چند لحظه مکث ؛

حرفهای ضدانسانی با پز روشنفکری

بصیر، «باید به طور تخصصی و کار‌شناسی طرح عقیم کردن زنان کارتن خواب بررسی شود؛ قطعا این طرح به دلیل هزینه‌ها و تولدهای نوزادان معتاد که بار مالی برای نظام و کشور خواهد داشت و به لحاظ معنوی و اقتصادی و هزینه‌های اجتماعی نیازمند بررسی کار‌شناسی است و مطلوب این است که ریشه‌ها قطع شود تا آماری از متولد شدن نوزادان معتاد نداشته باشیم.»

این‌ها بخشی از صحبت‌های شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است، که چند وقت پیش آن را مطرح کرد.

بعد از رسانه‌ای شدن وضعیت گورخواب‌های نصیر آباد؛ یکی از افرادی که حمایت از حقوق حیوانات را در اولویت بالاتری از حقوق انسانها قرار داده است با انتشار مطلبی در فضای مجازی با اشاره به آسیب‌های برآمده از افراد گور خواب نوشت: نمی‌شود که این افراد بی‌خانمان تولید مثل کنند و بعد دولت با سرمایه مردم شکم آن‌ها را سیر کند. تنها راه حل کنترل جمعیت کارتن خواب‌ها، عقیم کردن آنهاست…

نکته حائز اهمیت این است که این مسائل از زبان مسئول دولتی بیان می‌شود که مسئولیتش به حوزه خانواده باز می‌گردد!

اینکه راحت‌ترین راه برای یک مسئله انتخاب شود آیا کار درستی است؟ در حال حاضر ۳ هزار کارتن خواب زن و کودک در تهران داریم؛ راحت‌ترین راه کمک به این زنان، عقیم سازی آن‌ها است؟

با توجه به حکومت دینی ما و توجه ویژه به احکام دین و با توجه به اینکه فقه پویای شیعه در تمامی مسائل روز فردی و اجتماعی و حکومتی دارای نظر و حکم می‌باشد، توجه به نظر اسلام در این مسئله ضروری است.

در ذیل به چند نمونه از این نظرات اشاره می‌کنیم:

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
چنانچه موجب عقیمی کامل شود جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی)
در صورتی‌که موجب عقیم شدن دائم نشود و امکان بازگشت داشته باشد، مانعی ندارد.

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
عقیم سازی زن و یا مرد به طور دائم حرام است.

آیت‌الله علوی گرگانی
عقیم سازی دائم مطلقا حرام است مگر حیات فردی به عقیم سازی منوط باشد و آن را دکترهای متخصص تشخیص دهند

استدلال این افراد برای این کار، جلوگیری از تولد فرزندانی است که از مادری کارتن خواب و در شرایط بی‌خانمانی متولد می‌شوند؛ در این باره باید گفت، تولد فرزند از سوی مادر کارتن خواب، یک موضوع حاشیه است و تأثیری در اصل ماجرا ندارد؛ فرض را بر این بگیریم که همه زنان بی‌خانمان کشور به لطف مسئولان عقیم شدند! آیا با این اقدام تعداد زنان کارتن خواب کم می‌شود و با این روندی که پیش می‌رویم، دیگر به تعداد آن‌ها افزوده نمی‌شود؟

اینکه بخواهیم برای مسئله به این مهمی و وجود ۳ هزار کودک و زن بی‌خانمان، راحت‌ترین و دم دستی‌ترین راه را انتخاب کنیم؛ نشان از بی‌خردی است واینکه حتی یک درصد هم به فکر حل مشکلات این افراد نیستیم.

مطمئنا تصمیم گرفتن به جای عده‌ای و انجام دادن این کار، کار شرعی و قانونی نیست؛ شاید فرزندی که از این مادر کارتن خواب متولد می‌شود؛ آینده‌اش جور دیگری رقم بخورد؛ پس باید به جای طرح چنین مسائل عجولانه و روشنفکری درست تصمیم بگیریم؛ تا روزی که هیچ کارتن خوابی در کشور وجود نداشته باشد.

 

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا