چرایی خالکوبی یا تاتو؛ زیر پوست شهر

بصیر ،در سال‌های اخیر، تصاویر خالکوبی برخی ورزشکاران و نیز برخی از مجرمین در رسانه‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

گسترش این موارد خالکوبی یا همان تاتو بهانه‌ای شد‌ تا خالکوبی در ایران را زیر ذره‌بین ایسنا قرار دهیم و چگونگی گسترش آن را بررسی کنیم.

خالکوبی در میان جوانان ایران و به ویژه زنان افزایش یافته است، کمتر از ۲۰ سال پیش زنان ایرانی شروع به خالکوبی به عنوان یک آرایش همیشگی کردند.

هم اکنون برخی از طراحان خالکوبی به خانه مشتریان خود رفته و در آنجا کار می‌کنند در حالی که در موارد دیگر، خالکوبی‌ پنهانی و در سالن‌های آرایش انجام می‌شود و هزینه انجام این کار متناسب با کیفیت کار، طرح آن، اندازه و عضوی که روی آن خالکوبی می‌شود، متغیر است.

بسیاری از اراذل و اوباش در ایران نیز خالکوبی دارند و این جلوه منفی خالکوبی برای مبارزه با آنان مورد استفاده مسئولان انتظامی قرار گرفته است به طوری نیروی انتظامی در سال‌های اخیر در نمایش عمومی اراذل و اوباش از نمایش دادن بدن خالکوبی شده این افراد برای کوچک کردن آن‌ها و فرستادن پیام برای تماشاگران استفاده کرده که این امر نیز تاثیر منفی داشته است.

از سویی بنا بر هشدار وزارت بهداشت، خالکوبی احتمال ابتلا به سرطان پوست، هپاتیت و ایدز را افزایش می‌دهد و  خالکوبی شانس ابتلا به هپاتیت c) )را تا ۱۰برابر بالا می‌برد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل به ایسنا گفت: هر ماده خارجی که از بیرون وارد بدن انسان شود قطعا ضررهایی خواهد داشت.

دکترحمزه قاسمی با اشاره به اینکه مکان‌هایی که خالکوبی در آن صورت می‌گیرد غیراستریل و بهداشتی نیست، اظهار کرد: تزریق‌کننده مواد خالکوبی نیز از شرایط استریل برخوردار نیست که این امر باعث بروز بیماری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با انجام خالکوبی مبتلا شدن به بیماری‌های متعدد ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز متصور است، بیان کرد: از طریق خالکوبی بیماری‌های ویروسی به صورت مستقیم وارد بدن افراد می‌شود.

قاسمی با اشاره بر اینکه کسانی که خالکوبی می‌کنند معمولا در حالت مستی و یا مصرف موادمخدر هستند، اظهار کرد: معمولا کسانی که الکل و یا مواد مخدر محرک استفاده می‌کنند به دنبال تاتو می‌روند و در حالت بحرانی خود دست به این عمل می‌زنند.

این مسئول افزود: باید در زمینه رواج تاتو مهم اطلاع‌رسانی جامع صورت گیرد تا هر چه زودتر از گسترش این امر جلوگیری شود.

مد روز مارمولک است!

شیرین آرایشگری است که تاتو انجام می‌دهد؛ وی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علاقه‌ خانم‌ها به طرح‌های گرافیکی رنگی در تاتو، اظهار کرد: مد روز امروز برای تاتو، مارمولک است.

وی گفت: هزینه تاتو از ۵۰۰ هزارتومان شروع شده و با توجه به طرح و اندازه قیمت‌ها متغییر است.

امیر یکی از کسانی که خودش چندین سال گذشته خالکوبی کرده است؛ دلیل تشویق شدنش را برای انجام این عمل، بازیگران و ورزشکاران عنوان و بیان کرد: برای من بسیاری از ورزشکاران الگو بودند و برایم جالب بود که آن‌ها تاتو دارند و به همین خاطر من هم به دنبال تاتو رفتم و ۲ میلیون تومان برای یک طرح ۱۰ سانتی بر روی بدنم هزینه کردم.

روزبه نصیری کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت‌وگو با  ایسنا به تشریح چرایی گسترش خالکوبی در ایران اشاره کرد و افزود: در خصوص منشا خالکوبی باید گفت،  خالکوبی‌ها عموما در طول تاریخ در قبایل به صورت علامت‌هایی در بدنشان بود تا هویت و قبیله‌ای که به آن تعلق داشتند، مشخص شود.

نصیری آملی ادامه  داد: در برخی اقوام  زنان برای زیباترشدن خالکوبی می‌کردند و یا به دلایل خرافی مانند بیشتر شدن مهر شوهر، خوشبختی و دور کردن چشم بد، دست به این کار می زدند؛ البته عکس آن هم در قبایل وجود داشت که با خالکوبی زشت به نظر برسند تا مورد تعرض قرار نگیرند.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر خالکوبی‌ها عموما برای زیبایی انجام می‌شود، اظهار کرد: در برخی از کشورها مثل ژاپن خالکوبی‌های خاص معرف گروه‌های خلاف و مافیا است.

این استاد دانشگاه با اشاره به چرایی فراگیر شدن خالکوبی در بین جوانان ایرانی در نسل امروز، بیان کرد: باید به تاثیر رسانه‌ها و پیروی جوانان از گروه‌های مرجع توجه کرد و رسانه‌ها در عمل نقش مهم‌تر و بزرگ‌تری به‌عنوان منبع هنجاری برای جوانان بازی می‌کنند.

نصیری گفت: شناخت، هویت، سلیقه و سبک زندگی که جلوه‌های مهمی از فرهنگ جامعه معاصر به‌شمار می‌آیند، به ‌واسطه مصرف افراد از متون و تصاویر رسانه‌ای مفهوم‌سازی و عملیاتی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌شناسان معتقد‌ند که جایگاه و موقعیت ذهنی و روانی افراد، مستقیماً از عواملی مانند درآمد یا تربیت آنها ناشی نمی‌شود بلکه تا حد زیادی به گروه‌های اجتماعی‌ بستگی دارد که به‌عنوان گروه‌های مرجع شناخته می‌شوند، اظهار کرد: گروه‌های مرجع منبع الهام‌بخش برای شکل‏گیری نگرش‌ها، ارزیابی‌ها و رفتار، مرجع اخذ هنجارها، اهداف، الگویی برای همانند‌سازی‌ و… هستند و این گروه‌ها نقش بسیار مهمی در جامعه‌پذیری و ایجاد هویت اجتماعی افراد دارند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره بر اینکه در دنیای امروز کسانی که به شهرت می‌رسند در فضای فرهنگی، هنری و ورزشی تبدیل به مشاهیر می‌شوند، اظهار کرد: سبک زندگی این مشاهیر و اسطوره‌ها برای گروه‌هایی چون جوانان الگوی رفتاری می‌شود و حتی فرایند جامعه‌پذیری از طریق این اسطوره‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا؛ هر روزه در کشور با روند رو به رشد علاقمندان به خالکوبی روبرو هستیم و این در حالی است که افراد در آرایشگاه‌های غیر مجاز دست به این عمل می‌زنند و این واحدهای صنفی با دارا بودن ارگان‌های نظارتی همچنان بی‌متولی در این امر مهم، به ترویج فرهنگی اقدام می‌کنند که از ریشه با فرهنگ اسلام ناب محمدی متفاوت است.

هراز نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا