نکاتی درِگوشی با خانواده‌های داوطلبان کنکور

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، خانواده‌ها نقش مهمی در ایجاد آرامش برای داوطلبان کنکور دارند. کارشناسان عقیده دارند که والدین باید به توانمندی‌های فرزندشان توجه کنند و از او به‌ همان اندازه، انتظار داشته باشند. خانواده‌ها باید دقت کند که فرزند خود را با دیگران مقایسه نکند. این مقایسه می‌تواند برای آن‌ها آسیب‌ر‌سان باشد.
 
والدین باید در مواقع بحرانی، اضطرابی و روانی با داوطلب کنکور همدلی کرده و فضای مناسبی را ایجاد کند تا داوطلب کنکور بتواند خود را در آن فضا قرار داده و توانمندی‌هایش را اثبات کند.
 
بیشتر از دو روز به کنکور باقی نمانده است، خانواده‌ها باید در این فرصت کم از تنش‌ها و دعواهای درون خانواده که سبب ایجاد استرس برای داوطلب کنکور می‌شود، دوری کنند.
 
یکی از مسائلی که استرس را در داوطلبان کنکور بیشتر می‌کند نگرانی‌های والدین است، آن‌ها به دلیل نگرانی خودشان سوالاتی را از داوطلبان کنکور می‌پرسند که سبب ایجاد استرس در او می‌شود.
 
خانواده‌ها گاهی از داوطلب کنکور می‌پرسند: «درس خواندی؟ تست زدی؟ چند درصد زدی؟ و…» اینگونه سوالات بیشتر از اینکه تاثیر مثبت داشته باشد سبب ایجاد تنش و استرس در فرزند کنکوری آن‌ها می‌شود.
 
همچنین جملاتی نظیر «تو که همیشه در حال استراحتی»، «این‌قدر تلویزیون تماشا نکن»، «بس است دیگر از پشت کامپیوتر بلند شو»، تأثیر بسیار بدی روی ذهن داوطلب کنکور دارد، بهتر است در این دو روز پایانی داوطلب به حال خودش باشد تا ذهنش برای روز آزمون آماده و متمرکز شود.
 
خانواده‌ها بیشترین نقش را برای افزایش تمرکز، انرژی و روحیه داوطلبان دارند. تأثیر جملاتی نظیر «واقعاً خسته نباشی»، «اراده‌‌ات برای درس خواندن، تحسین‌‌بر‌انگیز است»، تاثیر بسیاری در روحیه‌ داوطلب کنکور دارد.
زمانی‌که داوطلب کنکور تصور می‌کند از نگاه والدینش فردی فعال، درس‌خوان، باهوش و تواناست، ‌آرامشی وصف‌نشدنی به وی دست می‌دهد که جلوی بسیاری از اضطراب‌‌ها و استرس‌ها را می‌گیرد.
 
ضریب موفقیت هر داوطلب برابر است با ضریب اعتماد به نفس او. بنابراین خانواده‌ها با رفتار مناسب و کلام‌های امیدبخش خود باید تا می‌توانند خودباوری و احساس شایستگی و تفکر مثبت داوطلب کنکور را تقویت کنند و مطمئن باشند که توکل و اعتماد به خدای رحمان می‌تواند نقش بسزایی در آزمون وی داشته باشد.
 
تغذیه و ورزش داوطلب کنکور در این روزهای پایانی بسیار تاثیرگذار است و شاید داوطلب کنکور به علت استرس فراوان به این نکات اساسی توجه نکند که نقش والدین در این بخش نیز احساس می‌شود، کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند داوطلب را در این دو روز کمک کنند تا مثل روز کنکور زودتر از خواب بیدار شود، حتماً صبحانه کامل بخورد، مسیر رفتن به حوزه را شناسایی کند، ظهر نخوابد و حتما غذای مورد علاقه‌اش تهیه شود تا میل کند.
 
والدین باید به داوطلبان کمک کنند تا بعد از ظهر امروز و فردا یک ورزش جسمانی هوازی (دوچرخه‌سواری، شنا کردن و…) داشته باشد، وسایل روز بعد را آماده کند، فضای شاد و مفرحی برای او ایجاد شود، شب حدود ساعت ۲۲ بخوابد و مطالب درسی را مطالعه شدید نکند.
برای روز آزمون نیز به والدین داوطلبان کنکور توصیه می‌شود همانند روز قبل داوطلب را زودتر با آرامش و نشاط بیدار کنند و به او یادآوری کنند که صبحانه کامل میل کند، با گرفتن دوش آب سرد علاوه بر ایجاد هوشیاری و نشاط در خود از آرامش بیشتری برخوردار شود، لباس راحت بپوشد و خود را آراسته کند گویی که به میهمانی می‌رود.
 
سپس با توکل به خدا که آرامش‌دهنده است کمی زودتر به سوی محل برگزاری آزمون حرکت کند که یقیناً همراهی والدین تا محل آزمون از استرس او می‌کاهد.
به طور مسلم والدین داوطلبان کنکور بزرگ ترین نقش را در افزایش روحیه داوطلب دارند و آن‌ها نیز در این دو روز باید تلاش خود را برای موفقیت فرزندشان به کار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا