اعزام ناوهای جنگی برای پشتیبانی از شناورهای عبوری در خلیج عدن

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی استیری امروز در مراسم روز جهانی دریانورد‌ با بیان اینکه امسال سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار روز جهانی دریانوردی را اجرای مؤثر کنوانسیون‌های تدوین شده توسط خود تعیین کرده است، گفت: دلیل انتخاب این شعار توجه دادن جامعه دریاییان به اهمیت و جایگاهی که کنوانسیون‌ها در تأمین ایمنی، امنیت و حفاظت از محیط‌ زیست را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه زمانی اهمیت کنوانسیون‌ها خوب درک می‌شود که تصور کنیم این کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی وجود نداشتند، اظهار داشت: بدون این کنوانسیون‌ها چه اتفاقی می‌توانست بیافتد. بنابراین ایمنی و آسودگی خاطری که از اجرای کنوانسیون‌ها دست می‌دهد بر کسی پوشیده نیست.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل دریایی با همکاری نزدیک و مؤثر بین مؤسسات کشتیرانی و دریانوردان از یک سو و بنادر به عنوان پایانه‌های دریایی از سوی دیگر محقق می‌شود و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند، اظهار داشت: بدیهی است اگر در هر یک از این دو زمینه اشکالات و نارسایی هایی به‌ وجود آید، حمل و نقل دریایی که بستر توسعه پایدار نیز است، با مشکل مواجه خواهد شد.

استیری با اشاره به اینکه در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران توسعه زیر ساخت‌ها و تجهیزات و ناوگان حمل و نقل دریایی باید به طور جدی و همسو با توسعه پایدار با رویکرد دوستدار محیط زیست دریایی دنبال شود، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور باید با بهره‌گیری از توان و امکانات اجرایی و اقتصادی کشور و مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع مورد نیاز در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جایگاه مطلوب خود در حمل و نقل دریایی بین المللی نایل شده و بنادر کشور جزء توسعه یافته‌ترین بنادر جهان محسوب شوند.

وی تصریح کرد: ‌جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا به عنوان یکی از اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی به طور مستمر در فعالیت‌های آن مشارکت داشته باشد و خود را به عنوان یک عضو فعال و پویا معرفی کند که از این لحاظ جزو‌ ۱۵ کشور اول فعال در سازمان بین المللی دریانوردی است بنابراین تا کنون به ۲۸ مورد از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های سازمان بین المللی دریانوردی‌ ملحق شده است که بیانگر جایگاه مهم کشور ایران در عرصه بین المللی است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: همچنین حضور مستمر و فعال در اجلاس‌هایی مانند سازمان بین المللی هیدروگرافی، انجمن بین‌المللی‌ کمک ناوبری و چراغ‌های دریایی (IALA‌)، انجمن بین المللی بنادر و لنگر‌گاه‌ها (IAPH) و سازمان بین المللی کار(ILO)‌ از دیگر تلاش‌های کشور‌ در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی این جایگاه را تقویت می‌کند‌.

استیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اهمیت بسیاری برای حمل و نقل دریایی و تحقق اهداف سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان مرجع جهانی، قائل بوده و گام‌های مهمی در این رابطه برداشته است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با دزدی دریایی و کاهش میزان حملات دزدان مسلح دریایی در منطقه با توجه به مفاد کنوانسیون سولاس (‌اﻳﻤﻨﻲ ﺟﺎن اﻓﺮاد در درﻳﺎ) اقداماتی را در نظر گرفته است، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگان ملی تجاری قابل توجهی است که قابلیت تردد در مناطق خاص دزدان دریایی خارج از سواحل سومالی و خلیج عدن را دارد و نظر به اینکه ایران اهمیت خاصی به مسایل امنیتی در دریا و نیز همکاری های بین المللی در این زمینه می‌دهد، اقدام به اعزام ناوهای جنگی و شناورها و نیروهای پشتیبانی در منطقه کرده است که به شناور‌های عبوری در منطقه نیز امکان عبور بی خطر از منطقه را می‌دهند.

وی تصریح کرد: امیدواریم دستیابی به جایگاه مطلوب اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و جهان که از اهم موارد سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ ‌است که در این راستا در قانون برنامه پنج ساله پنجم نیز این هدف را رویکرد توسعه دریا محور به طور مناسبی در نظر گرفته شده است، محقق شود.

معاون دریایی سازمان بنادر بیان کرد: حمل و نقل دریایی با شاخص‌هایی چون حمل و نقل پاک، انبوه، مقرون به صرفه و ایمن و مطمئن و دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود و برای کالای بازرگانی اعم از نفت و گاز و فراورده‌های آن، مواد و محصولات صنعتی، غذایی و غیره با مقدار و حجم گسترده به کار می‌رود و عامل تعیین‌‌‌کننده‌ای در توسعه پایدار محسوب می شود.‌

استیری ادامه داد: مفهوم توسعه پایدار در دریانوردی و کشتیرانی، همه فعالیت‌هایی را که به نوعی با دریانوردی، حمل و نقل دریایی و کشتیرانی مرتبط هستند را در بر می‌گیرد و هدف عالی سازمان بنادر و دریانوردی، «کشتیرانی پاک در دریاهای پاک»  باید باشد.‌

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا