آقای رئیس‌جمهور بر اساس کدام مستندات می‌گویید بنزین آلوده است؟

به گزارش بصیر، مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما از ماجرای ممنوعیت تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و شدت گرفتن واردات پرده برداشت و گفت: بر اساس آنچه که ما تاکنون متوجه شده‌ایم بنزین پتروشیمی‌ها به هیچ عنوان آلودگی‌ای بیشتر از بنزین وارداتی نداشتند.

 

میزان آروماتیک و بنزین وارداتی مشخص نیست
 

وی افزود: بر اساس نمونه تستی که مجموعه پالایش و پخش از بنزین وارداتی داشتند و آزمایشاتی که بر روی این بنزین انجام شده است، متوجه شدیم برخی از مولفه‌های مهم همچون آروماتیک، بنزن و سولفور این بنزین تست نشده است و مولفه‌هایی نیز که تست شده نیز متناسب با استانداردهای یورو ۲ و حتی پایین‌تر از آن بوده است.
 

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال فشار بخار بنزین وارداتی ۷۰  واحد است، در حالی که ۱۰ واحد از استاندارد بالاتر می‌باشد.
 

وی افزود: اعتقاد ما این است که اگر بنزین تولید پتروشیمی‌ها آلوده است، این وضعیت در پالایشگاه‌ها نیز وجود دارد و اگر قرار بر حذف است، باید همه را حذف کنند.
 

موسوی‌نژاد بیان داشت: اسناد ارائه شده به کمیسیون انرژی نشان می‌دهد، ریفرمیت پتروشیمی‌ها مبتنی بر ریفرمیت پالایشگاه‌هاست و حتی در مواردی بنزین ریفرمیت پالایشگاه‌ها از پتروشیمی نیز بالاتر است.
 

وی با اشاره به جلسه‌ای چند روز گذشته کمیسیون انرژی بیان داشت: در این جلسه از مسئولان سازمان محیط زیست، مسئول پالایش و پخش، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و استاندارد دعوت کرده بودیم تا به ارائه توضیحات بپردازند.
 

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که هیچ دلیل مستدلی مبنی بر آلودگی بنزین تولید داخل کشور از سوی این افراد ارائه نشده است.
 

اگر بنزین پتروشیمی آلاینده است، چرا برای خرید آن درخواست بودجه کردید؟ 
 

وی ادامه داد: در تبصره ۲ بند «د» لایحه بودجه ۹۳ که توسط دولت یازدهم تدوین شد، وزارت نفت مبالغی را برای خرید اکتان افزا از پتروشیمی‌ نوری درخواست کرده بود. اگر این اکتان‌افزا آلایندگی دارد، چطور برای خرید آن درخواست بودجه کردند و در همان لایحه بودجه به فکر آلایندگی و جایگزینی واردات نبودند؟ آیا این اقدام که از طرفی برای خرید اکتان‌افزا درخواست بودجه کنند و از طرفی دیگر اعلام کنند این بنزین آلودگی دارد، تضاد کامل نیست؟
 

موسوی‌نژاد در پاسخ به این سوال که واردات بنزین از کدام کشورها انجام می‌شود، گفت: آنچه من در این جلسه از معاون پالایش و پخش وزارت نفت شنیدم، در یک مورد بنزین را از فجیره امارات وارد کرده‌اند و بقیه موارد حتی کشتی‌های حامل بنزین و امثال آن برای ما معلوم نیست اما بر اساس مستنداتی که ارائه شده و در حال حاضر در دست ماست، استاندارد این بنزین‌ها از یورو ۲ نیز پایین‌تر است.
 

از ۷۰ میلیون لیتر بنزین توزیع شده در کشور تنها ۳ میلیون مربوط به پتروشیمی‌هاست

وی با بیان اینکه ادعای برخی مسئولان که می‌گویند بنزین پتروشیمی‌ها مسبب آلودگی هوا در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، مشهد، اراک، اهواز و دیگر شهرهاست، به هیچ وجه منطقی نمی‌باشد، تصریح کرد: خود مسئولان وزارت نفت ادعا می‌کنند از ۷۰ میلیون لیتر بنزینی که در کشور توزیع می‌شود تنها ۳ میلیون لیتر مربوط به بنزین‌ پتروشیمی‌ها می‌شود. آیا منطقی است تمام آلودگی هوا در کلان‌ شهرها را به گردن این ۳ میلیون لیتر بنزین بیندازیم؟ آیا ۶۷ میلیون لیتر دیگر باعث آلودگی نیست و تنها این ۳ میلیون لیتر مقصرند؟
 

بنزین یورو۴، یورو۲ از آب درآمد

نماینده مردم بوشهر در خانه ملت تصریح کرد: در سال ۹۱ دستگاه‌های متولی بنزین موجود در جایگاه‌های تهران را برای انجام آزمایش به آلمان فرستادند که در این تست‌ها بنزن وجود در این بنزین‌ها ۸۷ تخمین زده شد که به معنای بنزین با استاندارد یورو ۲ است در صورتی که اینها مدعی بودند بنزین یورو ۴ توزیع کرده‌اند.
 

وی افزود: از آنجایی که ظرفیت تولید بنزین یورو ۴، ۱۷ میلیون لیتر می‌باشد، مابقی نیاز کشور را چه باید کنیم؟ اگر قرار است در تمام کشور بنزین یورو ۴ توزیع شود باید بقیه بنزین پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را متوقف کنیم و بنزین یورو ۴ وارد کنیم، اما سوال من این است با توجه به شرایط تحریمی که در حوزه بنزین داریم، آیا امکان وارد کردن این میزان بنزین یورو ۴ وجود دارد؟ پس چرا تاکنون این واردات انجام نشده است؟
 

تولید یورو۲ داخل را متوقف کردند و باز یورو۲ وارد کردند

موسوی‌نژاد ادامه داد: مسئولین شرکت پالایش و پخش خود می‌گفتند که تا به امروز بنزین یورو ۴ به کشور وارد نشده است، خب اگر بنزین یورو ۴ وارد نکرده‌اید چه دلیلی وجود داشت که بنزین یورو ۲ پتروشیمی و پالایشگاه را متوقف کرده و بعد همان بنزین را از خارج وارد کنید. اگر در ازای توقف بنزین تولید داخل کشور، بنزین یورو ۴ وارد می‌کردند حرفی نبود اما واقعیت این است که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
 

وی تاکید کرد: ما استقبال می‌کنیم که بنزین یورو ۴ در کشور مصرف شود. ما استقبال می‌کنیم به واسطه مصرف این بنزین از آلودگی هوای کشور کاسته شود ولی آیا این امکان وجود دارد که مازاد ۱۷ میلیون لیتر تولیدی کشوررا وارد کنیم؟
 

این نماینده مجلس اظهار داشت: حرف ما این است که به جای این همه سرو صدا، جنجال‌آفرینی، ایجاد جو سیاسی و اینکه بخواهند توپ را به زمین دیگری بیندازند، باید به سمتی حرکت کنند که با تامین اعتبار و تقویت و بازسازی پالایشگاه‌ها، کشور را در تولید بنزین مورد نیاز کشور آن هم با استاندارد یورو ۴ خودکفا کنند.
 

وی تاکید کرد: اگر بر فرض مثال تعمدی در کار بوده که با وجود توانایی تولید بنزین یورو ۲ و یورو ۴ در کشور به سمت واردات بنزین یورو ۲ و حتی پایین‌تر از آن رفته‌ایم، باید عامل این کار مواخذه شود.
 

آقای رئیس‌جمهور بر اساس کدام مستندات می‌گویید بنزین آلوده است؟

موسوی‌نژاد به صحبت‌های آقای روحانی اشاره کرده و گفت: تعجب می‌کنم که حتی شخص رئیس‌جمهور به طور علنی بیان می‌کند که بنزین پتروشیمی آلاینده و خطرناک است. خطری که ایشان به آن رسیده‌اند از کجاست؟ چیست؟ بر اساس کدام مستندات چنین ادعایی می‌کنند؟ 
 

وی افزود: دستگاه‌های مرجع کارشناسی نباید وارد حوزه سیاسی شوند. سازمان محیط زیست تنها می‌تواند بگوید این بنزین بر اساس آزمایش‌های انجام شده فلان مشکل را دارد نه اینکه اعلام کند ما بنزین وارد می‌کنیم. این به عهده شما نیست. شما تشخیص دهنده و تصمیم‌گیرنده واردات یا عدم واردات بنزین نیستید. تامین بنزین و مایحتاج کشور به عهده شما نیست که دخالت می‌کنید. وزارت نفت مسئول است.
 

معاون سازمان محیط‌زیست تمام گفته‌های کارشناسان این سازمان را نفی کرد 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اضافه کرد: من بار دیگر به مسئولان وزارت نفت و همچنین سازمان محیط زیست می‌گویم که اگر بنزین داخلی آلاینده است، مستندات آن را ارئه کنید تا ما نیز به این نتیجه برسیم نه اینکه تنها به حرف بسنده کنید. 
 

وی تاکید کرد: اگر برای ادعایشان دلیل منطقی دارند، چرا اجازه نمی‌دهند کارشناسان پتروشیمی و وزارت نفت با رسانه‌ها مصاحبه کنند؟
 

موسوی‌نژاد گفت: پیش از این مسئولان سازمان محیط زیست و دولت در مصاحبه‌هایشان ادعا می‌کردند هیچ‌گونه آنالیزی بر بنزین داخلی انجام نداده‌اند در حالی که در جلسه گذشته ما در کمیسیون، معاون سازمان محیط زیست تمام صحبت‌های گذشته را نفی کرد. 
 

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز نظری نزدیک به نظر ما دارند و قرار بر این است مجددا برای بررسی این مسئله ورود کنند. 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا