اختصاصی/ قسمت اول

گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

بصیر/

فریدونکنار از سمت شمال به دریای خزر و از سمت شرق به شهرستان بابلسر و از جنوب به شهرستان آمل و از غرب به شهرستان محمود آباد محدود می شود.

این شهر در استان مازندران و برروی جلگه پست و ساحلی جنوب دریای خزر قرار گرفته است. فریدونکنار به واسطه قرارگیری در مسیر شاهراه شرق به غرب و بالعکس استان مازندران و واقع شدن در یکی از بهترین نقاط ساحلی دریای خزر و همچنین به دلیل فاصله مناسب با شهر بابلسر، محمود آباد، بابل، آمل و ساری و تهران از موقعیت مناسب جغرافیایی برای توسعه برخوردار است.

در حال حاضر تراکم موجود در فریدونکنار کمتر از ۶۵٫۶ نفر دئر هکتار می باشد، شهرستان فریدونکنار به شهر فریدونکنار و به دو بخش به نام های مرکزی و دهفری تقسیم می شوند.

جمعیت کل شهرستان طبق آخرین آمار مرکز بهداشت شهرستان فریدونکنار ۵۵۶۴۵ نفر می باشد که ۲۸۱۰۳ نفر مرد و ۲۷۵۴۲ نفر آن زن هستند.

وضعیت اقلیمی

وضعیت آب و هوایی این شهر مانند دیگر نقاط شمال کشور معتدل می باشد و دما در گرمترین ماه سال (مرداد) به ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد می رسد، از جمله بادهای محلی که به اسامی بومی نیز نامیده می شود وزوا(باد شمالی)، کوسری وا(بادجنوبی)، گل وا(باد شرقی)، دشت وا(بادغربی) قابل ذکر است.

وضعیت توپوگرافی

محدوده شهر فریدونکنار در بخش جلکه ای و در موقعیتی ساحلی قرار دارد و هیچگونه عوارض برجسته توپوگرافیک در آن مشاهده نمی شود، سیمای ناهنوار و تحولات آن مربوط به پیشیروی و پسروی آب دریا در منطقه ساحلی و نیز رسوب گذاری رودخانه های آزاد قرار دارد؛ در واقع پهنه مزبور جزیی از بستر دریای خزر می باشد که بر اثر پسروی دریا بر رسوبگذاری آن خشکی های مزبور با شیب های بسیار ملایم را به وجود آورده است. به طور کلی به لحاظ توپوگرافی هیچ محدودیتی جهت توسعه عمودی شهر فریدونکنار وجود ندارد لیکن این مسئله به همراه بافت خاک و جنس زمین در بعضی نقاط شهر به لحاظ دفع فاضلاب و جذب آب های سطحی به ویژه در مواقع بارندگی شدید مشکل ساز است.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا