محاصره قاچاق‌چیان الکل در میدان بهارستان

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز، دویست و هفدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌ ریاست علی لاریجانی با حضور ۱۹۹ تن از وکلای ملت برگزار شد.

**دهقان: برای فرار از قانون مشروبات الکلی داخلی را در شیشه‌های مشروبات الکلی خارجی می‌ریزند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد بررسی قرا ردادند و در نهایت یک فوریت آن را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی دو فوریت این طرح، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و عضو هیئت رئیسه مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح، طی سخنانی اظهار داشت: در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده که برای حمل، خرید و فروش مشروبات الکلی داخلی مجازات ۶ ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته شود، اما در قانون قاچاق کالا و ارز یک غفلتی صورت گرفت و آن این است که برای مشروبات قاچاق خارجی و نگهداری و خرید و فروش آن زیر ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی پیش‌بینی شده است بنابراین این قسمت از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با قانون مجازات اسلامی تعارض دارد.

به گزارش تسنیم، وی با تاکید بر اینکه این اشکال باید رفع شود، گفت: برخی از سودجویان برای فرار از مجازات حبس برای مشروبات الکلی داخلی راه‌هایی پیش‌بینی کرده‌اند و مشروبات الکلی داخلی را در شیشه‌های مشروبات الکلی خارجی می‌ریزند تا مجازات حبس نداشته باشد. بنابراین هیچ راهی جز اصلاح این قانون وجود ندارد.

در ادامه حمیدرضا طباطبایی نائینی نماینده مردم نائین در مجلس به عنوان مخالف اول دو فوریت طرح مذکور گفت: به موجب مواد ۷۲۳ به بعد قانون مجازات اسلامی هیچ تفاوتی بین مشروبات الکلی داخلی و خارجی نیست و قانونگذار در قانون مجازات اسلامی جمع مجازات‌ها را در نظر گرفته است. بنابراین استنباط طراحان طرح غلط است و ما خلاء قانونی نداریم.

در ادامه ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم نیز ضمن موافقت با بررسی فوری طرح مذکور تاکید کرد: این تناقض بین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون مجازات اسلامی وجود دارد و باید هر چه زودتر رفع شود، لذا تصویب دو فوریت آن ضروری است.

**پورابراهیمی: برخی وزرا اجرای قانون مبارزه با قاچاق را معطل کرده‌اند

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: استنباط برخی قضات درباره این موضوع اشتباه است و حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس در زمینه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تایید کرده‌اند. حالا اگر یک قاضی به آقای دهقان گفته که من این استنباط را دارم، ما نباید به خاطر استنباط این قاضی یک طرح دو فوریتی برای اصلاح یک قانون بدهیم چرا که این کار منطقی نیست.

وی با تاکید بر اینکه اگر در این زمینه شبهه‌ای وارد باشد با طرح یک استفساریه رفع می‌شود، گفت: البته در حال حاضر مشکل کنونی معطل بودن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است چرا که متاسفانه هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون نگارش و تصویب نشده است و متاسفانه برخی از وزرای دولت باعث شده است که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که ماه‌ها در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، معطل شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دولت و مجلس برای بررسی نحوه اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: معطل ماندن این قانون در حالیست که این موضوع به کمیته بررسی ارجاع شده است و دو نماینده مجلس یعنی آقای بذرپاش و نعمتی که عضو این کمیته هستند، متاسفانه به جای اینکه به اجرای مصوبه مجلس رای دهند، حکم داده‌اند که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرا نشود. البته آقای بذرپاش در این جلسه بر اجرای این قانون تاکید داشته است.

پورابراهیمی افزود: پس از تصویب کمیته برای عدم اجرای قانون مذکور، موضوع به سران قوا ارجاع شده تا آن را بررسی کنند. بنابراین اکنون نمایندگان عضو این کمیته باید توضیح دهند که بحث مربوط به تعیین تکلیف این قانون در خصوص اجرا یا عدم اجرای آن که به سران قوا ارجاع شده بود به کجا رسیده و چرا اجرای این قانون هنوز بلاتکلیف است؟ در حالیکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبه مجلس است و شورای نگهبان آن را تایید کرده، اما دولت هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی آن را تصویب نکرده است.

وی در تذکری به مسئولان دولتی برای عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: ما خواهان این موضوع هستیم که هر چه زودتر تکلیف این قانون مشخص شود، چرا که درست نیست که مجلس یک قانونی را تصویب کند، اما برخی از دستگاه‌های اجرایی آن را معطل بگذارند بنابراین به جای اینکه ما قانون مصوب خود را اصلاح کنیم باید خواهان اجرای هر چه زودتر آن باشیم.

در ادامه محمدرضا باهنر عضو هیئت رئیسه مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به سخنان پورابراهیمی گفت: اینکه آقای پورابراهیمی گفتند نمایندگان مجلس در این کمیته با توقف  اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند، دقیق نیست.

وی افزود: آقای بذرپاش و نعمتی در این کمیته حضور داشتند و در این جلسه وزیر موضوع توقف اجرا را مطرح کرده اما هنوز چیزی به تصویب نرسیده است.

**موافقت مجلس با بررسی فوری طرحی برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

بهارستان نشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان دو فوریت این طرح در نهایت با ۱۰۹ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن علنی دو فوریت این طرح را رد کردند اما یک فوریت آن را با  ۱۲۳ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ اول بهمن‌ ماه ۱۳۹۲ در مجلس نهم به تصویب رسید و امروز جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را برای اصلاح آن ارائه کردند.

به گفته طراحان این طرح، مجازات قاچاق مشروبات الکلی خارجی، حمل و نگهداری و فروش آن در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صرفا به جزای نقدی محدود شده است در حالیکه در قانون مجازات‌های اسلامی برای مشروبات الکلی داخلی با هر میزانی مجازات ۶ ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی پیش‌بینی شده است. بنابراین چنین وضعیتی نظام دوگانه را در تعیین مجازات مشروبات الکلی بوجود آورده است.

در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی پارلمان، تبصره یک ماده ۲۹ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شده و بر اساس آن حکم ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی شامل مشروبات الکلی تولید شده در داخل و نیز مشروبات الکلی قاچاق با قیمت کمتر از یکصد میلیون ریال می‌شود.

**آصفری: مسئولان دستگاه‌های قضایی کشور فاصله خود را با مردم کم کنند

در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان مطرح شد.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در تذکری به قوه قضاییه اظهار داشت: مردم نسبت به عملکرد دستگاه قضا ناراضی هستند؛ وقتی قرار است عدالت در جامعه اجرا شود لازم است سخنان مردم استماع شود درحالی که مردم نمی‌توانند با روسای دستگاه‌های قضا در استان‌ها ملاقات کنند چه رسد به روسای عالی دستگاه قضا.

وی ادامه داد: همه مسئولان و سران سه قوه باید به دغدغه مردم توجه کنند. اینکه نتوانیم مردم را ملاقات کنیم با وصایای امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری همخوانی ندارد.بنابراین آقای آملی لاریجانی باید به دستگاه قضا بگوید که مسئولان دستگاه قضا باید فاصله خود را با مردم کم کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس در تذکری به هیئت رئیسه مجلس گفت: علی‌رغم اینکه چندین ماه است که درخواست تحقیق و تفحص از شرکت شمسا تنها شرکت انحصاری حج و زیارت را کرده‌ایم و این درخواست به هیئت رئیسه ارسال شده است، متأسفانه اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. همچنین درخواست تحقیق و تفحص از صندوق ذخایر فرهنگیان و وام ازدواج جوانان نیز به هیئت رئیسه ارسال شده است اما هنوز اقدامی دیده نمی‌شود.

در ادامه بیگلری نماینده سقز و بانه در تذکری شفاهی به رئیس جمهور اظهار داشت به فکر چاره‌ای برای حل مشکل بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیل کرده باشید چرا که بیکاری باعث افسردگی نخبگان کشورمان شده است.

وی در تذکر دیگری به وزیر امور خارجه گفت: حل مشکل بازارچه مرزی بانه که باعث حل مشکل بیکاری می‌شود، نیاز به یک نشست در دولت مرزی عراق دارد و علی رغم دستور جناب عالی اقدامی صورت نگرفته است.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی با اشاره به عدم پرداخت مطالبات چایکاران گفت: دولت که چای کشاورزان را خریده است، چرا مطالبات آنها را پرداخت نمی‌کند. لذا از دولت می‌خواهم مطالبات این افراد را پرداخت کند.

فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به کشورهای طرف مذاکره با ایران اظهار داشت: این کشورها بدانند هدف ملت از مذاکره اعلام با عزت و با اقتدار این نکته است که ما اهل مذاکره‌ایم و قدمی از حقوق مسلم و ارزشهای خود عقب نمی‌کشیم و اگر نتیجه‌ای از مذاکره حاصل نشود، برای ماکافی است که دنیا بداند ما با صداقت و حقانیت تمام حرف زدیم و عمل کردیم و این آمریکا است که به حقوق هیچ ملتی اهمیت نمی‌دهد و در گفته‌های خود صداقت ندارد.

در پایان خسروی نماینده مردم تربت حیدریه در تذکر شفاهی اظهار داشت: تذکر من به مدعیان دورغین حقوق بشر و دنیا است؛ گروه تروریستی و جنایتکار داعش مولود نامبارک و زایده تهاجم نظامی آمریکا، اسرائیل غاصب و انگلیس پیر استعمار به کشورهای عراق و افغانستان است.

وی ادامه داد: مدعیان دورغین دموکراسی و حقوق بشر و تفکر مادی غرب امروز به پایان خط رسیده‌اند و در آستانه فروپاشی و نابودی هستند؛ دوری از معنویات و ارزش‌های الهی و غرق شدن انسان در مادی‌گرایی و شهوات نفسانی بحران‌های زیادی را برای بشریت ایجاد کرده است. بحران محیط زیست مواد مخدر، و فقر و گرسنگی بیش از یک میلیارد انسان، مسابقه تسلیحاتی و کشتار ۱۷۵ میلیون انسان بی‌گناه در ۸۰ سال اخیر در کشورهای جهان، بحران فساد جنسی و فروپاشی اخلاق حاصل اندیشه مادی‌گرایی غرب است.

نماینده مرد تربت حیدریه افزود: این گروه‌های تروریستی که در جنایت و انسان‌کشی روی جنایت‌کاران تاریخ را سیاه کرده‌اند بخشی از پرونده سیاه قدرت‌های شیطانی عالم هستند؛ امید است با فروپاشی کاخ‌های ظلم و ستم دنیا و زر و زور عالم به زودی شاهد نابودی فرعون‌ها، نمرودها، یزیدیان و خوارج زمانه باشیم.

خسروی گفت: دنیای اسلام بداند که سنت ثابت الهی این است که وحدت و همدلی بر اصول و ارزشهای اسلامی که رمز پیروزی و عزت شماست و تفرقه و اختلاف که خواسته دشمنان است باعث شکست خواهد شد.

**تاکید نمایندگان مجلس بر اجرای قانون حجاب و عفاف

همچنین ۱۹۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای بر لزوم اجرای قانون عفاف و حجاب و مقابله با تهاجم و تهدیدات فرهنگی در برابر نظام اسلامی تأکید کردند.

متن کامل این بیانیه که پیش از پایان جلسه علنی امروز مجلس از سوی ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه پارلمان قرائت شد، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز یکی از مهمترین محورهای تهاجم فرهنگی در مواجهه با نظام اسلامی، تلاش برای تغییر سبک زندگی زنان ایرانی در موضوع عفاف و حجاب و تبدیل آن به عنوان نماد مطرح در گزاره‌های دهشتبار مدنظر شبکه‌های ماهواره‌ای و غربی است که غایت آن از هم‌گسستگی نهاد خانواده اصیل ایرانی و سست شدن پایه‌های اعتقادی خانواده مسلمان است.

همانطور که سیاست‌گذاری و اجرای آن در موضوع حجاب تاثیر مستقیمی بر سلامت خانواده و آحاد ملت ایران دارد، مجمع‌های شکل گرفته در این راستا نیز ساختار اجتماعی کشور را که بر پایه‌های مهمی همچون توجه به معیارهای اسلامی استوار است، نشانه گرفته است.

در متن قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و صراحتا به وظایف دستگاه‌های مختلف در این امر اشاره کرده است.

دشمن عدم پیگیری وظایف شفاف و مهم دستگاه‌های مذکور در امر گسترش عفاف و حجاب، ممکن است کشور را با چالش‌های گسترده‌ای در عرصه فرهنگ عمومی در بستر خانواده‌ها مواجه کند که البته پیامدهای آن نیز جبران‌شدنی نیست.

در این راستا از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم تا در سالی که مقام معظم رهبری به ورود جهادی و مدیریت فرهنگ تاکید داشتند، این مسئله را با جدیت پیگیری و دستورات لازم در جهت اجرای جدی قانون را صادر نمایید.

طبیعی است که مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی خود را انجام داده و این موضوع را به جدیت پیگیری و نظارت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا