ساده زیستی و کم‌توقعی، ضامن خوشبختی زوج‌ها/ رواج انحرافات اخلاقی حاصل بالا رفتن سن ازدواج

بصیر، نخستین روز از ماه ذی‌الحجه مصادف است با زیبا‌ترین اتفاق تاریخ جهان، سال‌روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) یگانه انسان‌های محور مهربانی، عشق و ایثار که الگوی نمونه برای زندگی مشترک بسیاری از انسان‌های  در جستجوی خوشبختی هستند.

در گذشته نه چندان دور ازدواج با رویکردی طبیعی همراه بود، اما متاسفانه در دهه‌های بعد با بالا رفتن سطح توقعات خانوادگی، محدودیت امکانات رفاهی و مادی و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی سبب شد تا جوانان تمایل کمتری به ازدواج نشان دهند و خواهان شروع زندگی مشترک با وجود تمام امکانات رفاهی باشند.

ازدواج آسان، آسانی در ازدواج

این در حالی است که تشویق جوانان به امر ازدواج، ساده زیستی و برپایی ازدواج‌های آسان و کم هزینه مدنظر رهبری و مورد تاکید ایشان است.

ضرورت‌های ازدواج از دید کارشناسان جامعه شناسی و روانشناسی، پاسخ مثبت به فطرت، عامل بروز استعدادها، عامل امنیت و آسایش، نجات از تنهایی و البته این موارد تنها ضرورت‌های فردی است چراکه امر مقدس ازدواج ضرورت‌های اجتماعی و مذهبی را نیز در بر دارد.

برای تاکید این ادعا می‌توان به سخنان بی‌شمار پیامبر و امامان معصوم اشاره کرد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند، نزد خدا هیچ بنایی محبوب‌تراز خانه‌ای که از طریق ازدواج آباد شود، نیست.

سلامت جسم و جان در گرو ازدواج آسان

ازدواج عامل حفظ پاکدامنی، کسب اخلاق نیکو، رشد و تکامل شخصیت، آرامش جسم و روان، هدایت فکری و عقلی، نجات از رکود و موارد بی شمار دیگری است که ازدواج موفق و سالم در پی دارد، چرا که ازدواج موجب آرامش فکر و روح و افزایش اعتمادبنفس می‌شود و فرد را از بی‌برنامگی و ناامیدی رها می‌کند.

ازدواج پیوستگی مرد و زن از لحاظ جسم، روح و عقل که اسلام برای این امر نیکو قداست زیادی قائل است.  پیامبر(ص) در این باره فرمودند، خداوند هیچ بنیانی را بیشتر از ازدواج دوست ندارد.

بنا بر بررسی‌های انجام شده تغییر معیارها، مشغله‌های اجتماعی زیاد، مشکلات مالی، درگیری‌های تحصیلی، ترس از ازدواج، آزادی روابط دختر و پسر و… عوامل اصلی امتناع جوانان از ازدواج است.

خطرات تاخیر در ازدواج

همچنین تجرد، خطر برخی از بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی را تشدید می‌کند چراکه این بیماری در افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل است.

اضطراب، انزوا طلبی، افسردگی، احساس بی‌ارزشی، عدم تعادل شخصیتی، روی آوردن به مشکلات جنسی و روابط نامشروع و…از جمله پیامدها و مشکلات ناشی از تاخیر در ازدواج است.

در این راستا با معصومه نوروزی مشاور و روانشناس بالینی درباره ازدواج و تاثیرات آن بر جسم و روح انسان و جامعه گفت‌وگویی انجام دادیم.

نوروزی رسیدن سن ازدواج به سنین بالا در جوانان را به رواج انحرافات اخلاقی تاثیرگذار مرتبط دانست و گفت: وقتی فرد نیازهایش را غیرمشروع ارضا کند و در زمان مناسب به روش صحیح به نیازهایش پاسخ داده نشود، این عادت غلط زمانی اثر منفی در پی دارد.

تفکر غلط، چالش اصلی ازدواج

وی درباره میزان تاثیر باورهای غلط اجتماعی، فرهنگی و مشکلات مالی در بالا رفتن سن ازدواج، اظهار کرد:۵۰ درصد مشکلات مالی و ۵۰ درصد عدم مهارت آموزی از سنین پائین توسط والدین در بالا رفتن سن ازدواج جوانان موثر است. در واقع به خاطر اینکه والدین مسئولیت بچه‌های‌شان را بر عهده می‌گیرند، جوانان در دوره نوجوانی باقی می‌مانند و با القای باورهای غلط به فرزندان که باید همه امکانات برای ازدواج فراهم باشد نیز در این امر تاثیرگذار است.

این مشاور و روانشناس در مورد آشنایی قبل ازدواج خاطرنشان کرد: نخستین جلسه آشنایی باید به صورت رسمی و با حضور و نظارت خانواده‌ها انجام شود. ارتباط‌ها و آشنایی‌های خیابانی فقط زمینه ارتباط عاطفی شدید را ایجاد می‌کند که بسیار غلط است و فرد نمی‌تواند عاقلانه تصمیم بگیرد.

وی روابط  آزاد دختر و پسر را قبل از ازدواج نامناسب عنوان کرد و گفت: این روابط در ۹۹ درصد موارد به بن بست می‌رسد.

معصومه نوروزی ازدواج مثبت را موجب آرامش روحی و روانی دانست و افزود: در همه افراد مجرد دغدغه ازدواج وجود دارد؛ ازدواج باعث شفاف شدن پوست و احساس شادی و اعتماد بنفس می‌شود.

 روابط آزاد، ویرانگر ازدواج

این مشاور و روانشناس دلیل مایل نبودن جوانان به ازدواج را روابط آزاد و غیر مشروط دانست و بیان کرد: عصر تکنولوژی در عین کارایی آسیب زننده است زیرا باید استفاده از این تکنولوژی نیز فرهنگ‌‌سازی شود، چراکه امروزه با وجود ماهواره در بعضی از خانواده‌ها پوشش نامناسب تبدیل به عرف شده است. همچنین به دلیل پوشش نامناسب و روابط آزاد، بسیاری از جوانان نیاز خود را در فضای مجازی، خیابان‌ها و.. ارضا کرده و گرایش کمتری به سمت ازدواج  پیدا می‌کنند.

نوروزی نقش خانواده‌ها در ازدواج جوانان را بسیار موثر بیان کرد و افزود: خانواده‌ها با ایجاد آمادگی و فضای تربیتی مناسب و آموزش مهارت‌های لازم برای ازدواج جوانان، نقش حمایت کننده دارند. چراکه بالا رفتن سن ازدواج به ویژه برای خانم‌ها مادر شدن و زایمان را برایشان دشوار و تنهایی انسان را دچار مشکلات فراوان و بیماری‌های روحی و روانی می‌کند.

نمونه‌ای از ازدواج موفق

در ادامه با سمیه لهاشی نسب وهمسرش زوج خوشبختی که در کنارهم با تمام سختی‌ها و مشکلات زندگی می‌جنگند، اما خانه‌شان لبریز از مهربانی و صمیمیت است گفت‌وگویی کردیم.

دلیل احساس آرامشی که از ورود به بهشت کوچکشان می‌کنید، لبخندهای همواره بر لب این زوج عاشق است، و آنچه در خانه‌شان طنین انداز شده جز مهربانی چیز دیگری نیست.

سمیه لهاشی نسب ۳۲ ساله و همسر روشن دلش میثم قربانی ۳۵ ساله رئیس انجمن نابینایان آمل با گذشت پنج سال از زندگی مشترک‌شان همواره خوشبختی در چشمانشان موج می‌زند و عشق را می‌توان از روح بلندشان دید.

سمیه لهاشی از آغاز آشنایی خود با همسرش گفت: بعد تحصیلات به دنبال کار بودم که یکی از دوستان، کانون نابینایان را معرفی کرد و من به‌عنوان منشی مشغول به کار و در ادامه با همسرم آشنا شدم.

وی با بیان اینکه همیشه به دنبال یک فداکاری و از خودگذشتگی در زندگی بودم، اظهارکرد: پس از پیشنهاد ازدواج از سوی همسرم، ابتدا چون شناختی از زندگی و دنیای نابینایان نداشتم و اینکه آیا من می‌توانم خوشبختش کنم یا نه، انتخاب برایم بسیار سخت بود اما با گذشت زمان و با اطمینان خاطر کامل، تصمیم جدی خود را برای ازدواج گرفتم.

اخلاق و رفتار، عامل اصلی عشق و ثبات زندگی

لهاشی نسب درباره خصوصیات اخلاقی همسرش گفت: همسرم بسیار فعال و کوشا است و اصلا دوست ندارد به خاطر معلولیتش خانه نشین باشد. وی ذات مهربان و پاکی دارد و زمانی‌که رفتار و خصوصیات اخلاقی و طرز تفکرش را دیدم، نسبت به تصمیمم خود مطمئن شدم که در کنار هم خوشبخت هستیم به همین خاطر در ادامه انتخابم، اصلا معلولیت همسرم مهم نبود.

این بانوی جوان درباره دیدگاه خانواده و اطرافیان خود نسبت به ازدواجش با یک روشندل تصریح کرد: نگاه خانواده و اطرافیان در مورد این ازدواج با من خیلی متفاوت بود، آنها نسبت به این ازدواج خوشبین نبودند که بزرگ‌ترین دلیل آن عدم شناخت کافی آنها نسبت به همسرم بود.

سمیه لهاشی با بیان اینکه این ازدواج برای خانواده قابل قبول نبود و رضایت نمی‌دادند؛ ادامه داد: البته یکی از دلایل مخالفت خانواده علاوه بر معلولیت، بیکاری همسرم بود؛ هنگامی که ما تصمیم به ازدواج گرفتیم ایشان بیکار بودند و هیچ پشتوانه‌ای نداشتند.

وی که برخلاف مخالفت خانواده با این ازدواج، بر تصمیم خود همچنان مصمم بود، یادآور شد: من مطمئن بودم همسرم کسی است که می‌تواند من را خوشبخت کند و خداروشکر پس از گذشت پنج سال از ازدواج و زندگی مشترک‌مان با وجود مشکلات فراوان بسیار احساس خوشبختی می‌کنیم و واقعا از همسرم راضی هستم.

زندگی نیازمند عشق و گذشت دو طرفه است

سمیه لهاشی با بیان اینکه مشکلات زندگی را با همفکری و حمایت یکدیگر و با صبوری پشت سر می‌گذاریم، ادامه داد: به نظر بنده جوانان ازدواج را سخت می‌گیرند در حالی‌که اگر کمی توقعاتشان را کم کنند و دختر خانم‌ها چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارند با کمی صبوری می‌توانند ازدواج آسان و موفقی کنند.

این بانوی جوان که دیدگاهش به زندگی پس ازدواج با همسرش بسیار فرق کرد، گفت: پس از ازدواج وارد دنیای بهتر و زیباتری از زندگی شدم که این شرایط را همسرم برایم ایجاد کرد. به جرات می‌توانم بگویم سبک ساده زیستی و نگرش به این نوع زندگی باعث شد ما با وجود مشکلات زیاد عاشقانه زندگی کنیم و احساس می‌کنم زوج موفقی هستیم.

لهاشی در پایان به جوانان توصیه‌ای کرد و افزود: جوانان ما فکر می‌کنند هر چقدر سن ازدواج بیشتر شود و با گذشت زمان شرایط بهتری پیدا می‌کنند در صورتی که با ازدواج به موقع زندگی راحت‌ و موفق‌تری خواهند داشت.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا