رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

دولت نتوانست مشکلات اقتصادی را رفع کند/ مرکبات مازندران رقابت‌پذیر نیست

بصیر، عبدالله مهاجر طی گفت‌وگویی با بیان اینکه صادرات یکی از ده‌‌ها فعالیت اتاق بازرگانی است، اظهار کرد: از سال گذشته صادرات مرکبات بیشترین وقت اتاق بازرگانی مازندران را به خود اختصاص داده است.

وی وظایف اتاق بازرگانی را دارای تعاریف قانونی دانست و افزود: برخی خود را به بی‌خبری می‌‌زنند و انتظار‌هایی را مطرح می‌‌کنند که خارج از وظایف و امکانات قانونی اتاق بازرگانی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران تصریح کرد: مسؤولیت صادرات و واردات بر عهده دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اتاق بازرگانی در این راستا فقط می‌‌تواند هماهنگی داشته باشد.

مهاجر اتاق بازرگانی را مشاور سه قوه دانست و افزود: پارلمان بخش خصوصی قدرت اجرایی ندارد و فقط می‌‌تواند طرح و ایده ارائه کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه شرایطی به وجود آمده که برخی از بار مسؤولیت شانه خالی کرده و اتاق بازرگانی مازندران را مقصر عدم توسعه صادرات استان معرفی می‌‌کنند.

این فعال اقتصادی افزایش صادرات مرکبات را به شرط وجود استاندارد‌های لازم دانست و خاطرنشان کرد: وقتی مرکبات مازندران کیفیت ندارد و نمی‌‌توان آن را صادر کرد باید به جای اتاق بازرگانی، از سازمان جهاد کشاورزی مطالبه کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران با بیان اینکه اتاق بازرگانی فقط می‌‌تواند موانع و مشکلات پیشروی صادرات را بیان کند، اضافه کرد: اختیارات قانونی اتاق بازرگانی شناسایی موانع پیشرو و اعلام فرآیند برون‌رفت از مشکلات است که این مهم را از سال گذشته شناسایی و به مسئولان مربوط اعلام کردیم.

وی گفت: مرکبات یکی از مزیت‌‌های صادراتی استان است اما باید زیرساخت‌‌ها را مهیا کرد تا امکانات صادرات به وجود آید.

مهاجر با بیان اینکه دولت در صادرات مرکبات پای کار آمده اما مشکلات کاملا برداشته نشده است، تاکید کرد: وقتی دولت نتوانست مشکلات پیشرو را بردارد یقینا قیمت مرکبات استان حالت رقابتی نخواهد داشت.

وی افزود: وقتی پرتقال تولیدی ترکیه و مصر کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان هستند دیگر نمی‌‌توان روی پرتغال ۴ هزار تومانی برای رقابت در بازار‌های منطقه حساب کرد.

مهاجر تاکید کرد: نهاد پاسخگو در قیمت و کیفیت پرتقال و مرکبات استان، اتاق بازرگانی نیست که تقصیر‌ها را متوجه آن بدانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: اینکه صادرات را باید بخش خصوصی انجام دهد مطلب درستی است اما امکانات اجرایی آن در اختیار بخش خصوصی نیست.

وی با بیان اینکه اگر نگاه دولت، توسعه صادرات است باید مسؤول مستقیم صادراتی داشته باشد، تاکید کرد: سازمان توسعه صادرات نهادی است که توجه به این موضوع وظیفه قانونی آن است و امکانات و اختیارات قانونی و اجرایی را در اختیار دارد.

مهاجر با بیان اینکه اگر برخی از اصحاب رسانه مسؤول عدم توسعه صادرات مرکبات استان را اتاق بازرگانی معرفی کنند بی‌انصافی است، اظهار کرد: نقد باید منصفانه باشد نه اینکه مغرضانه و بدون بررسی درست بیان شود.

وی در پایان با انتقاد از ادبیات برخی رسانه‌‌های استان در نقد مغرضانه از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: این ادبیات را درست نمی‌‌دانیم و انتظار داریم برخی از رسانه‌‌ها وظایف قانونی اتاق را مطالعه و براساس مستندات و دلایل روشن سخن بگویند.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا