قطعنامه اتحادیه اروپا، اقدامی تدافعی و عجولانه بود!

به گزارش بصیر، به این واسطه گفتگویی با  دکتر مهدی مینایی استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل استراتژیک پیرامون قطع نامه اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 
*** به نظر شما چه عواملی باعث می شود اتحادیه اروپا در این برهه اقدام به تصویب چنین قطع نامه ای کند؟
 
اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی در یک تقسیم کار راهبردی بخشی از برنامه ها و اهداف ایلات متحده آمریکا را در تهاجم سیاسی – تبلیغاتی بر علیه کشورهای هدف و کشورهایی که دارای سیاست مستقل هستند از جمله جمهوری اسلامی ایران مورد اجرا قرار می دهد.
 
در این ارتباط و در این مقطع زمانی یک الی دو ماه اخیر فضایی حساس و تا حد زیادی ملتهب را در سطح بین المللی شاهد بوده ایم. مسائلی نظیر مذاکرات هسته ای ایران و ۱+ ۵، مناقشه خشونت بار سه ساله سوریه و در حال حاضر نیزتنش و تقابل جدی در منطقه اروپای شرقی و اوکراین را شاهد هستیم.
 
آمریکایی ها و غربی ها اصولا در برخورد با مسائل جهانی رفتار دوگانه ای دارند و در این رفتار ها همواره سعی می کنند از همان سیاست قدیمی و به نوعی نخ نمای هویج و چماق استفاده کنند.
 
درواقع با ایجاد فضای ارعاب که ناشی از هجمه یک فضای رسانه ای است و همواره می تواند بر علیه هر کشوری استفاده شود.
 
در سفری که اخیرا کاترین اشتون برای نخستین بار به جمهوری اسلامی ایران در روزهای پایانی سال ۹۲ داشت برخلاف عرف دیپلماتیک و در واقع بدون هیچ هماهنگی در یکی از سفارتخانه های کشورهای اروپایی ملاقات های خارج از عرف و مذاکرات خارج از پروتکل های رسمی تشریفات دیپلماتیک انجام داد که بلافاصله در فضای عمومی کشور و از طرف مقامات، مسئولین و نخبگان به شدت این اتفاق مضموم و محکوم اعلام شد.
 
این اقدام اروپایی ها در این ارتباط تا حدی تدافعی است زیرا با توجه به هجمه ای که از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و فضای نخبگان و فضای سیاسی کشور بر علیه این اقدام صورت گرفت به نوعی اتحادیه اروپا و در واقع پارلمان اروپایی را مجبور به اتخاذ  سیاست تدافعی در این رابطه نمود و اروپایی ها عجولانه دست به چنین اقدامی زدند.
 
***آیا این رفتار از سوی پارلمان اروپا مسیر مذاکره ایران و ۱+۵ را تحت تاثیر قرار می دهد؟
 
فرایند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱ + ۵ بعد از توافق ژنو وارد یک مسیر جدی و مرحله ای استراتژیک شده است.
 
این فضا و مسیری را که در این مقطع مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران در آن قرار دارند بر اساس همان توافق اولیه ژنو ادامه می یابد و نمی تواند از سایر مسائل جانبی تاثیر پذیرد، زیرا ناقض اجرای این فرایند پذیرفته شده خواهد بود پس بنابراین تاثیر خاصی در مسیر مذاکرات  نخواهد داشت.
 
تنها امریکایی ها و غربی ها از این فضای ارعاب و جو مسموم توسط دستگاه های تبلیغاتی و بنگاه های خبر پراکنی استفاده  تبلیغاتی نموده تا شرایط را همچنان ملتهب نشان دهند، اما به لحاظ محتوایی و عملیاتی این اقدام پارلمان اروپایی نمی تواند تاثیر مستقیمی داشته باشد، اما به نظر اینجانب می تواند این نگرانی و دغدغه را تشدید نماید  که غربی به دنبال بهانه های دیگری باشند، در نتیجه  کارشناسان حقوقی که در این مقطع در تیم مذاکره کننده حضور دارند می بایست از یک حساسیت بالایی در بکارگیری واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در بند بند متون مربوط به توافق نامه برخوردار بوده و دقت بالایی را به خرج دهند، که بعد ها مورد سو استفاده حقوقی و تبلیغاتی از سوی طرف غربی، با توجه به سوابقعملکرد ناپایدار در رفتار و گفتار آنها مشکلات و مسائل جدیدی را تحلیل ننمایند عدم اطمینان و عدم پایداری و ثبات در رفتار نباشد.
 
***عدم پاسخ قاطع و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی کشور تا چه حدی می تواند ادامه دهنده چنین قطع نامه های ضد ایرانی باشد؟
 
در ابتدا لازم است این نکته روشن شود که به طور مشخص این اقدام و تصویب چنین راهبردی از سوی یکی از کمیسیون های پارلمان اروپایی صورت گرفته است و ارتباط مستقیمی با سیاست خارجی و سیاست رسمی دولت های اروپایی ندارد.
 
وزارت امور خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی ما این اقدام را محکوم نموده وتا این حد کفایت می کند اما پاسخ اصلی و متناسب در این ارتباط را می بایست از سوی مجلس شورای اسلامی پاسخ داده شود چرا که شانیت این اقدام از سوی پارلمان اروپایی دارای وجاحت حقوقی و اجرایی نیست اما می طلبد که مجلس شورای اسلامی به شدت با این موضوع برخورد کرده و موضع صریح و قاطع داشته باشد و کلیه روابط و، ارتباطات و رفت و آمدهای پارلمانی را با دول اروپایی به  حالت تعلیق درآورد و به غرب نشان دهد که خانه ملت و نمایندگان مردم نسبت به این اقدامات به شدت واکنش نشان خواهند داد و بسیار حساس و دقیق هستند .
 
***مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند که بنده خوشبین به مذاکره با امریکا نیستم، به نظر شما آیا این قطع نامه ها ادامه دهنده اهرم فشار و نگاه داشتن تحریم ها در دور جدید مذاکرات نیست؟
 
مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده اند که به مذاکرات خوشبین نیستند اما مانع مذاکرات کار گزاران و مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور نمی شوند.
 
این دیدگاه از جانب مقام معظم رهبری کاملا نگاهی ژرف و عمیق بوده و در واقع منبعث از اختلاف ریشه ای و فلسفی تقابلی جهان غرب علی الخصوص ایالات متحده آمریکا با بنیان ها و نگاه ارزشی جمهوری اسلامی ایران است.
 
این موضوع غوغا سالاری که بیش از یک دهه در ارتباط با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران کشورهای غربی به راه انداخته اند و تهدیدات و تحریمات غیر قانونی و ظالمانه ای را برما روا داشته اند محدود به این دهه نیست. عملا جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۳۵ سال در تحریم است. 
 
بنابراین سخنان مقام معظم رهبری گویای همین مسئله است و در شرایطی که کشورهای غربی ناگزیر در ارتباط با موضوع هسته ای با ایران به مصالحه برسند، به این واسطه بتوانیم در میان مدت در خصوص پرونده هسته ای ایران به یک نتیجه نسبی برسیم و این موضوع به خاتمه برسد. اما این تقابل و تخاصم فکری و مبنایی غرب و آمریکا با ما خاتمه نخواهد یافت و طبیعی است که آنها به دنبال ایجاد زمینه ها و بهانه هایی برای ایجاد فضای تقابلی و تهیه خوراک های تبلیغاتی برای رسانه خود  بر علیه جمهوری اسلامی ایران برای بعد از پایان مذاکرات پرونده هسته ای ما نیزخواهند بود.
 
 
منبع: دانش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا