احتکار دلالان با سرمازدگی باغ‌های میوه

به گزارش بصیر به نقل مشرق ـدر حالي كه كمتر از ۲ ماه به عيد باقي‌مانده از فراواني و ارزاني ميوه كه مسئولان وعده داده‌اند خبري نيست و با گراني بيش از اندازه سيب‌زميني و بادمجان غذاي فقرا نیز گران‌تر شده است.

گزارشات ميداني از بازار ميوه حاكي است قيمت ميوه در ۵۰ روز باقي‌مانده به عيد كه مسئولان از فراواني و قيمت مناسب آن خبر داده‌اند همچنان گران است.

اين گراني قيمت همچنين شامل مركبات، پرتقال، نارنگي و ليموشيرين نيز مي‌شود كه فصل برداشت آن در شمال كشور است.

مسئولان قيمت كيلويي ۱۶۰۰ تومان را براي پرتقال شب عيد نويد داده‌اند اما قيمت آن در بازار، پرتقال خوني ۳۰۰۰ تومان، ليموشيرين ۲۵۰۰ و نارنگي ۴۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون كيلويي ۲۰۰۰ تومان است.

پيش از اين بحث واردات ميوه براي تنظيم بازار شب عيد مطرح شد كه متوليان توليد از فراواني آن براي شب عيد خبردادند.

وزير جهاد كشاورزي گفت: با توليد مناسبي كه امسال وجود دارد بعيد مي‌دانم واردات براي شب عيد انجام شود رئيس اتحاديه باغ‌داران نيز از توليد ۴٫۵ ميليون تن مركبات خبرداد كه به گفته وي توليدكنندگان به دليل فراواني توليد به‌دنبال انبارهاي ذخيره هستند.

قيمت انواع سبزي هم در بازار گران است. قيمت سيب‌زميني كه يكي دو ماه است از كيلويي ۲۵۰۰ تومان پايين‌تر نيامده غذاي فقرا را گران‌تر كرده است. بادمجان كه معمولا در سبد خانوارهاي كم درآمد يافت مي‌شود نيز به كيلويي ۳۵۰۰ تومان رسيد و مدتي است به كيلويي ۲۵۰۰ تومان رسيده است.

به هرحال ۵۰ روز به عيد و زمان تقاضاي چند برابري ميوه باقي‌مانده اما قيمت آن به شدت گران است،‌بايد منتظر ماند كه آيا مسئولان به وعده‌اي كه براي كنترل قيمت ميوه و فراواني آن داده‌اند عمل مي‌كنند؟
 
نگراني از فعال شدن دلال‌ها
 
يكي از نگراني‌هاي اصلي در اين زمينه فعال شدن دلال‌ها براي انبار كردن ميوه‌ها با توجه به سرمازدگي شمال است.

يعني دلالان ممكن است با اين توجيه كه به انبارهاي ذخيره ميوه لطمه جدي وارد شده ميوه‌هاي موجود در بازار را احتكار كنند.

با توجه به رفتار هيجاني مردم در بازار مصرف هم ممكن است در روزهاي آخر سال با هجومي مواجه باشيم كه بازار را به شدت با مشكل مواجه كند.

علي فاضلي رئيس مجمع صنوف توليدي و خدماتي تهران در اين باره به تهران امروز مي‌گويد: در مورد ميوه فعلا نمي‌شود اظهارنظر كرد اما در مورد مركبات مشكلي وجود نخواهد داشت. مسئولان وعده داده‌اند كه بازار امسال را مديريت مي‌كنند. اين وعده در مورد مركبات قابل اجراست. درمورد ميوه هم اين برف آسيب آنچناني به بازار نزده كه بازار را دچار مشكل كند اما موضوعي كه بايد از بابت آن نگران بود فعاليت مخرب برخي دلالان و سوق يافتن بازار به سمت قيمت‌هاي كاذب به بهانه اين برف است. اين مورد بايد مديريت شود.
 
واردات ميوه هنوز ممنوع است
 
گراني‌هاي چند روز اخير باعث نشده دولت در تصميم‌هاي كلانش تجديدنظر كند و واردات ميوه همچنان بر اساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي ممنوع است.

ذخاير ميوه به اندازه كافي است و نيازي به واردات در اين مقطع احساس نمي‌شود. طي چند روز گذشته با بارش شديد برف در استان‌هاي گيلان و مازندران كه مركز توليد مركبات هستند حمل اين ميوه‌ها به شهرهاي ديگر به كندي انجام شده و تا حدودي مركبات را نيز گران‌تر كرده است.

عنايت‌الله بياباني قائم‌مقام خانه كشاورز هم به شفاف گفته مركبات اين دو استان هنوز كامل برداشت نشده و ۲۰ درصد روي درخت‌ها بوده‌اند كه در زير برف ۲ متري مدفون شده‌اند و نگراني از اين است آيا وعده‌اي كه مسئولان پيش از اين براي تامين نياز شب عيد بدون تكيه بر واردات داده بودند عملي خواهد شد؟

اين در حالي است كه سال‌هاي قبل دولت براي جبران كمبود در بازار ميوه شب عيد اقدام به واردات مي‌كرد. مسئولان دولتي با وجود تاييد مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد همچنان معتقدند مي‌شود با همين ذخاير فعلي بازار عيد را مديريت كرد.

اما شواهد نشان مي‌دهد اگر در بر همين پاشنه بچرخد در روزهاي آخرعيد بازار با بحران مواجه مي‌شود. سال قبل با وجود واردات ميوه، در روزهاي آخر تعطيلات، گوجه‌فرنگي حكم طلا پيدا كرده بود. امسال هم گوجه‌فرنگي و نارنگي فعلا در ليست افزايش قيمت هستند و اگر همين روند ادامه پيدا كند احتمالا صدر نشين قيمت‌ها در بازار عيد اين دو ميوه خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا