برخورد فانتزی با طبیعت تا کی؟/روز درخت‌کاری هم گذشت، طبیعت مازندران چه نصیبی برد؟!

بصیر،هر ساله در روز ۱۵ اسفند، که مصادف است با روز درختکاری، آئین‌های متعددی در تعریف و تمجید از نقش درخت در حفظ و تداوم حیات‌مان برگزار می‌شود و مسئولان نیز پس از سخنرانی‌های پر و پیمان، به غرس چند نهال می‌پردازند و از کل مراسم فیلم و خبر تهیه می‌شود و در رسانه‌ها انعکاس وسیع می‌یابد و تعجب در این است که در همان بخش خبری سیما، خبر قطع ۷۶۰ درخت تنومند هم اعلام می‌شود.

حساب‌مان با خودمان چند چند است؟

سال‌هاست از درخت خیلی گفته و شنیده می‌شود. کارشناسان و مسئولان مربوطه در این زمینه

علی‌رغم حرف‌های زیبا و شیرین،آمارها همچنان از سیر قهقرایی سرانه فضای سبز در شهرها حکایت دارد.

داد سخن سر می‌دهند. حرف‌های زیبا و شیرین بیان می‌شود. وعده اسب کشتن و پلنگ کشتن برای توسعه پارک‌های سبز و مشجر به جامعه داده می‌شود،اما آمارها همچنان از سیر قهقرایی سرانه فضای سبز در شهرها حکایت دارد و هر از چندگاه نیز، پاک‌تراشی جنگل‌ها و قطع گسترده درختان، سوژه خبری می‌شود و در نهایت اعلام نمی‌گردد که با متجاوزان به طبیعت و درختان چه برخوردی صورت می‌پذیرد.

حسن حسینی، که دبیر دبیرستانی در روستاهای چمستان است، احترام به طبیعت و مهربانی با درختان و رستنی‌ها را آمیخته با اعتقادات مسلمانان و ایرانیان می‌داند و می‌گوید: با وجود دنیایی از تاکیدات بزرگان‌مان در این زمینه، ما واقعاً در حفاظت از طبیعت و درختان مشکل داریم. شما یک گردشی در جنگل‌های پیرامون شهرهای شمالی انجام دهید، خواهید دید که در تنه اکثر درختان افراد یادگاری نوشته‌اند و عده‌ای هم برای پخت و پزشان در طبیعت‌گردی خانوادگی، از شاخه‌ها و نهال‌های تازه غرس شده استفاده می‌کنند.

وی

خلاصه مشخص نیست که در ارتباط با محیط زسیت و درخت‌پروری،حساب‌مان با خودمان چند چند است؟!

در ادامه می‌افزاید: خلاصه مشخص نیست که حساب‌مان با خودمان چند چند است؟!

مازندران یعنی طبیعت، با آن چه می‌کنیم؟

استاندار مازندران به‌مناسبت روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سطح این استان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند ، تاکید کرد: نامهرباني با طبيعت بسیار خسارت بار است.

حفاظت ، احياء و بهره برداري درست از جنگل و منابع طبيعي يك ضرورت است و همه بايد تلاش كنند تا همه استعدادهاي جنگل شناسايي و مورد استفاده قرار گيرد. اهمیت منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست زیرا انسان بدون اکسیژن و تنفس قادر به زندگی نیست و درخت نیز اکسیژن مورد نیاز انسان را تأمین می‌کند.

ربیع فلاح به ظرفیت موجود پارکهای جنگلی مازندران اشاره ای کرد و افزود: درحال حاضر می بایست مدیریت مناسب و لازم برای این مجموعه ها صورت بگیرد.

وی گفت: تاکنون از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پارک‌های جنگلی مازندران اقدام نشده است که باید این روند جدی گرفته شود.

وی

۷۰ درصد سطح این استان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند و بالاترین نامهربانی هم به محیط زیست در مازندران انجام می‌شود.

به حضور جنگل نشینان در بخش مهمي از جنگل های شمال اشاره کرد و ادامه داد: نمی شود در برنامه ریزی های جنگل این افراد را در نظرنگرفت.

استاندار مازندران گفت که همه استعدادهایی که در جنگل وجود دارد را باید دربرنامه ریزی ها لحاظ کرد.

وی ادامه داد: مدیریت دام در جنگل‌ها باید پایدار واستمرار داشته باشد و برخورد سلیقه ای و سیاسی نباید صورت بگیرد.

فلاح تشکیل تعاونی های جنگل نشین را اقدامی موثر برای استفاده از ظرفیت این افراد دانست وادامه داد: راهی نداریم جز اینکه با تامین منافع شان از آنها برای حفاظت از منابع طبيعي  استفاده کنیم.

وضعیت کنونی چگونه است؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در تشریح وضعیت کنونی جنگل‌ها می‌گوید: مساحت جنگل‌های جهان ۴ میلیارد هکتار است که سرانه مردم جهان از آن ۶ هزار مترمربع است، اما در کشور ایران ۴٫۳ میلیون هکتار جنگل وجود دارد که ۸٫۷ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود و سرانه هر نفر ۱۷۰۰ مترمربع جنگل است که کم‌تر از یک سوم سرانه جهانی است.

وی افزود: مراتع جهان ۵٫۳میلیارد مترمربع است که ۴۳درصد از مساحت جهان را شامل می‌شود و مردم جهان ۷٫۶هکتار سرانه استفاده دارند،‌ اما در ایران

مراتع جهان ۵٫۳میلیارد مترمربع است که ۴۳درصد از مساحت جهان را شامل می‌شود و مردم جهان ۷٫۶هکتار سرانه استفاده دارند،‌ اما در ایران ۸۴٫۸ میلیون مترمربع مرتع وجود دارد که یک ششم سرانه جهان به ایرانی‌ها اختصاص دارد

۸۴٫۸ میلیون مترمربع مرتع وجود دارد که یک ششم سرانه جهان به ایرانی‌ها اختصاص دارد.

خداکرم جلالی با اشاره به اینکه هر خودرو با سوخت ۳۰ لیتر بنزین، اکسیژن بسیاری را تبدیل به دی‌اکسیدکربن می‌کند، گفت: برای جبران آن باید ۴ هکتار فضای سبز ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشانگر عدم تعادل بین فعالیت‌های انسانی و مسائل مربوط به طبیعت است، گفت: در قرن بیستم جمعیت جهان ۴ برابر و مصرف آب ۹ برابر، انرژی ۱۹ برابر، تولید دی‌اکسیدکربن CO2، ۱۷ برابر افزایش پیدا کرده است و به‌طور میانگین از ۵ میلیارد هکتار جنگل به ۴ میلیارد هکتار رسیده‌ایم که به‌خوبی توسعه نامتوازن و فعالیت‌های خلاف جهت تعادل بشری مقابل منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع بابیان اینکه کارکردهای جهان ۳ چالش انسان، محیط ‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد، گفت:چالش‌های به‌وجودآمده ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند و به این دلیل که ایران روی کمربند خشک‌سالی جهان قرار گرفته، چالش فعلی بیش‌تر مشهود خواهد شد.

جلالی با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و ویژگی‌های ارزنده آن خاطرنشان کرد: تنوع اقلیمی در جهان ۱۳مورد است که ۱۱ مورد آن در ایران وجود دارد، به‌طوری که به لحاظ تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری جزو ۵ کشور اول در دنیا هستیم و ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که کم‌نظیر است.

کاشته‌های خشک‌شده

رستم بهروزی مدیر مدرسه روز درختکاری را فرصت مناسبی برای توجه و افزایش سطح معلومات محیط زیستی مردم و دانش‌آموزان

برخوردهای فانتزی با روز درختکاری و چند نهال غرس کردن، مشکل ما در این زمینه را حل نمی‌کند و باید فراتر از این اقدامات، به یک بسیج عمومی مبادرت ورزید.

می‌داند و می‌گوید: حتی برای یک روز هم اگر بخوبی برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان جهت غرس نهال بشود، می‌توان سطح وسیعی از شهرها و روستاها را درختکاری کرد مشروط بر آنکه بعد از غرس، نهال‌ها به حال خود رها نشوند و به خشکی و نابودی روی نیاورند.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه هر سال با شدت و ضعف نسبت به روز درختکاری برخورد می‌شود و امسال هم که فوق‌العاده ضعیف با این مناسبت برخورد شد، تعدادی نهال غرس شد، اما اغلب این نهال‌ها بعد از مدتی به علت عدم رسیدگی از بین می‌روند.

فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی را جدی بگیریم

عباس غلامی، کارمند دولت، بازسازی طبیعت را نیازمند تحول واقعی ایرانیان و مسئولان می‌داند و می‌افزاید: باید این فرهنگ‌سازی از خانه‌ها شروع شود و مسئولان و رسانه‌ها هم کمک کنند تا با تشویق و حمایت، جامعه به سوی محیط زیست و مهربانی نسبت به درخت و اهتمام برای درختکاری سوق داده شود.

وی رفتار فعلی دولت با درخت و محیط زیست را نامناسب و غیرسازنده توصیف کرد و خواستار برخورد قاطع با متجاوزان به جنگل‌ها و درختان در مازندران و سایر شهرستان‌ها شد و گفت: این برخوردهای فانتزی با روز درختکاری و چند نهال غرس کردن، مشکل ما در این زمینه را حل نمی‌کند و باید فراتر از این اقدامات، به یک بسیج عمومی مبادرت ورزید.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا