شهری که تیم ملی اسپانیا در آن متحول شد

پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان لوییس آراگونس در تیم ملی مشکلاتی داشت. اظهار نظرش در رابطه با ترک تیم ملی در صورت صعود نکردن از مرحله یک‌چهارم‌ نهایی جام جهانی جنجال برانگیز شد. با شروع تابستان باشگاه بارسلونا خواهان ژاوی ارناندس و کارلس پویول شد تا از آن‌ها برای سوپرجام اسپانیا برابر اسپانیول بهره ببرد. این اتفاق باعث خشم آراگونس شد. از طرفی ابهام‌هایش در رابطه با رائول رسانه‌ای شد و تیم در دوره‌ای قرار گرفت که نتایج ضعیفی کسب می‌کرد. لاروخا در راه رسیدن به یورو ۲۰۰۸ برابر ایرلند  شکست خورد و در کادیس مغلوب رومانی شد. در این شرایط سرمربی عصبی و زیر سوال رفته به نظر می‌رسید. پس از این که رائول گونسالس در فهرست‌های ۲۳ نفره دیده نشد جنجال روی این موضوع متمرکز شد و همه بازی ضعیف تیم را فراموش کردند. همه جنجال بر سر بود و نبود رائول و آراگونس در لاروخا بود و تیم ملی تنها به دو نفر محدود شده بود.

با این حال همه چیز در منچستر پایان یافت و پس از پیروزی خارج از خانه اسپانیا برابر انگلیس این اتفاق رخ داد. این دیدار تنها یک بازی دوستانه بود اما پیروزی در جزیره یک اثر مثبت روی هر تیم ملی می‌گذارد. اسپانیا برای دومین‌بار در تاریخش توانست در این سرزمین پیروز شود (نخستین پیروزی با آزادی کینی همراه شد). با این حال این دیدار تنها به یک پیروزی ختم نشد مردم شاهد بازی جدیدی از تیم ملی اسپانیا بودند. لاروخا تیکی تاکا را به نمایش گذاشت. آندرس اینیستا در ترکیب اصلی حضور نداشت اما پس از این بازی در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. زمانی که اینیستا در دقیقه ۵۵ جایگزین آنگولو شد تیم در خط میانی در این شرایط قرار گرفت؛ آلبلدا جلوی چهار مدافع بود. ژاوی، داوید سیلوا و اینیستا بازی‌سازی می‌کردند و داوید و فرناندو تورس (در نیمه دوم به جای فرناندو مورینتس وارد زمین شد) در خط حمله قرار داشتند. سپس آراگونس سنا را جایگزین آلبلدا کرد، بازیکنی که در تیم باشگاهی‌اش جایگاهش را از دست داده بود اما توانست با تیم ملی در یورو حاضر شود. آراگونس بالاخره به فوتبال مورد دلخواهش دست پیدا کرد. او تصمیم گرفت نقش اصلی را به اینیستا بسپارد که در نهایت پازلش تکمیل شد.

تک گل این بازی را اینیستا به ثمر رساند. او توانست توپ ویا را که با ضربه سر روی فردیناند به سمت دیگر زمین رفت را کنترل کند و به زیبایی دروازه انگلیس را باز کند. پس از آن دیدار  لاروخا ۴۴ بار برابر حریفانش قرار گرفت که تنها یک بازی را واگذار کرد. این اتفاق در آفریقا جنوبی برابر آمریکا رخ داد. اسپانیا سه بازی را با تساوی به پایان رساند و در بقیه بازی‌ها پیروز شد. این تیم توانست یورو ۲۰۰۸ را فتح کند. جام کنفدراسیون‌ها تنها ناکامی لاروخا محسوب می شد. اینیستا به علت آسیب‌دیدگی در این رقابت‌ها حضور نداشت و سیلوا نیز به همین دلیل نتوانست بازی کند. او مشکل عضلانی پیدا کرد و تنها دقایقی در این بازی‌ها به میدان رفت. اسپانیا فاتح جام کنفدراسیون‌ها نشد اما در صدر رنکینگ فیفا قرار گرفت و از نظر سازمان آمار فوتبال بهترین تیم جهان شناخته شد. این تیم یکی از شانس‌های اصلی برای قهرمانی در جام جهانی آفریقای جنوبی بود که این اتفاق رخ داد و باز هم درخشش اینیستا باعث شد لاروخا برای نخستین بار فاتح جام جهانی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا