تقدیر رسانه‌ملی از خودش بخاطر نمایش فیلم تایتانیک!

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز، دقیقاً یک روز پس از آن که رهبر معظم انقلاب گلایه ها و دغدغه های عمیقی از حوزه فرهنگی مطرح نمودند و نسبت به رخنه های فرهنگی هشدار دادند در اقدامی عجیب رسانه ی ملی فیلم  تایتانیک را به مخاطبان خود به عنوان یک اثر مناسب برای خانواده های ایرانی هدیه داده و با افتخار تبلیغ می کند؛
«پخش فیلم تایتانیک برای اولین بار از شبکه نمایش – مناسب برای خانواده های ایرانی»
به نظر می رسد ترفند تبلیغاتی “برای اولین بار” و یا “پخش فیلم های جدید هالیوودی” یکی از راهکارهای مورد نظر برخی شبکه های سیما برای جلب مخاطب و ایجاد هیجان در آنان است.
شخصاً قصد ندارم بگویم تمامی فیلم های غربی و خارجی نامطلوب و فاقد محتوای مناسب برای پخش در تلویزیون است(کما اینکه برخی از تولیدات داخلی به مراتب اثراتی بدتر از فیلم های خارجی دارد) اما نکته قابل تأمل اینجاست که اگر قرار است مردم به رسانه ی ملی جمهوری اسلامی اعتماد کنند و مانند شبکه های ماهواره ای نگران استفاده فرزندانشان از برنامه های تلویزیون نباشند آیا با این قبیل اقدامات اعتماد مردم خدشه دار نمی شود؟
 آیا نباید برای پخش برخی فیلم ها و برنامه ها وسواس و حساسیت بیشتری به خرج داد؟ و یا این که حتی اگر فرضاً برخی از این فیلم ها برای بهره برداری مردم مناسب باشد آیا اولویت ارائه ی پخش آن سایر ارگان های فرهنگی هستند یا صدا و سیما که به تعبیر امام خمینی(ره) دانشگاه است!؟
به نظر نگارنده پیامی که از پخش این فیلم در شبکه نمایش برای مخاطب ارسال گردید تنها یک جور اعلام ساختار شکنی برای جذب برخی مخاطبان خاص است. وگرنه قاعدتاً دست اندرکاران سیما به خوبی آگاهی دارند که مخاطبان ایرانی در ایام نوروز منتظر تماشای فیلم تولید هفده سال پیش نیستند.
آنچه مسلم است صدا وسیما که درمناسبت ها، اتفاقات و فضاهای سیاسی، تاریخی، مذهبی و عزاداری ها معمولاً محصولات مناسب و فاخری تولید می کند، در اعیاد و مناسب های شادمانه ی مردم هنوز به یک روند مطلوب دست نیافته است.
دعوت از چند مهمان مشهور(ورزشکار یا هنرمند) و چند خواننده که چندین ساعت آنتن تلویزیون را در اختیار می گیرند تبدیل به یک برنامه ای کلیشه ای و خسته کننده برای مخاطبین صدا و سیما گشته که انگار انتهایی هم ندارد. و در هر مناسبتی تکرار می شود.
آیا وقت آن نرسیده طرحی نو در اندازیم؟ آیا واقعاً جوانان و هنرمندان صاحب سبک کشور نمی توانند محصولاتی تولید نمایند که در هنگامه ی عید و شادی مردم را به طرز قابل قبولی راضی نمایند؟ و یا اینکه باید (به شرط حیات) منتظر پایتخت ۴۰ و یا کلاه قرمزی ۱۴۰۰ باشیم؟
ناخودآگاه این مسأله به ذهن انسان خطور می کند که رسانه ی ملی اکنون که بالغ بر بیست شبکه ی تلویزیونی را ایجاد کرده بعضاً مجبور است با تمسک به هر وسیله ای آنتن خود را پرکند حتی اگر آن وسیله نمایش فیلمی نظیر تایتانیک باشد! آن هم دقیقاً زمانی که رهبر معظم انقلاب از ایستادگی و درونزایی در عرصه فرهنگ و اقتصاد سخن می گویند.
تا کی صدا و سیما می خواهد خودش از خودش تقدیر کند؟ و به نظر مخاطبین اهمیتی ندهد. متأسفانه به اندازه رشد سواد بصری و رسانه ای مردم تولیدات رسانه ی ملی رشد و کیفیت مطلوبی نداشته است. اما مسئولان رسانه ی ملی کماکان چشم خود را به روی برخی واقعیت ها بسته اند.
اکنون که تعطیلات نوروزی به پایان رسیده است -اگر تعداد معدودی از برنامه ها را استثنا کنیم- مردم بیشترین چیزی که از تلویزیون دیده اند برنامه های سخیف(همچون کرکره)، فیلم ها و سریال های تکراری، سریال های مناسبتی نامناسب و غیر جذاب و کوهی از پیام های بازرگانی است. (که به تازگی از تبلیغ هر نوع محصول خارجی و داخلی با هر آهنگی حتی اگر با کمک رخ نمایی، عشوه گری و دوچرخه سواری بانوان هم باشد ابایی ندارند.)
 با این اوصاف خیلی بعید نیست که با پایان یافتن تعطیلات نوروزی باز هم صدا و سیما به تمجید از خود پرداخته و از طرف همه ی  مردم از برنامه های نوروزی خود ابراز رضایت نماید و در نهایت از دست اندرکاران برنامه های نوروزی تقدیر کند. که اگر در میان تقدیر شدگان نوروز امسال از عوامل نمایش فیلم تایتانیک در رسانه ی ملی هم تقدیر شد خیلی تعجب نکند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا