اساس اسلام بر منطق است نه ترور؛

تحلیل‌گر سیاسی: عده‌ای با نام اسلام در حال ترور هستند / اقدام تروریستی علیه مسلمانان در حکم جنگ با خدا و رسول است

بصیر، از زمانیکه داعش از سوی آمریکا در اطراف کشور جمهوری اسلامی ایران به یاغی‌گری پرداخت و با وحشیانه ترین حالات ممکن دست به ایجاد جنایت زد، مردم کشور با واژه تروریست بیشتر از پیش آشنا شدند و در ادبیات عامه مردم نقل محافل شد.

در گذشته نیز در کشورهای اطراف جمهوری اسلامی ایران همانند افغانستان و پاکستان و کمی دورتر از مرزهای کشور در بوسنی هرزگوبین و برخی کشورهای آفریقایی این گروه‌های به ظاهر حامی صلح و ریشه‌کن کردن فساد به قتل و غارت پرداختند و امروز با ظهور وهابیت، داعش و جبهه النصره که از سوی سران استکبار همانند آمریکا و رژیم صهیونیستی ظلم آشکار به مردم دنیا به ویژه در غرب آسیا افزایش یافته است.

سخن درباره تروریسم و مبارزه با آن از نگاه اسلامی در سال‌های گذشته به ویژه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر رونق خاصی گرفت و از این پیامد بود که در دنیا افکار رسانه‌ای بسیار قوی و خیالی در جهان شکل گرفت که تروریسم با دین در مبارزه نیست و در کنار یکدیگر قرار دارند اما در ادامه با روشنگری‌های انجام شده از سوی سران کشورهای اسلامی شاهد تغییر اساسی در نوع نگاه به این مقوله شدیم.

در نگاه اجمالی به تروریسم در می‌یابیم که این واژه در تقابل با جهاد قرار دارد، حمله به اسلام و مسلمانان و ترور آنها از نگاه غرب به نوعی تروریسم محسوب می‌شود و در نگاهی به آیات قرآن در می‌یابیم که در برابر خشونت و نگاهی ظالمانه است که می‌تانید در برابر آنها جهاد کرده و از خود دفاع کنید.

اما آنچه بسیار مهم و اساسی به نظر می‌رسد این است که مبارزه با تروریسم در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در آیات قرآن نیز بارها به جهاد و دفاع از خود در برابر ظلم متجاوز تاکید شده و بر این اساس است که نگاه به تروریسم باید به حالت متقابل باشد.

عده‌ای با نام اسلام در حال ترور هستند

حجت‌الاسلام غلامرضا آقاجانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: بررسی اجمالی احکام فقهی نشان می‌دهد که اموری مانند جهاد بیش از آنکه جنبه تهاجمی داشته باشد جنبه دفاعی دارد، اگر چه بسیاری از فقها جهاد را به جهاد ابتدایی و دفاعی تقسیم می‌کنند اما همان‌ها هم توضیح می‌دهند که ماهیت هر جهادی چه ابتدایی و چه دفاعی حمایت از حقوق انسانی است.

وی تصریح کرد: اگر شما به سیر تاریخی نزول آیات جهاد دقت کنید، می‌بینید که به تصریح تمام مفسران صدور اجازه جهاد بعد از آن است که بارها آیه نازل شد که در مقابل تجاوز خشونت‌طلبان و متجاوزان دست به خشونت نزنید و سعی کنید بدی آنها را با خوبی پاسخ دهید و با رحمت و شفقت و مهربانی آنها را به سوی خود جذب کنید.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: مقابله با تروریسم در تاریخ اسلام سابقه داشته است و در طول گذران این دنیا ترورهای متفاوتی صورت پذیرفت.

آقاجانی با اذعان به اینکه دین به هیچ عنوان ترور را نمی‌پذیرد، گفت: عده‌ای به نام اسلام ترور می‌کنند اما در واقع چنین چیزی صحت ندارد و اساس اسلام منطق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام با استکبار و ظلم مخالف است و ترور افراد و به ویژه مسلمانان مخالف با دستورات اکید اسلام است.

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: قرآن کریم در جایی که سخن از نخستین ترور در تاریخ بشر بود به همین نکته اشاره کرده است، می‌دانیم نخستین حادثه تروریستی در تاریخ انسان بین هابیل و قابیل که دو برادر هستند و با هم رقابت داشتند اتفاق افتاد، قابیل نتوانست از راه منطق و استدلال حرف خود را به کرسی بنشاند و برای همین دست به کاری خشونت‌آمیز زد و برادر خود را ترور کرد.

آقاجانی بیان کرد: هدف اصلی تروریسم ایجاد رعب و وحشت است و بنابراین در عربی به آن ارهاب گفته می‌شود، رعب و وحشت گاهی منجر به قتل می‌شود، اما نکته جالب‌ این است که اقدام تروریستی علیه غیرمسلمانان هم همانند مسلمانان در حکم جنگ با خدا و رسول است.

به هر حال در پایان آنچه باید بیان کرد این است که هر فرد با ابزاری که در دست دارند چهره زشت تروریسم را توسط هر شخص و هر گروهی که باشد نمایان کنند، افراد و خواص می‌توانند با دعوت به اخلاق، دین‌داری و بشر دوستی به بسته شدن راه تروریسم و باز تعریف آن کمک کنند؛ این فرصت و وظیفه‌ای است که نباید از آن غفلت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا