مسئولان مازندران بدانند و تدبیر کنند

ازدواج که از رونق بیفتد، طلاق اوج می‌گیرد

بصیر ، اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت زهرا (س)، از آن جهت قابل تکریم است که این سنت الهی و اسلامی در چنین روزی از سوی افراد واجدالشرائط به ثمر بنشیند و جوانان در این روز به زندگی مشترک با همسر خود بپردازند و وظیفه مسئولان نیز، زمینه‌سازی برای تسهیل، تثبیت و تضمین ازدواج و زندگی مشترک جوانان از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و تامین درآمدهای قابل قبول برای زندگی معمولی است.

بسیاری از جوانان، مجرد مشکلات کنونی و پیش‌روی خود را، که اشتغال در راس آنها قرار دارد، مانع اصلی تاخیر در ازدواج خود می‌دانند و معتقدند که هرچه این تاخیر ادامه یابد، انگیزه ازدواج کمتر و پیامدهای زیان‌بار آن بیشتر می‌شود.

مسئولان تاخیر در ازدواج را جدی بگیرند

تاکید بر ازدواج به‌هنگام و بموقع از سوی رهبران دینی، آن گونه که در روایات معصومین (ع) آمده، بدون تردید دارای مزایا و زوایای مثبتی است که تاخیر در آن، از بروز تبعات منفی نمی‌تواند خالی باشد.

رمضانعلی غلامی، که خود مدرس دانشگاه است و اخیراً ازدواج کرده، در این باره می‌گوید: تاخیر در پیوند زناشویی اگر در غرب و کشورهای غیر دینی چندان با واکنش‌های فعال مواجه نمی‌شود، در کشور ما و بویژه در استان مازندران، که دارای بافت دینی و سنتی هستند، باید تامل برانگیز و دغدغه‌آفرین باشد.

وی با اشاره به خسارات فرهنگی ناشی از این تاخیر، اظهار کرد: برهم خوردن توازن اخلاقی و شیوع و گسترش فساد و ناهنجاری‌های رفتاری و سپس کاهش نرخ رشد جامعه از پیامدهای فرهنگی تاخیر در ازدواج است که نباید از تغییر باور فرهنگی جامعه در پذیرش مجردی دائمی و یا ازدواج در سن بالا نیز غفلت کرد.

حل مساله از راه درست

مریم کبریایی، که در سال‌جاری ازدواج کرده و در مقطع کارشناسی ارشد درس می‌خواند، معتقد است: کاهش رشد نرخ جمعیت، که این روزها بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد، معلول علت‌هایی است که بروز مشکلات عدیده اقتصادی در جامعه، یکی از مهم‌ترین آن است. جوانی که تحصیلات دانشگاهی دارد و به خدمت هم رفته و بیکار است، اگر از نداشتن درآمد ثابت و مشکلات مالی بگوید و از ازدواج، که خواهان آن نیز هست، طفره برود، پر بی‌راهه نگفته و باید تا حدی به او حق داد.

وی خطاب به مسئولان می‌گوید: تا زمانی که این مشکلات وجود داشته باشد و اقدام عملی برای رفع آنها نشود، با حرف و سخنرانی و وعده‌های آنچنانی دادن، مشکل ازدواج حل نمی‌شود.

معضلی که باید ریشه‌ای آسیب‌شناسی شود

این دانشجوی رشته گرافیک می‌افزاید: موضوع ازدواج و آسیب‌هایی که متوجه آن است، تحت تهاجم موضوعات مختلفی قرار دارد که وضع بدحجابی جامعه و عدم اجرای احکام دینی در بحث محرم و نامحرم از جمله آنهاست. جای تعجب دارد که مسئولان چرا به این مساله مهم توجه جدی نمی‌کنند و برای این معضل، که اگر بخوبی تدبیر نشود می‌تواند بحران به‌وجود آورد، چاره‌اندیشی نمی‌کنند و وضع را رها کرده‌اند.

وی کاهش انگیزه ازدواج در جامعه را فراتر از مشکلات اقتصادی، ضعف اعتقادی ذکر کرد و گفت: باید به موازات تلاش برای آسان‌سازی ازدواج و کاهش مشکلات ناشی از اشتغال و درآمد و مسکن ، در باورپذیری دینی و اعتقادات دینی جوانان و ترغیب آنان به ازدواج هم کار کرد و در این زمینه همه رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی باید به پای کار بیایند.

ازدواج‌ها پیشکش، طلاق‌ها را دریابید

زهرا فتاح‌زاده، که دبیر آموزش و پرورش است، طلاق را یکی از بازتاب‌های بی‌توجهی به علل پرهیز از ازدواج جوانان می‌داند و می‌گوید: اگر متولیان امور نمی‌توانند برای ازدواج و تسریع و تشویق به این امر الهی کاری بکنند، لااقل برای طلاق‌ها فکری اساسی کنند، چرا که روند افزایش طلاق‌ها رو به فزونی است و این معضل کم کم گریبان روستاها را نیز گرفته و آمار طلاق در روستاهای مازندران واقعاً نگران‌کننده شده است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا