رویکرد ایران در وین ۵

بصیر، طبق برنامه، قرار است گفت‌وگوهای وین ۵ امروز در این شهر آغاز شود. موضوع این گفت‌وگوی هسته‌ای بین هیئت ایرانی و گروه ۱+۵، دستیابی به مقدمات ضروری برای تدوین توافق جامع است.

این گفت‌وگوها در حالی آغاز می‌شود که بیشتر تحولات صورت‌گرفته در روزهای منتهی به این مذاکرات، پیام چندان مثبتی را درباره نتایج این گفت‌وگوها در برندارند.

طی روزهای گذشته، مذاکره‌کنندگان ایرانی به‌طور جداگانه با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای آمریکا، روسیه، فرانسه و آلمان گفت‌وگو کردند که نظر مذاکره‌کنندگان ایرانی در پایان تمامی این مذاکرات، بر مثبت بودن فضای مذاکره و بقای جدی اختلافات دلالت داشت.

بنابراین با وجود این اختلافات تا زمان مذاکرات وین ۵ نمی‌توان انتظار چندانی از این گفت‌وگوها برای حل یکباره اختلافات داشت.

به گفته برخی این احتمال وجود دارد که برای جلوگیری از گسست روند مذاکرات و تصور شکست گفت‌وگوها، دو طرف به توافقات کلی رضایت دهند تا در آینده درباره جزئیات و حل‌وفصل آن گفت‌وگوها را ادامه دهند.

در این میان، آنچه مهم است، برنامه، هدف و شیوه برخورد مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات وین ۵ است که با در نظر گرفتن سخنان دکتر ظریف در جمع اندیشمندان آلمانی که در کاخ گلستان ایراد کرد، به نظر می‌رسد طرف ایرانی مطالبات حداکثری را دنبال می‌کند.

دکتر ظریف در نشست فوق در این‌باره گفت: «موضوع هسته‌ای ایران قابل حل‌وفصل است؛ اما اکنون دیگر نمی‌توانید با پیشنهادهای سال ۲۰۰۵ به میز مذاکرات بیایید. سال ۲۰۰۵ ما پذیرفتیم که غنی‌سازی را در حد نمادین داشته باشیم؛ اما غرب را توهم فراگرفت و فکر کردند می‌توانند ایران را از حق غنی‌سازی محروم سازند.

نتیجه آن، این شد که اکنون بیست‌هزار سانتریفیوژ تولید شده است. از حالا به بعد هم، غرب اگر به‌دنبال توهم‌های مشابه و سابق باشد، به نقطه‌ای خواهیم رسید که به چندین برابر خواهد رسید. بنابراین باید بدانند که نمی‌توانند حق غنی‌سازی ایران را به هیچ طریقی سلب کنند.

اکنون باید واقعیت‌ها را ببینند و دیگر نمی‌توان از غنی‌سازی نمادین صحبت کرد.»

حفظ مواضع فوق در خلال مذاکرات می‌تواند به استیفای حقوق هسته‌ای ایران منجر شود و در صورت استیفا نشدن حقوق هسته‌ای، عزت و سربلندی ایران حفظ می‌گردد که به‌مراتب، ارزشی والاتر از مسائل هسته‌ای قابل دسترسی دارد.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا