گفت‌وگو با یک کارآفرین ورشکست‌شده

نرخ بازار متناسب با جیب بعضی‌ها تنظیم می‌شود/دولت چه حمایتی از تولیدکننده‌ها کرد؟

بصیر، چرخه معیوب و سوءمدیریت در اقتصاد مشکلات عدیده‌ای برای جامعه کار و کارگری به‌وجود آورد، به‌راستی جایگاه تولید در اقتصاد و امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان در کشور کجاست، برای آگاهی در این زمینه سراغ تولیدکننده ورشکسته‌ای رفتیم و دلایل شکست اقتصادی او را جویا شدیم؛ مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

ضمن معرفی خود، فعالیت واحد تولیدی‌تان را تشریح کنید.

مهدی لاریمی‌مالک رزمنده و جانباز ۳۰ درصد دفاع مقدس هستم، بعد از بازنشستگی در راستای تولید و عرصه خدمت به کشور از سال ۸۴ اقدام به ساخت کابین آسانسور در استان مازندران و گلستان کردم.

با به‌کارگیری نیروی کار مجرب و کارآفرینی برای چندین نفر شروع به کار کردم، بعد از چندی اقدام به خرید زمین و ساخت سوله به مساحت یک‌هزار متر در شهرک صنعتی شماره ۲ ساری کردم.

چه شد که فعالیت واحد تولیدی‌تان به تعطیلی کشیده شد؟

با تکیه بر تولید داخلی و با وجود هزاران مشکل درنگ، وقفه‌ای در کار ایجاد نکردم، ۱۵ نفر با بیمه تامین اجتماعی در کارگاه مشغول به‌کار بودند اما ناچار به دریافت تسهیلات ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی از بانک ملت شدم، با وجود اینکه ۲ میلیارد ریال آن را برگرداندم، به دلیل سود بالای بانکی ۳ میلیارد ریال بدهی بانکی دارم که این بدهی کار تولید ما را به تعطیلی کشاند.

مشکلات‌تان در مسیر تولید چه بود؟

مشکل اصلی تولید بیمار بودن اقتصاد ماست که راه را برای سواستفاده‎کنندگان باز می‌کند، وقتی در چرخه‌ای جایی اشکال داشته باشد، آن چرخه کامل نیست در همین شهرک صنعتی بسیاری آمدند و با تسهیلات میلیاردی بار خود را بستند و رفتند اما من که هدفم تولید بود، تسهیلاتی دریافت کردم که مجبور به بازپرداخت خارج از عرفی شدم که به ورشکستگی رسیدم.

اقتصاد بیمار، نوسان بازار را در پی دارد، نرخ بازار متناسب با جیب بعضی‌ها تنظیم می‌شود و ما تولیدکنندگان خرد ضرر اصلی را می‌کنیم و کسی هم حتی در حد استانی به داد ما نمی‌رسد و بانک‌ها هم به‌جای دستگیری و کمک، مانع می‌شوند و بی‌رحمانه و بدون ملاحظه، تصاعدی معوقات و جریمه دریافت می‌کنند.

وقتی مدیریتی در اقتصاد دیده نشود، عاقبت آن شکست است، دولت چه حمایتی از تولیدکننده داشت، چه سوبسیدی به بخش تولید تزریق کرد، وقتی بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور عضو هیچ نظام صنفی نیستند، قطعاً موجب بی‌نظمی در بازار پخش می‌شود آیا برای دولت ایجاد یک نظام صنفی کارآمد و تاثیر‌گذار کار دشواری است؟

Feram

راهکار و یا درخواست شما از مسئولان چیست؟

کسانی که متصدی اصلاح امور هستند، راه برخورد و مقابله با این بیماری اقتصادی را هم می‌دانند اما زمانی شد که خودشان گرفتار این معضل شده‌اند، پس قطعاً اصلاحی در امور صورت نمی‌گیرد، زمان زیادی از فرمان رهبر معظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی گذشته است، چه شد؟ چرا آثار این فرمان دیده نمی‌شود، چون مسئولان اجرایی ما اعتقادی به مقاومت و اقتصاد مقاومتی ندارند، امثال من بسیارند که با امید و آرزویی پس از ۳۰ سال خدمت وارد این عرصه شدند اما در تامین حداقل مایحتاج زندگی خود مانده‌اند، اولین گام ایجاد تغییر نگرش اقتصادی در دولت است، باید حمایت صورت گیرد و لاغیر.

برای تهیه این گزارش به شهرک صنعتی شماره ۲ ساری مراجعه کردیم که دریافتیم از ۴۷ واحد تولیدی این شهرک تنها ۸ واحد فعال بوده و در مقایسه با ابتدای سال ۳ واحد کمتر شدند که جای تأمل دارد.

عصر ساری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا