شناسایی عوامل اصلی طلاق برای پیشگیری از بحران

به گزارش بصیرنیوز،یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر کشور ما به ویژه جوانان را به خود درگیر کرده موضوع طلاق است که در آموزه‌های دینی هم از آن به عنوان حلال نکوهیده نام برده می‌شود.

طلاق در این سال‌ها موجب شده تا زندگی مشترک بسیاری از افراد تحت تاثیر قرار گیرد تا آنجا که بسیاری از جوانان از ترس اینکه پس از ازدواج با این مشکل رو به رو شوند تن به ازدواج نمی‌دهند.

البته موضوع طلاق به عوامل مختلفی بستگی دارد که نیاز است جوانان با آگاهی کامل نسبت به این موارد زندگی مشترک خود را آغاز و ادامه دهند تا در ادامه با چالش‌ رو به رو نشوند.

در این گزارش تلاش شده تا به علل اصلی طلاق اشاره شده و راهکارهای جلوگیری از این امر توسط کارشناسان بررسی شود.

خانواده‌ها پیشگام ازدواج فرزندان باشند
کریم طالبی کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پدیده شوم طلاق یکی از پدیده‌های جدی کشور ما محسوب می‌شود و اگر اقدامی برای پیشگیری و افزایش روز افزون نسبت به این موضوع صورت نگیرد، هزینه گزافی مانند افزایش زنان مطلقه، افزایش فرزندان طلاق و افزایش کودکان کار برای سال‌های آتی گریبانگیر دولت و جامعه می‌شود.

وی با اشاره به عوامل اصلی طلاق در کشور خاطرنشان کرد: عدم انتخاب آگاهانه و عاقلانه یکی از علل اصلی طلاق است و این امر به این دلیل رخ می‌دهد که جوانان در آستانه ازدواج به جای انتخاب صحیح، به انتخاب احساسی و چشم بسته رو می‌آورند که پس از گذشت مدتی از ازدواج و با شروع فراز و نشیب‌ها به این موضوع پی می‌برند که همسرشان با ملاک‌های یک همسر خوب فاصله دارد و همین امر می‌تواند منجر به طلاق شود.

کارشناس مسائل اجتماعی بر لزوم آگاهی بخشی نسبت به انتخاب آگاهانه تاکید کرد و گفت: خانواده‌ها، مسئولان فرهنگی و رسانه‌ها باید نسبت به فرهنگ‌سازی در انتخاب صحیح همسر برای جوانان تمام تلاش خود را به‌کار گیرند.

طالبی تصریح کرد: آموزش قبل، حین و پس از ازدواج در کشور ما جدی گرفته نشده است و متاسفانه بسیاری از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد که نشان دهنده عدم آشنایی زوجین با مهارت‌های کافی برای زندگی متاهلی است.

وی بیان کرد: اگر مسئولین مربوطه، دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد به دنبال تحقق سیاست‌های کلی خانواده که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده حرکت کنند، جامعه ما می‌تواند از آسیب طلاق به دور باشد.

کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: خانواده مهمترین نهاد جامعه است که می‌تواند در رشد فرزندان و جلوگیری از طلاق بسیار موثر باشد و اگر کارکرد خانواده که این روزها در حال فراموشی است دوباره احیا شود بسیاری از مشکلات زناشویی برطرف می‌شود.

طالبی افزود: خانواده‌ها باید به فرزندان خود بیشتر توجه کرده و نظارت غیرمستقیم بر رفتار آن‌ها داشته باشند تا از افتادن فرزندان در دام دیگران جلوگیری شود؛ خانواده‌ها باید در امر ازدواج دخالت مستقیم داشته باشند و همیشه در کنار فرزندان به ارائه مشورت‌های صحیح بپردازند چراکه دارای تجربه بسیاری هستند.

وی ازدواج آسان را امری پسندیده عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه جوان در آستانه ازدواج با شهوت های جنسی زیادی رو به رو است که اگر این موضوع با ازدواج مرتفع نشود می‌تواند شرایط آسیب و گناه یک جوان را فراهم کند، پس لازم است تا شرایط ازدواج از سوی خانواده‌ها تسهیل شود که به دنبال آن جامعه ای سالم، بانشاط و پویا را داشته باشیم.

به گزارش بصیرنیوز، به عقیده کارشناسان بسیاری از عواملی که منجر به طلاق می‌شود با پیشگیری قبل از اینکه زندگی زناشویی به مرز بحران برسد قابل کنترل شدن است اما مشروط به اینکه زوجین، خانواده‌ها و مسئولان نقش خود را به درستی انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا