پاکستان برای تامین امنیت مرزهایش اقدام نکند، اقدام قانونی دیگری می‌کنیم

به گزارش بصیر هبن قل از تسنیم محمدرضا محسنی ثانی رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به ربایش ۵ مرزبان کشورمان توسط تروریست‌ها و انتقال آنها به داخل خاک پاکستان گفت: ما در گذشته نیز به پاکستان اعتراض کرده بودیم و در حال حاضر نیز منتظر نتیجه سفر هیئتی از وزارت کشور به پاکستان هستیم. 

وی ادامه داد: امیدوار بودیم که با توجه به اقداماتی که از گذشته در این زمینه انجام شده و اعتراضات جدی‌ای که داشتیم، نتیجه‌ای در پی داشته باشد اما متاسفانه پاکستان علی‌رغم همه مراودات، همسایگی، تعاملات و حتی مسلمان بودن دو طرف، اقدامی جدی در زمینه تامنی امنتی مرزهایش انجام نداده و ما انتظار داریم اقدامات گسترده‌تری در این زمینه انجام گیرد چرا که در حال حاضر عدم کنترل بر مرزها و اشرار توسط پاکستان، باعث شده این مسائل ابعاد بدی پیدا کند.

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: در این زمینه مجبور هستیم اگر وزارت خارجه اقدامی نکند ما به صورت قانونی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: رئیس مجلس در جریان برگزاری اجلاس بین‌المجالس در تهران، گفت‌وگویی با رئیس مجلس پاکستان داشت و ما نیز مراتب نگرانی جدی خود را به هیئت پارلمانی این کشور اعلام کردیم و  امیدواریم این صحبت‌ها و اعزام هیئت وزارت کشور و همچنین اقداماتی که از طریق وزارت خارجه و کشور در دست اقدام است، بتواند به راهکار حل مسئله منجر شود، در غیر این صورت فکر می‌کنیم باید اقدامات قانونی دیگری انجام دهیم و در این زمینه تجدید نظرهایی را انجام دهیم.

محسنی ثانی اظهار داشت: با توجه به رایزنی‌هایی که از طریق وزارتخانه‌های مربوطه با محوریت وزارت کشور و خارجه صورت می‌گیرد، امیدواریم طرف پاکستانی به حساسیت تامنی امنیت مرزها و جدی بودن دیدگاه‌های ما نسبت به این مسئله خصوصا ششصد و اندی کیلومتر که با پاکستان هم‌مرز هستیم، انجام شود و ما بتوانیم از جانب طرف پاکستانی مطمئن شویم.

“اگر ببینیم که طرف پاکستانی اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد و می‌تواند در این زمینه همکاری بهتری داشته باشد، تا این ناامنی‌ها و اقدامات تروریستی کاهش پیدا کند. طبیعتاً بایستی از نظر امنیت مرزها و شهروندانمان اقدامات جدی‌تری را دنبال کنیم و در مقابل عدم تسلط پاکستان بر مرزها و اشراری که در مرز این کشور تردد می‌کنند، اقدامی انجام دهیم.”

وی با تاکید بر اینکه طرف مقابل ما کشور پاکستان است، گفت: طبیعتا ما با اشرار و گروه‌هک‌های تروریستی و معاند نه طرف حساب هستیم و نه آنها را به رسمیت می‌شناسیم بلکه این کشور پاکستان است که باید پاسخگو باشد. 

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ما نیز در حال حاضر به صورت رسمی با پاکستان در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا به نتیجه برسیم، تروریست‌ها درخواست‌هایی مبنی بر آزادی برخی اشرار داشتند که طبیعتا نمی‌تواند مورد قبول ما واقع شود. 

محسنی‌ثانی در خصوص اقدامات قانونی کشورمان در صورتی عدم اقدام پاکستان نیز گفت: در سطح دیپلماتیک یکسری راهکارهایی دارد تا در صورتی که ببینیم طرف مقابل در کنترل مرزهای خود ضعف دارد، طبیعتا بایستی متناسب با آن راهکارهای تامین امنیت خود را دنبال کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا