بصیر گزارش می‌دهد/

بانک مرکزی همچنان«قلک دولت»/ بسته خروج از رکود تاکنون ۶۷۰۰میلیارد تومان آب خورده است/ سونامی ۴۲هزار میلیارد نقدینگی جدید

بصیر ،روز گذشته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از اختصاص حداکثر ۴۲۰۰ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای اجرای طرح کارت اعتباری خبر داد.

با توجه به اینکه بانک مرکزی در طرح تسهیلات خرید خودرو ۲۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص می‌‌دهد، مجموع پول پرقدرتی که با احرای طرح بسته خروج از رکود به اقتصاد تزریق خواهد شد به ۶۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. بنابراین این رقم به حجم پایه پولی اضافه خواهد شد.

از طرف دیگر، با توجه به عدد ضریب فزاینده ۶٫۳۴ (آخرین رقم اعلام شده از ضریب فزاینده در شهریور) حجم نقدینگی که بسته خروج از رکود به اقتصاد ایران اضافه اضافه می‌کند، به رقم ۴۲ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان می‌رسد.

بانک مرکزی حجم کل نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال را حدود ۸۷۳ هزار میلیارد تومان محاسبه کرده که با این حساب ۴٫۸ درصد به حجم کل نقدینگی اضافه خواهد شد.

به گزارش فارس، این اتفاق در شرایطی رخ داده که حسن روحانی رئیس جمهور سال گذشته در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس با اشاره به حفظ دستاوردهای کنترل تورمف گفته بود: بدون شک بخش مهمی از این دستاورد محصول انتظارات مثبت نسبت به آینده و اعتماد به توانایی دولت در مدیریت اقتصاد بوده است، به ویژه آنکه در این دولت به طور مشخص پایه پولی به‌عنوان خط قرمز تعیین شده و نگاه به بانک مرکزی به‌عنوان قلک دولت چنانچه در گذشته مرسوم بود، به کلی تغییر کرده است.

فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا