«حدیث سرو» به ۲ قسمت پایانی رسید

به گزارش بصیر به نقل از مهر، جواد توانا  با اشاره به اینکه دو قسمت از پخش مجموعه هفت قسمتی «حدیث سرو» باقی مانده است، گفت: این مجموعه پنجشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه دو پخش می‌شود و در این هفت قسمت به زندگی و شخصیت سیدجمال گلپایگانی پرداخته شده بود.
 
وی با اشاره به تحقیقات قبلی این مجموعه تلویزیونی که پیش از این چند نفر دیگر کارگردانی کار را بر عهده داشته‌اند، گفت: تحقیقات درباره شخصیت‌های این مجموعه از جمله آیت الله سیدجمال گلپایگانی از ۱۰ سال پیش شروع شده بود و در حین کار متوقف و دوباره از سر گرفته می‌شد یک دلیل آن هم این بود که اطلاعات درمورد این شخصیت کم بود. بنابراین ما برای ساخت این مجموعه از تحقیقات دوستان قبلی نیز استفاده کردیم.
 
 
کارگردان مستند تلویزیونی «حدیث سرو» اضافه کرد: با پیگیری‌های عوامل کار اطلاعات جدیدی به دست آمد و مصاحبه‌ای هم با فرزند استاد گرفته شد که چند سال پیش درگذشت. همچنین ما برای تهیه این مستند سختی‌های بسیاری کشیدیم که شاگران سیدجمال گلپایگانی را پیدا کنیم، حتی بسیاری از اینها علاقه ای به حضور در مقابل دوربین نداشتند و اینها کار ما را سخت می‌کرد.
 
این مستندساز در ادامه درباره ویژگی‌های مستند «حدیث سرو» توضیح داد: «حدیث سرو» عرفان ناب شیعی را به مردم معرفی می‌کند و در زمان کنونی که بحث عرفان‌های کاذب و انحرافی در جامعه روبه رشد است، نشان می‌دهد که عرفان واقعی چقدر به عرفان شیعی نزدیک است و چه هدف و سمت و سویی دارد. درواقع از طریق معرفی این چهره‌ها عرفان واقعی مطرح می‌شود و شاگردان این افراد به شکل عملی از خاطرات، نکته‌ها و زندگی آنها سخن می‌گویند.
 
 
توانا اضافه کرد: این مستند زبان متفاوت و نگاه بهتری نسبت به سایر مستندهای اینچنینی دارد. این مستند فرم روایت، گرافیک و جذابیت‌های بصری بالایی دارد و به شکلی طراحی شده که هم برای عوام و هم برای خواص مورد استفاده باشد.
 
کارگردان مجموعه فعلی «حدیث سرو» با اشاره به تغییرات مکرر پخش این مجموعه مستند از تلویزیون عنوان کرد: ما تلاش کردیم تا سیما برای پخش این مستند به باکس مشخصی برسد تا زمانی پخش شود که مخاطب بتواند این مجموعه را ببیند و استفاده ببرد متاسفانه ساعات پخش این مجموعه چندین بار تغییر کرده است اما چنین مجموعه‌هایی باید زمانی ثابت داشته باشند چون سختی‌های زیادی برای تولید آنها کشیده می‌شود.
 
وی در پایان با اشاره به این سختی‌ها بیان کرد: ساخت مستندهایی مشابه این موضوع با توجه به حساسیت‌هایی که مسایل عرفانی دارد با سختی‌های بیشتری نسبت به آثار داستانی مواجه است. مسایل عرفانی سال‌هاست که در حوزه فضاهای دینی مشکلاتی داشته است و باید مواظب بود که تحلیل‌های نادرستی به مخاطبان ارایه نشود.
 
سید جمال الدین گلپایگانی از فقها و عرفای شیعه در سال ۱۲۹۵ ه.ق، در روستای سعیدآباد گلپایگان بدنیا آمد و نسبتش با ۲۷ واسطه، به حضرت موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد.
 
وی ۱۲ ساله بود که نزد برادرانش، درس را آغاز کرد. برای ادامه تحصیل، راهی گلپایگان شد و عمده علوم عربی، بلاغت و منطق را از علمای گلپایگان آموخت. در سال ۱۳۱۱ ه.ق در سن ۱۶ سالگی، عزم اصفهان کرد و بعد از آن به نجف اشرف رفت. سید جمال‌الدین گلپایگانی علاوه بر فراگیری علوم، تالیفاتی نیز داشت و شعر نیز می سرود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا