شایع ترین علت یبوست در کودکان

شیوع یبوست در کودکان دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات نادیده گرفتن واکنش‌های طبیعی بدن موجب بروز یبوست می‌شود؛ این مورد در میان کودکان مدرسه‌ای شایع‌تر است. رژیم‌های غذایی کم فیبر و چاقی نیز می‌توانند باعث ایجاد یبوست بین کودکان شوند، اما علت هرچه که باشد، ابتلای کودک به یبوست برای پدر و مادر ناراحت‌کننده است.

درمان یبوست حاد به مداخله پزشکی از طریق دارو نیاز دارد و به‌طور معمول، از شیاف گلیسیرین یا داروهای خوراکی برای درمان یبوست استفاده می‌شود. با این حال، شما می‌توانید از داروهای خانگی برای کاهش و رفع علائم یبوست فرزندتان استفاده کنید. در ادامه شما را با چند‌ نسخه خانگی آشنا می‌کنیم که می‌تواند در حل این مشکل به یاری شما بشتابند. با ما همراه باشید.

مخلوط لیمو و آب گرم را تجربه کنید

اگر فرزندتان به اندازه کافی در روز آب بنوشد، از شر علائم یبوست خلاص خواهد شد. در بسیاری از موارد، کاهش آب بدن موجب بروز یبوست می‌شود. اگر فرزندتان در اجابت‌مزاج با مشکل مواجه شده و به سختی مدفوع می‌کند، او را تشویق کنید که در طول روز حداقل یک‌ونیم لیتر آب بنوشد تا راحت‌تر عمل دفع را انجام دهد.

همچنین می‌توانید از مخلوط آب گرم و لیمو به‌عنوان یک درمان خانگی بسیار عالی برای کمک به هضم غذا استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان آب گرم نیز به رفع یبوست کمک می‌کند. اگر فرزندتان میلی به نوشیدن آب ندارد، می‌توانید آب را با میوه‌ها و مواد مختلف طعم‌دار کنید.

فیبردرمانی را امتحان کنید

یکی از بهترین راه‌های مقابله با یبوست در کودکان خوردن میوه‌های کامل است که سرشار از فیبر هستند. غیر از میوه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، میوه‌های دیگری نیز وجود دارند که به هضم غذا کمک کرده و با عارضه یبوست مقابله می‌کنند. سعی کنید کودکان را به خوردن میوه‌های کامل تشویق کنید. آبمیوه‌های حاوی گوشت میوه فاقد فیبر کاملی هستند که در میوه‌های کامل وجود دارند. بعضی میوه‌ها به رفع علائم یبوست در کودکان کمک بیشتری می‌کنند، میوه‌هایی مثل موز.

موز: سرشار از فیبر و پکتین است که به رفع علائم یبوست کمک می‌کند. برخلاف تصوری که وجود دارد و فکر می‌کنید موز باعث یبوست می‌شود اما متخصصان معتقدند خوردن دو موز در روز کمک می‌کند راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید. پکتین موجود در موز به تحرک روده‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود معده شما به‌راحتی از شر مواد زاید خلاص شود.

آلو: آلو بهترین درمان برای یبوست است؛ این میوه به‌دلیل شیرینی طبیعی و بافت جالبی که دارد به یکی از خوراکی‌های محبوب کودکان بدل شده است. آلو سرشار از فیبر و سوربیتول است که به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. البته، خوردن آلوی زیاد باعث می‌شود مدفوع بیش از اندازه نرم شود. این امر ممکن است باعث بی‌اختیاری روده یا اسهال کودک شود.

سیب: خوردن یک سیب در روز شما را از ابتلا به یبوست در امان نگه می‌دارد. یک سیب استخوانی، شیرین و آبدار کمک می‌کند کودک شما از شر علائم و نشانه‌های یبوست خلاص شود. این قابلیت سیب به‌دلیل وجود فیبر زیاد محقق می‌شود. خوشبختانه اکثر کودکان سیب دوست دارند و خیال‌تان از این بابت راحت است.

گواوا: گواوا حاوی فیبرهای محلول در ساقه و فیبرهای نامحلول در خود میوه است که باعث تولید ماده‌ای داخل مقعد شده و تحرک روده‌ها را آسان‌تر می‌کند. خوردن این میوه کمک می‌کند راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.

پرتقال: غیر از اینکه پرتقال منبع ویتامینC است، از فیبر زیادی هم برخوردار است که می‌تواند به‌عنوان یک ملین طبیعی شما را از شر یبوست برهاند. آب پرتقال طبیعی هم می‌تواند در مواقعی که فرزندتان میلی به خوردن پرتقال ندارد، کمک‌کننده باشد.

طعم شیرین شیره

ملاس یا شیره، قند زیادی دارد و کمک می‌کند از شر یبوست و سوءهاضمه خلاص شوید. ملاس منبع منیزیم است و با یبوست مقابله می‌کند.

آلوئه‌ورا؛ زیبای ضدیبوست

آلوئه‌ورا بیشتر به‌واسطه مزایای زیبایی‌اش شناخته شده است، اما شاید درباره خواص دیگر آن چیز زیادی ندانید. آلوئه‌ورا نقش قابل‌توجهی در مقابله با علائم یبوست در کودکان دارد. مخلوط دو قاشق مرباخوری ژل آلوئه‌ورا با یک لیوان آب گرم یک ملین بسیار عالی خواهد شد.
شایع ترین علت یبوست در کودکان

ساده از کنار یبوست نگذرید

توجه داشته باشید که رفع یبوست باید با نظر و تصمیم پزشک باشد و رفع مسائل جسمی و فیزیکی نوزاد اعم از انسداد روده، کم‌کاری تیروئید و… که باید داروی مناسب آن توسط پزشک تجویز شود؛ کمک بسیار بزرگی در زمینه رفع مشکل است. به‌علاوه اگر یبوست طولانی شد، با تغییرات غذایی برطرف نشد و علائم دیگری مانند خون در مدفوع، وزن نگرفتن، استفراغ و تحریک‌پذیری به آن اضافه شد به پزشک مراجعه کنید. دارودرمانی که باید با نظر مستقیم پزشک صورت گیرد و دوره درمان حتما باید تا انتها تکمیل شود زیرا باعث برگشت مسئله یبوست در نوزاد می‌شود.

با این روغن ماساژش دهید

روغن زیتون برای یبوست در نوزادان بسیار موثر است. اغلب بچه‌ها به‌راحتی قادر به دفع مدفوع نیستند و درنتیجه مدفوع در روده جمع شده و موجب گشاد شدن روده‌ها و دل درد می‌شود. طی این درد، کودک مدفوع خود را نگه می‌دارد تا احساس درد نکند. ماساژ منظم شکم کودک با روغن‌زیتون سبب تسلی درد او شده و در‌نتیجه، قادر به دفع مدفوع خواهد بود. خوردن یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون به‌همراه یک قاشق چای‌خوری آبلیمو در اوایل صبح با معده خالی کمک می‌کند مدفوع کودک‌تان نرم‌ شود.

از حبوبات کمک بگیرید

سعی کنید در رژیم غذایی کودکان بیشتر از غذاهای دارای فیبر مانند غلات و حبوبات استفاده کنید. رژیم غذایی سرشار از فیبر کمک می‌کند مدفوع نرم‌تر شود. بسیاری از مواد غذایی که روزانه استفاده می‌کنیم دارای فیبر هستند مانند آناناس، هلو، پرتقال، انگور، کشمش، گریپ‌فروت، گیلاس، قارچ، گوجه‌فرنگی، کرفس، پیاز، خیار، کاهو، سیب‌زمینی، گل کلم، ذرت، نخود، اسفناج، هویج و ماکارونی؛ بدن ما روزانه حدودا به ۳۰گرم فیبر غذایی نیاز دارد که با خوردن این مواد می‌توان آن را برای بدن مهیا کرد.

ماست را فراموش نکنید

ماست خواص زیادی دارد؛ این ماده غذایی با نگه داشتن باکتری‌های مفید در روده به درمان یبوست کمک می‌کند. این باکتری‌ها با گشودن مسیر خروجی روده باعث می‌شوند راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.

می‌توانید برای تشویق بیشتر فرزندتان برای خوردن ماست از انواع میوه، ماست‌های طعم‌دار و… استفاده کنید. به‌علاوه اگر او به ماست‌خوردن علاقه‌ای ندارد می‌توانید این کار را با بازی و سرگرمی همراه کنید.

ویتامین D و کمبود پتاسیم

عوامل دارویی مانند مسموم شدن با ویتامینD یا کمبود پتاسیم هم می‌تواند باعث یبوست شود. حتما باید نسبت به مصرف ویتامین D یا کمبود پتاسیم هوشیار باشید. آلرژی غذایی نیز از دیگر علل ابتلای کودکان به یبوست است.

مکمل آهن نیاز است؟

مکمل آهن باعث یبوست می‌شود؛ پس اگر فرزندتان کمبود آهن ندارد لازم نیست که از این مکمل‌ استفاده کنید. بهتر است آهن بدن‌ را از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی مانند عدس، لوبیا، تخمه کدو یا مصرف غلات کامل غنی‌شده از آهن تامین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا