چه نوع زباله ای تولید می کنیم و چند درصد آن خشک و چند درصد آن قابل بازیافت است، با داشتن بانک اطلاعاتی دقیق می توانیم به خوبی برنامه ریزی کنیم.

ملکی اذعان داشت: سرانه تولید زباله در این شهرستان بسیار بیشتر از سایر استان هاست، بنابراین برنامه ریزی برای کاهش تولید زباله باید در اینجا به عنوان یک اصل قرار گیرد و از سرمایه گذاران و شرکت های صنعت بازیافت دعوت به عمل آید تا از توانمندی این عزیزان استفاده شود.

مسئول دفاتر استانی اتحادیه بازیافت کشور ادامه داد: از امکانات شرکت ها می توانیم برای سازماندهی بازیافت زباله این شهرستان استفاده کنیم، تفکیک زباله باید از خانه آغاز شود و همانطور که می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است.

ملکی با بان اینکه برای کاهش زباله و تفکیک آن باید فرهنگ سازی شود، تصریح کرد: بسیاری از بیماری های پوستی به علت عدم تفکیک زباله است و به نوعی هزینه های درمانی ما را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: اگر در شهرستان فریدونکنار بحث تفکیک از مبدا جدی پیگیری شود اشتغال پایدار ایجاد می گردد، یک تن زباله یک نفر اشتغال مستقیم و سه نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.

ملکی ادامه داد: مازندران به عنوان قلب و دستگاه تنفسی ایران است، ورود و خروج به این استان باید کنترل شود و با فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه در بین مسافرین به جای اینکه کارمندان شهرداری را زیاد کنید مردم را کارمند شهرداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا