آسمان‌خراشهای وطنی مانعی بزرگ برسر راه بزرگان جهان

 

آسمان‌خراشهای ایران مانعی بزرگ برسر راه بزرگان جهان +معرفی کامل حریفان ایران// آماده انتشار 12 شببه گزارش بصیر به نقل مشرق – با انجام مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴  بسکتبال، تیم ملی ایران در گروه A با تیم‌های اسپانیا میزبان مسابقات، مصر، صربستان، برزیل و فرانسه هم‌گروه شد. جام جهانی بسکتبال شهریور آینده برگزار خواهد شد، یعنی کمتر از دو ماه پس از فینال جام جهانی فوتبال.
از شش کشوری که در تاریخ ۶۴  ساله مسابقات جهانی موفق به کسب جام قهرمانی شده‌اند، سه تیم در گروه ایران هستند! به همین خاطر کارشناسان بسکتبال، گروه اول را دشوارترین گروه جام هفدهم نامیده‌اند. مادرید، بارسلونا، لاس پالماس، سویا، بیلبائو و گرانادا شهرهای میزبان این دوره از مسابقات هستند.
به همین منظور خبرنگار ورزشی مشرق گفتگویی با مصطفی هاشمی سرمربی تیم بسکتبال مهرام درخصوص گروه تیم ملی ایران انجام داده که در زیر می خوانید:

هاشمی در ابتدا درباره سطح گروه ایران گفت: گروه ما علی رغم سخت بودن گروهی است که اگر کمی خودباوری، تمرکز و تدارکات خوب داشته باشیم می توانیم صعود کنیم، چرا که اسپانیا و فرانسه که فعلا دست نیافتنی هستند و اختلاف فاحشی با سایر تیمهای گروه دارند اما قطعا از مصر سرتر هستیم، صربستان هم تیمی رویایی نیست و بازی سخت و پایاپایی با ما خواهد داشت، برزیل هم قابل بردن است چرا که اگر شرایط خوبی داشت مستقیم به جام جهانی صعود می کرد ولی نتوانست به صورت مستقیم صعود کند و بعد از تیمهای آرژانتین، مکزیک، دومینیکن و پورتوریکو با سهمیه وایلد کارت به این مسابقات راه یافت و مشخص است که در شرایط خوبی قرار ندارد و منهای تجربه بالا، این تیم از ایران سرتر نیست و چیزی بیشتر از ما ندارد و به نظر من اگر در شرایط خوبی باشیم حداقل به عنوان تیم چهارم می توانیم از گروه صعود کنیم.

آسمان‌خراشهای ایران مانعی بزرگ برسر راه بزرگان جهان +معرفی کامل حریفان ایران// آماده انتشار 12 شب

سرمربی مهرام درخصوص شرایط تیم ملی ایران نیز عنوان کرد: تیم ملی ایران در حال حاضر در بهترین شرایط ممکن قرار دارد و بهترین تیم آسیاست، در همه پست ها جنسش جور است و علاوه بر۵ پست اصلی که بهترین های آسیا را در اختیار داریم از نیمکت خوبی هم برخورداریم، کادر فنی ایران نیز از بهترین هاست و این مجموعه و نیز مجموعه ای که در لیگ برتر آموزش خوبی می بینند، پس از سالها بازی در کنار هم و کسب تجارب بالا که حداقل ۱۰۰ بازی بین المللی دارند می توانند در مسابقات جهانی نیز ارائه گر بازی های خوبی باشند.
مربی اسبق تیم ملی در ادامه گفتگو با مشرق با تاکید بر آماده‌سازی تیم ملی با بازیهای تدارکاتی زیاد افزود: مسلما باید خودمان را کاملا مهیای شرکت در مسابقات جهانی کنیم و مهمترین نکته رسیدن به خودباوری است و تیمی که امیدوار نباشد اصلا شرکت نکند بهتر است و خودباوری هم نباید صوری و شعاری باشد و بازیکن باید به این مرحله برسد که واقعا حس برد داشته باشد و از نظر فنی به اعتماد به نفس بالایی برسد و از نظر روحی نیز احساس تحقیر نکند.

هاشمی در پایان درباره سابقه رویارویی ایران با تیمهای همگروه خود نیز گفت: ما با صربستان یک‌بار در مسابقات چین بازی کرده و موفق به شکست این تیم شده ایم، به برزیل هم در مسابقات دوره قبل در سال ۲۰۱۰ باختیم، با مصر هم فکر کنم یک بار و آن هم در یک تورنمت در ترکیه بازی کردیم و بازی را واگذار کردیم، با اسپانیا و فرانسه هم تاکنون بازی نکرده ایم.


به گزارش مشرق، در زیر علاوه بر معرفی تیمهای همگروه ایران و سابقه آنها نحوه صعود تیم ملی کشورمان به مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ را نیز شرح داده ایم:

اسپانيا با ۱۱ بار سابقه حضور در المپيک و ۹ بار جام جهاني
اسپانيا تيم دوم جهان است، يازده بار در المپيک شركت كرده است، سه نقره اين مسابقات را دارد، ۹ بار در جام جهاني حضور داشته و در سال ۲۰۰۶ طلای جهان را كسب كرده است.
اسپانيا در جام ملت‌های اروپا ۲۹ بار شركت كرده كه دو مدال طلا، شش نقره و دو برنز به دست آورده است.
اسپانیا در المپیک لندن نایب قهرمان شده و این تیم همین عنوان را در المپیک پکن هم کسب کرد. با وجود لیگ حرفه‌ای بسکتبال این کشور، چهار بازیکن اسپانیا از جمله مارک گاسول در NBA بازی می‌کنند.

صربستان با ۲ قهرمانی جهان
صربستان قهرمان سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ جهان است و سه طلای اروپا دارد.  اين تيم در رده دوازدهم جهان قرار دارد، در جام جهاني ۵ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز كسب كرده و ۱۱ بار در المپيک حضور داشته است كه يک طلا، ۴ نقره و يک برنز نيز در اين مسابقات كسب كرده است. اين تيم با نام يوگسلاوی در جام ملت‌های اروپا ۸ بار قهرمان شده است، ۶ بار به نايب قهرماني رسيده و ۴ برنز نيز در كارنامه دارد.
نمانیا ندوویچ در گلدن استیت بازی می‌کند و ستارگانی هم در لیگ اسپانیا و ترکیه شاغل هستند.

برزيل، پرافتخارترين تيم قاره آمريكا
برزیل با وايلد كارت در جام جهاني شركت مي‌كند، سابقه ۱۵ بار حضور در جام جهاني را دارد كه ۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز دستاوردش از اين مسابقات است. ۱۵ بار نيز در المپيک شركت كرده كه ۳ برنز اين مسابقات را به دست آورده است.
برزيل ۱۶ بار در جام ملت‌هاي آمريكا شركت كرده كه ۴ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز كسب كرده است، همچنين در مسابقات ديگر اين قاره تحت عنوان پان آمريكن در ۱۵ بار حضور ۵ طلا، ۲ نقره و ۶ برنز به دست آورده است.

فرانسه قهرمان ۲۰۱۳ اروپا
فرانسه دو مدال نقره از بازی‌های المپیک دارد و بعد از ۳۷ بار حضور در جام ملت‌هاي اروپا پنج ماه پیش روی سکوی نخست اروپا ایستاد. این کشور با وجودی که یکی از بهترین لیگ‌های بسکتبال دنیا را دارد، پنج بازیکن ملی‌پوشش در NBA بازی می‌کنند. شاخص‌ترین آنها تونی پارکر است که طی ۱۳ سال گذشته در سن آنتونیو به هنرنمایی پرداخته است.

مصر ضعیف ترین رقیب ایران
 رنكينگ مصر ۶۰ و رنكينگ ايران ۲۰ جهان است. به علاوه اينكه آنها ۶ بار جهاني و ۷ بار المپيک را تجربه كرده اند اما حدود هفتاد سال پيش در يوروليگ شركت كردند و قهرماني آنها در اين مسابقات به سال ۱۹۴۹ و عنوان سومي آنها به سال ۱۹۴۷ برمي‌گردد ضمن اينكه آخرين بار بيست سال پيش و در سال ۱۹۹۴ در جام جهاني حضور داشته اند.

ایران و مصر از حیث سابقه و افتخار، ضعیف‌ترین تیم‌های گروه هستند، اما رقبای آسانی برای غول‌های بسکتبال اروپا و آمریکای جنوبی نخواهند بود. ایران قهرمان بی‌رقیب آسیاست و مصر هم پنج مرتبه فاتح آفریقا شده است.

آسمان‌خراشهای ایران چگونه به اسپانیا رسیدند؟
ایران در سال ۲۰۱۰  برای نخستین بار حضور در جام جهانی را تجربه کرد و با همین ترکیب فعلی به علاوه بازیکنانی چون ارسلان کاظمی در مرحله گروهی به برزیل، کرواسی، آمریکا و اسلوونی باخت اما تونس را شکست داد.

شاگردان مهمت بچیروویچ برای این که مجدداً در جام جهانی حضور یابند، در جام ملت‌های ۲۰۱۳ آسیا نمایشی عالی را ارائه کردند و ضمن کسب ۹ پیروزی متوالی، روی سکوی قهرمانی ایستادند. ایران پس از دو دوره قهرمانی متوالی در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، سومین نشان زرین آسیا را نیز نصیب خود کرد تا  برای دومین بار راهی جام جهانی شود.

آسمان‌خراشهای ایران مانعی بزرگ برسر راه بزرگان جهان +معرفی کامل حریفان ایران// آماده انتشار 12 شب

ایران در فینال مقابل فیلیپین میزبان مسابقات به برتری رسید. حامد حدادی مرد مهارناپذیر این تورنمنت بود. او در فینال ۲۹ امتیاز کسب کرد و ۱۶ ریباند داشت. حدادی به عنوان برترین بازیکن جام برگزیده شد.

او که حالا در لیگ داخلی بازی می‌کند و عضو باشگاه مهرام است، قبلاً هم دو دوره به عنوان ستاره مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب شده بود. غیر از او تنها بازیکن آسیایی که سه بار این عنوان را کسب کرده، یائو مینگ از چین است که در هیوستون راکتز بازی می‌کرد و حالا حامد حدادی با رکورد او برابری می‌کند.

غیر از حدادی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی و اوشین ساهاکیان نیز از دیگر ستارگان تیم ملی در این مسابقات بودند.

گذر ایران از روزهای پرنوسان
تیم ملی بسکتبال ایران روندی پر نوسان در هفت سال گذشته داشته است؛ تیمی که قهرمان سال ۲۰۰۷  آسیا شد و به المپیک پکن راه یافت، سال ۲۰۰۹  هم از عنوان قهرمانی‌اش در قاره دفاع کرد و سه سال رویایی را سپری کرد.
این تیم اما سال ۲۰۱۰  در بازی‌های آسیایی گوانگجو سوم شد. سال بعدش هم در مرحله یک چهارم پایانی جام ملت‌های آسیا با وجود ۲۷ امتیاز حدادی، مقابل اردن شکست خورد تا شانس حضور در المپیک لندن را از دست بدهد.

آسمان‌خراشهای ایران مانعی بزرگ برسر راه بزرگان جهان +معرفی کامل حریفان ایران// آماده انتشار 12 شب

اردنی‌ها در همان رقابت‌ها با اختلاف ۳۳ گل به چین باختند و مقابل ژاپن و فیلیپین نیز شکست خوردند تا با سه شکست، مقابل تیم بی شکست ایران قرار بگیرند. این نتیجه ناامید کننده، نقدهای فراوانی در پی داشت؛ با این مضمون که نسل طلایی بسکتبال ایران، رو به بازنشستگی است و باید تیم تازه‌ای را بنیان گذاشت. اما همان تیم، دوباره احیا شد و در بیست و هفتمین دوره مسابقات قهرمانی موفق شد ضمن غلبه بر تایوان در مرحله نیمه نهایی، راهی جام جهانی ۲۰۱۴  شود.

گروه‌بندی کامل جام جهانی اسپانیا به شرح زیر است:

گروه A : اسپانیا، ایران، مصر، صربستان، برزیل، فرانسه
گروه B : آرژانتین، سنگال، فیلیپین، پورتوریکو، یونان، کرواسی
گروه C : آمریکا،  فنلاند، نیوزلند، ترکیه، دومینیکن، اوکراین
گروه D : لیتوانی، آنگولا، کره جنوبی، مکزیک، استرالیا، اسلوونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا