نگاهی برعملکرد حوزه زنان و خانواده شهرداری ها

بصیر از بلاغ، از جمله ساختاری که مشکلات زنان دربستر آن بسیار می تواند رخ نماید ساختارمدیریت شهری است . امروزه به زعم بسیاری از کارشناسان براي اينكه شهرها ايمن باشند بايد فضاهای شهری براي همه گروه هاي سني – جنسي خلق شوند و برنامه ريزان شهري بايد تفاوت هاي سني و جنسيتي را در ساخت فضاهای شهری مورد توجه قرار دهند حال باید پرسید این امر چقدر دغدغه  مدیران ارشد شهری می باشد.

برای صحه گذاشتن به این دیدگاه چه نهادی باید ضرورت امر را برای مسئولین اجرایی، سیاست گذاری و نظارت نماید و عملکرد دستگاه ها را در این حوزه رصد نماید.از آنجایی که در بدنه همه دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی “حوزه زنان و خانواده “تعریف شده است و شهرداری کلان شهر ها نیز از این امر مستثنا نیستند وظیفه تبیین ضرورت خلق این فضاها وارزیابی احساس امنیت و عدم ترسی از فضاهای نامفهوم شهری برای نیمی از شهروندان که زنان می باشند بر عهده مشاوران اموربانوان شهرداری ها می باشد .

امور زنان و خانواده شهرداریها در ارزیابی باید به این مهم بپردازدکه امكانات موجود شهری از قبیل پل هاي هوایی عابر پياده، نحوه نورپردازي خيابان ها، سيستم حمل ونقل عمومي و ساير خدمات عمومي شهری دارای کارآیی مناسب می باشند تا زنان و کودکان و سالمندان در تردد خود در ساعت های متفاوت از شبانه روز بدون ترس از این فضاهای شهری بهره مند گردند.

برگزاری مراسم صبح شعر توسط امور بانوان شهرداري و فعاليت ها و برنامه هاي با اين اهداف نمي تواندپاسخگوی شهرداری ها درتحقق اهداف ترسیم شده برای حوزه زنان باشد . تشكيلات خاصي دراستان وجود دارند كه براي پرداختن به اين امورتاسیس شده اند و این امر نشان از آن دارد که مدیران شهری هنوز به این باور نرسیده اند که باید در اجرای طرح ها و هزینه ها ارتباط عملکرد دستگاه  متبوع خود را با جامعه هدف بسنجند .

در واقع برگزاری برنامه هایی از این قبیل تا چه اندازه می تواند مشکلات زنان را در جامعه شهری کاهش دهد و یا اینکه زنان را در رسیدن به اهداف شهرگرایانه در جهت کاهش معضلات شهری همسو گرداند ویا این عمل به منظور حل کدام مشکل  و معضل جامعه شهری مرتبط با زنان می باشد.لذا پیشنهاد می گردد مدیران شهری تحولی در این حوزه ایجاد نمایند و با نگاهی نو به مباحث زنان و حل معضلات شهری بپردازند.

در این راستا اداره کل امور زنان و خانواده استانداری به عنوان یک دستگاه راهبردی و نظارتی نیز با آگاهی از وظایف ذاتی خود می تواند در تحقق این اهداف مهم در مباحث توسعه  شهری پایدار موثر باشد .

امید است متولیان سیاست گذاری ،برنامه ریزی و نظارت بر امور زنان و خانواده در راستای تحقق این امر مهم گامهای اساسی و راهبردی بردارند.

سیده زینب جلالی کارشناس ارشد زنان و خانواده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا