در راه نور/6؛ مردی به بزرگی امام(ره)؛

امام‌(ره) الگویی برای رهبران جهان اسلام/ پیوند بین آرمان و واقعیت از عملکرد‌های مهم امام (ره)

بصیر، درک نگاه امام خمینی(ره)، به عنوان رهبر انقلاب، به عالم از لوازم فهم انقلاب اسلامی است، برخی از صاحب نظران معتقدند که درک شخصیت امام(ره) و نوع نگاه ایشان به وسیله علوم جدید ممکن نیست چرا که امام با تصرف در مناسبات جاری این عالم، نظامی مبتنی بر ولایت فقیه را سامان داد و این امر جز با تغییرات درونی حضرت امام(ره) ممکن نبوده است.

مسیر رهبری ادامه راه امام(ره) است

حسین رفیع مدیرگروه علوم سیاسی و حقوق دانشگاه مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: امام خمینی (ره) از جهت درس خواندن در حوزه و مرجعیت با دیگر روحانیون همانند است اما خصوصیاتی دارد که ایشان را از سایر مراجع، علما، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و غیره متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که امام را از دیگران جدا کرد است دروس حوزوی نیست، خاطرنشان کرد: امام راحل دارای مطالعات سیاسی و بینش عمیق گسترده‌ای بودند.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران، تصریح کرد: امام (ره) به عنوان یک نمونه در میان رهبران اسلامی بودند که انقلاب و جهاد را دستور کار خود قرار داد.

رفیع اظهار کرد: برخلاف تفکرات پس از رنسانس که مذهب جایی در مسائل سیاسی و اجتماعی ندارد ایشان با نظریه‌پردازی با عنوان ولایت فقیه طرح تشکیل حکومت اسلامی را به صورت تئوریک مدون کردند.

وی افزود: در حرکت مبارزاتی معتقد بودند که روحانی و فرد مسلمان نباید تنها به احکام و عبادات توجه کند بلکه اسلام با سیاست نیز پیوند دارد.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه امام توانست بین دستاوردهای جدید و باورهای و اندیشه‌های اسلام پیوند ایجاد کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با جایگاهی که مردم در حکومت دارند و چارچوب حکومت را باورهای اسلامی مشخص می‌کند به دستاوردهای جدیدی دست یافت که از برکات امام راحل است.

رفیع افزود: امام از درون اسلام، احکام و اعتقادات اسلامی طرح ایجاد حکومت اسلامی را عرضه کردند که به یک الگو در سایر کشورها نیز تبدیل شد.

وی تاکید کرد: برخلاف تصور عمومی مذهب اسلام به حاشیه نرفت و اسلام‌گرایان با این الگو مسئله تشکیل حکومت اسلامی را مدنظر دارند.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه جدایی مذهب و سیاسیت در اسلام پاسخ نمی‌دهد، گفت: زمانی که امام راحل نسبت به موضوعی به باور اعتقاد قلبی می‌رسیدند از هیچ ترس و اضطرابی برخوردار نبودند.

رفیع با بیان اینکه امام ساختار حکومت را بر مبنای قانون اساسی ساماندهی کردند و ثمره آن جمهوری اسلامی بوده است، اظهار کرد: ایشان دوران جنگ را فرماندهی کردند و در پذیرش قطعنامه نشان دادند که در شرایط بحران تصمیم‌های مهمی را اعمال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیوند بین آرمان و واقعیت را در عملکرد امام شاهد بودیم، گفت: دید واقع‌بینانه نظام نشان داد که با وجود یک نظام آرمانی واقعیت‌ها نیز دیده شود و تداوم حیات به صورت قدرتمندانه و موفق صورت می‌گیرد.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به هدایت جمهوری اسلامی ایران از سوی مقام معظم رهبری نیز، اظهار کرد: مسیر رهبری ادامه همان راه امام است و هدایت انقلاب در سال‌های مختلف با حفظ آرمان و توجه به واقعیت‌ها بسیار مهم محسوب می‌شود.

رفیع افزود: زمانیکه شرایطی ایجاد می‌شود تا واقعیت‌ها برای تداوم و حفظ نظام مدنظر باشد، رهبری به عنوان فردی مبارز در جایی که ضرورت‌های نظام است موضوعی به نام نرمش قهرمانانه را اعلام می‌کنند که همان راه امام راحل است.

حاصل عمر امام تشکیل حکومت اسلامی و قرار دادن ولی فقیه در راس هرم است

رضا ذاکری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قائمشهر نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: پس از ائمه معصومین شخصیتی که بتواند حکومت الهی را در جامعه تحقق بدهد امام خمینی بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی امام راحل، اظهار کرد: ایمان به خداند و توحید، هدف، مردم و داشتن مسیری مشخص از ایشان یک فرد جهانی ساخته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قائمشهر افزود: حاصل عمر امام تشکیل حکومت اسلامی و قرار دادن ولی فقیه در راس این هرم است و رهبری نیز به بهترین شکل همانند امام درخشیدند و انقلاب را هدایت کردند.

ذاکری گفت: خواسته‌های امام، حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی و ساده زیستی بود این امر موجب شد تا مردم به ایشان علاقه‌مند شوند.

به گزارش بصیرنیوز، آنچه به نظر می‌رسد این است که امام (ره) متعلق به تمامی مردم دنیا و حکومت‌های اسلامی است و با حضور رهبری در راس امور با این اندیشه اسلامی، امروز راه امام خمینی(ره) ادامه دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا