حاشیه‌های جالب نشست ۲۰ اقتصاد برتر دنیا

تهدید کردن اوباما از سوی مرد کوئینزلندی و انتقاد پوتین از رئیس جمهوری آمریکا از جمله حاشیه های نشست ۲۰ اقتصاد برتر دنیا در استرالیا است.

به گزارش مهر، شانزدهمین نشست ۲۰ اقتصاد برتر دنیا که روسیه یکی از مهمترین اعضای آن است، از فردا شنبه در استرالیا با هدف گفتگو درباره اقتصاد جهانی آغاز می شود.

بر اساس این گزارش رهبران شرکت کننده در این نشست طرحی را برای مقابله با رشوه گیری خارجی، بازگرداندن دارایی‌ های به سرقت رفته و حمایت از افشاگران اسناد محرمانه کشورها ارائه می کنند.

پلیس بریسبین استرالیا همچنین در آستانه برگزاری نشست گروه ۲۰ در این شهر از برقراری تدابیر شدید امنیتی خبر داد. پلیس به منظور حفظ نظم و امنیت شهر، تجمع و ایجاد صف، حمل اشیاء قابل پرتاب از جمله سنگ و تخم مرغ و نیز به کار بردن اشیاء پرنده از جمله بادبادک در حوالی محل برگزاری این نشست را ممنوع اعلام کرده است.

همچنین به دلیل نگرانی از وقوع حملات تروریستی احتمالی، پروازها از فراز شهر بریسبین محدود شده است. این تدابیر شدید امنیتی موجب خشم فعالان حقوق بشر در استرالیا شده است. از جمله گروه موسوم به “مرکز قوانین حقوق بشر” از این اقدامات به شدت انتقاد کرده است.

در آستانه برگزاری این نشست یک مرد کوئینزلندی در صفحه فیسبوک خود باراک اوباما را تهدید کرد که همین موضوع باعث شد تا پلیس وی را دستگیر کند اما وی پس از چندین ساعت آزاد شد.

با وجود افزایش تدابیر امنیتی در استرالیا، مردم نیز در مرکز ایالت “کوئینزلند” با به آسمان فرستادن بالون های سیاه رنگ و برتن کردن لباس هایی که روی آن نوشته شده بود “رهبران جهانی برای میهمانی کنار دریا آمدند” اعتراض خود را به برگزاری این نشست اعلام کردند.

معترضان با در دست داشتن ماسک های باراک اوباما، تونی ابوت، دیوید کامرون، آنگلا مرکل، نارندرا مودی، شی جینپینگ، و ژاکوب زوما از رهبران جهان خواستند تا برای پایان بی عدالتی در جهان و پایان جدایی کودکان بومی استرالیایی از خانواده هایشان تلاش کنند.

“شینزو آبه” نخست وزیر ژاپن نیز پیش از نشست رهبران گروه ۲۰ با تاکید بر لزوم گسترش همکاریهای نظامی با آمریکا و استرالیا برای تضمین صلح در منطقه آسیا-پاسیفیک، واشنگتن را مهمترین متحد ژاپن و استرالیا خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در گفتگو با ایتارتاس بدون اشاره به تحریم اعضای گروه ۲۰ تاکید کرد که این نشست فرصت های مناسب را برای گسترش روابط دوجانبه و چندجانبه و حل مشکلات جهانی فراهم می کند.

پوتین ضمن متهم کردن آمریکا به تضعیف نهادهای تجاری و غیرواقع‌ بینانه خواندن تصمیمات اخذ شده در نشست گروه بیست، آمریکا را مهمترین مانع سرپیچی از عملیاتی شدن این تصمیمات مشترک خواند و به انتقاد از مخالفت ایالات متحده در ایجاد اصلاحات در ساختار صندوق بین المللی پول پرداخت.

رئیس جمهوری روسیه همچنین تحریم های روسیه، بلوکه کردن دارایی‌ ها، منع صدور روادید و عدم اجازه به شرکت‌ های روسی برای دسترسی به بازارهای مالی غرب و فناوری را ناقض حقوق بین الملل، اصول سازمان تجارت جهانی و توافقنامه عمومی تعرفه و تجارت معرفی کرد و گفت آثار سوء تحریم به آمریکا و سایر کشورها نیز باز می‌ گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا