پاسخ حریرچی درباره انتقاد از توزیع مواد مخدر در داروخانه‌ها

ایرج حریرچی در پرسش و پاسخ اصحاب رسانه در سی و نهمین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت درباره انتقاداتی نسبت به اینکه وزارت بهداشت می‌خواهد مواد مخدر از طریق داروخانه‌ها توزیع کند، اظهار داشت: این توزیع مربوط به مُسکن‌های قوی برای برخی بیمارانی است که درد بسیار دارند و هیچ ارتباطی به توزیع مواد مخدر ندارد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت در توضیح بیشتر عنوان کرد: مثلاً بیماران مبتلا به سرطان و برخی بیماری‌های دیگر، دچار درد بسیاری هستند و اگر به آنان مُسکن‌های قوی نرسانیم آنها رو به مصرف مواد مخدر به مانند تریاک می‌آورند که از گذشته نیز در بین مردم جامعه برای کاهش درد رایج بوده و یا در نهایت بیمار مجبور می‌شود برای کم کردن درد خود به بازار سیاه روی آورد.

حریرچی  عنوان کرد: بنابراین مُسکن‌های قوی فقط توسط برخی پزشکان معتمد و از طریق داروخانه‌های منتخب و خاص صورت می‌پذیرد و ارتباطی به توزیع مواد مخدر مشابه ندارد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت همچنین درباره هزینه کرد بیماران از جیب خود توضیح داد: در هیچ کشوری پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت به صفر نرسیده و نمی‌رسد.

حریرچی در توضیح بیشتر عنوان کرد: به هر حال برخی خدمات در حوزه سلامت مربوط به حوزه زیبایی است که در هیچ جای دنیا نیز دولت‌ها متقبل نمی‌شوند ولی در حوزه‌های درمان همانطور که در طرح تحول سلامت برای کاهش هزینه‌های بیماران تلاش شد سعی بر آن است تا هزینه‌های کمرشکن بیماران در روند جدید دولت دوازدهم نیز کاهش یابد.

وی درباره چگونگی تامین هزینه‌های طرح تحول سلامت نیز بیان داشت: یکی از منابع تأمین هزینه‌های مالی این طرح بحث مالیات بر سیگار بود که به مانند کشورهای دیگر باید مالیات از سیگار افزایش یابد و به حوزه سلامت اختصاص یابد که متأسفانه با لابی که در مجلس صورت پذیرفت این هدف و خواسته در راستای سلامت مردم محقق نشد.

حریرچی درباره منبع دیگر تأمین منابع مالی طرح تحول سلامت به دریافت عوارض از کالاهای آسیب رسان پرداخت و گفت: مثلاً تبلیغات پفک و چیپس و کالاهای زیان‌ده دیگر باید عوارض پرداخت کنند و حتی رسانه‌هایی که این کالاها را تبلیغ می‌کنند نیز باید عوارض آن را در جهت فعالیت‌های سلامت محور پرداخت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا