بی‌توجهی به فشار خون؛ عامل بیماری‌های قلبی وعروقی

بصیر،دکتر فریدون نوحی، رئیس مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب شهید رجایی و رئیس چهارمین کنگره مشترک انجمن قلب و عروق ایران  درخصوص کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور اظهار داشت: باید مطالعات دقیقی در این زمینه صورت بگیرد و نباید مطالعه‌ی یک مرکز را به کل کشور تسری دهیم که در حال حاضر در حال بررسی این مسئله هستیم که واقعاً سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است یا خیر؟

رئیس چهارمین کنگره مشترک انجمن قلب و عروق ایران تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عروق قلب از کشورهای پیشرفته با بررسی حدود ۷، ۸ درصد بالاتر است و در مناطق دیگر دنیا مرگ و میرها به دلیل پیشگیری، درمان بیماری‌های ریزفاکتور و افزایش آگاهی و توجه مردم به همین میزان در حال کاهش است.
وی با بیان اینکه مردم کشور در خصوص ریزفاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی آگاهی دارند اما به آنها توجه نمی‌کنند، عنوان کرد:‌ مردم می‌دانند که فشارخون عامل بیماری‌های قلبی است اما متأسفانه کنترل و درمان مناسبی برای آن ندارند که با پیامدهای آن مواجه هستند.
نوحی با تأکید بر اینکه مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور به علت عدم توجه مردم به پیشگیری و درمان‌های دقیق است، گفت: مردم ما می‌دانند نمک، چاقی، بی‌تحرکی، پرخوری، سیگار و چربی بالا برای سلامتی مضر است اما با آگاهی به سمت مصرف این مواد می‌روند که زودتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند، اما در کشورهای دیگر بر عکس ایران عمل می‌کنند.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،وی با اشاره به اینکه مصرف سیگار در کشورهای اروپایی و آمریکایی که خود تولید کننده سیگار هستند کاهش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما میلیاردها نخ سیگار مصرف می‌شود که باید با دقت و آگاهی بیشتر و توجه به پیشگیری با کاهش مصرف سیگار از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.
رئیس مرکز قلب شهید رجایی افزود: درمان برخی از بیماری‌ها مانند فشارخون پیشگیری ثانویه در ابتلا به بیماری‌های کلیوی و سکته قلبی است.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه‌ها آگاهی دادن به مردم برای پیشگیری‌های اولیه است که باید همه‌ی رسانه‌ها در کنار پزشکان، پرسنل بهداشت و درمان، به خصوص رسانه‌های سمعی و بصری در زمینه فرهنگ سازی برای پیشگیری اولیه همکاری کنند.
آفتاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا