شوی سیاسی خاتمی برسر یک “النگ دولنگ” آشتی ملی

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور درجمع عظیم راهپیمایان ۲۲بهمن، تهران درمیدان آزادی سخنرانی کردند و فارغ ازمباحث شایسته بسیار، دریک فرازی ازکلید واژه “آشتی ملی”استفاده کرده اند .

این پروژه بسیار آشنای (آشتی ملی) اگر ناظر به تاکید بر”وحدت ملی” باشد کاملا پر بهره خواهدبود ،لیکن با توجه به برخی ملاحظات یک جریان خاص،اگر ناظر بر رفع “حصر سران فتنه” به عنوان  نماد “براندازی ” نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، باید به آن نمره منفی داد،چرا که منافع جناحی وگروهی برمنافع ملی ترجیح داده ومی شود.

جریان فتنه (خاجی وداخلی)نسبت به دولت یازدهم وشخص آقای دکتر  روحانی ،به دوگروه تقسیم شده اند.

گروه اول آنهایی هستند که پروژه “عبوراز روحانی”را کلید زده اند.

گروه دوم درحال عبورند و به دنبال کشف استعداد دولت و حتی تحریک آن برای عبور از خطوط قرمز نظام هستند.

و اساسا نگاه جریان لیبرال و سکولار در داخل و خارج در حمایت از آقای روحانی به عنوان یک تاکتیک انتخاباتی “پلی برای عبور”نه “ساکن شدن” بر جغرافیای آن بوده و حتی از واژه هایی مثل “رحم اجاره ای”درحین و قبل انتخابات استفاده می کردند.

نکته :کلیدواژه “رفع حصر سران فتنه”از ناحیه این جریان ،رمز عبور از “روحانی “است ،چرا که گروه اول در نظر دارد با توجه به عدم تمایل دولت و شخص رئیس جمهور در عبور از خطوط قرمز،ماجرای”رفع حصر” را بهانه ای برای پروژه “عبور از روحانی”نماید و گروه دوم هم با کلید زدن این پروژه می تواند از دولت “راستی آزمایی”کند که آیا می تواند ازخود در عبور از خطوط قرمز و رفع حصر سران فتنه “استعداد”نشان دهد یا خیر؟

* به مختصات گفتاری این دوگروه ازجریان فتنه توجه کنید :

احمد پورنجاتی (حزب مشارکت-۹بهمن ۹۲-سایت جرس): آقای رئیس جمهور، پایگاه اجتماعی شما کجاست؟ شما اشتباه محاسباتی دارید- او (دکتر روحانی) به عنوان شخص خودش هیچ پایگاه اجتماعی وسیاسی اختصاصی ندارد-حتی در جامعه روحانیت مبارز تهران هم که عضو شورای مرکزی هست فاقد پایگاه است.

پورنجاتی با استفاده از واژه “زهدان اجاره ای”دولت یازدهم را وامدار جریان اصلاحات معرفی کرد.

عیسی سحرخیز (عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات-سحام نیوز):دولت یازدهم “پیام گیر” ندارد- جامعه نیاز به”خون”دارد و ما باید در روز ۲۲ بهمن به پایگاه های انتقال خون برویم و  خون بدهیم.

البته سعیدحجاریان (عضومشارکت) درپاسخ به راهکار خنده دار سحرخیز با تصغیر این پروژه آن را یک خانش کودکانه و به طرح”بنگ بنگ-کیوکیو” تشبیه ساخت.

در این بین شدیدترین موضع علیه شخص دکتر روحانی دولت یازدهم را رضا تاجیک ،رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاتمی و مشاور ارشد او، طی یادداشت هایی در ماهنامه “مهرنامه” و روزنامه “بهار” اتخاذ نمود و با عبور از ادبیات “تردید” به “ناسزا گویی” گرایش پیدا کرد.

تاجیک گفت:دولت یازدهم دولت “هلو انجیری” است و جیره خوار ۲ طیف اصلاح طلب و راست سنتی است.

دولت یازدهم فاقد پایگاه اجتماعی است.

جریان اعتدال فاقد عقبه روشنفکری است.

دولت روحانی یک جریان حکومتی درمقابل جریان مردمی است.

این جریان (اعتدال) فاقد استعداد برای تبدیل شدن به یک جریان مدنی (بخوانید برانداز) است.

تاجیک (روزنامه بهار-۲۵شهریور۹۲):با اشاره به دولت امید گفت:من پرهای امیدم را کندم (یعنی امید به براندازی نظام اسلامی ندارم)

شورای هماهنگی راه سبز امید طی بیانیه ای درسومین سال حصر سران فتنه ،”کف” انتظارات جریان سبز را آزادی سران فتنه۸۸ خواندند و آنرا از دولت روحانی به عنوان یک “بستانکار” مطالبه کردند.

احمد خرم (عضوحزب مشارکت-مصاحبه با سایت کلمه-۷بهمن۹۲):با این وضع دولت نمی تواند ادامه دهد- دولت قاطع نیست (انتظار رفتار رادیکال ازدولت)-حرکت دولت آهسته است.

موسوی خوئینی ها(درجلسه محفلی مجمعیون):این دولت ۴ساله خواهد بود و باید مواظب هاشمی بود تا از ما انتقام مجلس ششم را نگیرد.

اما در این بین افرادی(گروه دوم) همچون جواد حق شناس هنوز معتقدند که باید آرامش داشت و به دولت فرصت داد تا به وعده هایش عمل کند.

حق شناس(تابناک-۶بهمن۹۲):سیاست دولت”مرحله”ای است و براساس اولویت ها حرکت می کند.

هرچند به لحاظ مفهوم شناسی ،”اعتدال”تعریف نشده است و درحوزه های مختلف چه تعریفی دارد؟

البته جریان خارجی جریان فتنه سبز به لحاظ ریخت شناسی کاملا به دولت و شخص دکتر روحانی بی اعتماد هستد و ایشان را سرباز حکومت می دانند:

-بنی صدر(رئیس جمهورمخلوع درمصاحبه با صدای امریکا):آقای خامنه ای با زیرکی تمام پرچم جریان اصلاحات را به آرامی ازشیخ تند رویی مثل خاتمی گرفت و به دست شیخ میانه رویی مثل روحانی داد.

-سایت گویا نیوز(ارگان سرویس جاسوس سیا) درتحلیلی و روایت داستانی، وعده های انتخاباتی دکتر روحانی را غیرعملی و به تعبیری” سرکاری” دانست و نوشت:روزی پادشاهی برای سرگرمی هوس کرد مسابقه ای طراحی کند و از این رو جارزنان جار زدند که اگر فردی بتواند به حیوانی حرف زدن بیاموزد از پادشاه هزارسکه طلا پاداش خواهد گرفت و در صورت حضور درمسابقه و عدم توانایی این کار، سرش را بر بادخواهد داد،دراین بین کسی این توانایی و جرات را نداشت که در این مسابقه شرکت کند جزء ملا نصرالدین معروف که رفت و به پادشاه گفت من خری دارم و می توانم آنرا به حرف بیاورم اما چهل سال زمان می برد و درعوض هم فقط پنج سکه طلا می خواهم وپادشاه هم پذیرفت و به او پنج سکه طلا داد.

یکی از دوستان ملا نصرالدین او را دید و گفت :ملا این چه کار خطرناکی بود که کردی ،این خر به زور از تو فرمان حرکت می گیرد چطور می خواهی او را  حرف  زدن بیاموزی؟ملا در پاسخ به او گفت:چقدر توساده ای ،تا چهل سال دیگر یا من مُردَم یا پادشاه می میرد و یا خرم،فعلا با این پنج سکه خوشم.

و در خاتمه نویسنده گویا نیوز نوشت :این بار در ناامیدی بسی امید نیست.

و…

با توجه به کدهای مطروحه در فوق کاملا می توان دریافت که جریان فتنه درحال عبور از “روحانی” هستند  و چه بسا پروژه عبور از ناحیه این جریان مسبوق به سابقه هست (عبورازخاتمی-عبورازهاشمی) چرا این جریان به شخصیت های سیاسی با نگاه “ابزارمحور” توجه نشان می دهد و عنوان “پلی برای عبور” به آنها می دهد.

در این بین ،اتاق فکر استراتژیک دولت یازدهم هم حتما موضوع “عبور” دریافت و کشف کرده اند و شاید به دنبال برآورده سازی کف مطالبه این جریان برانداز یعنی زمینه سازی برای “رفع حصر سران فتنه” با استفاده از ادبیات “پوششی”مثل “آشتی ملی”و دوری از “افراط گرایی”و.. به دنبال چاره ای برای “عبور”از پروژه “عبور” هستند که به نوعی این یک رفتار “جریانی”و”جناحی”از ناحیه دولتیان است که این رفتار به هیچ وجه سودآور نیست ونخواهدبود،نه برای دولت اعتدال که از یک جریان برانداز و فاقد پشتوانه مردمی حمایت کند و نه برای شخص دکتر روحانی که مستحضربه حمایت مردم و ولایت معظم است .

همچنین این رویکرد “قبیله گرایی سیاسی”در تنافی با منافع ملی و اهداف آرمانی انقلاب اسلامی می باشد،چرا که” کف “انتظارات این جریان برانداز ،رفع حصرسران فتنه است لیکن” سقف “انتظارات آنها حتما عبور از رکن رکین انقلاب اسلامی یعنی “اصل ولایت فقیه” و شخص”ولی فقیه”می باشد،همچنان که دیده ایم و”شوی سیاسی”خاتمی و مجمعیون در مرقد مطهر امام به بهانه تجدید میثاق با حضرتش،به نوعی نشستن بر یک سر”النگ دولنگ”آشتی ملی است.

جهت یکی از “لعن “های زیارت عاشورا ،لعن رفتار “قبیله گرایانه و“عصبیت تهی از اسلامیت در روز عاشورا است که می فرماید: اَلّلهُمَّ العَنِ العِصابَة الّتِی جاهَدتِ الحُسَین و…”که باید از آن به شدت برحذر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا