برخی در متن انقلاب بودند اما بعدها ضدانقلاب شدند/ عده‌ای می‌گویند ائمه معصومین را درگیر مباحث سیاسی نکنید

بصیر، حسن رحیم‌پور ازغدی شب گذشته در سخنرانی سلسله جلسات بازخوانی وقایع انقلاب اسلامی که در حسینیه مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: باید مراقب باشیم تمام حوادث انقلاب تبدیل به کلیشه نشود، کسانی که در متن ماجراها بودند یک کار عظیم کردند و مسیر تاریخ جهان اسلام و بشریت را تغییر دادند.

وی ادامه داد: اسلام امروز مرکز جهان شده است، بنابراین تا چند ماه مانده به انقلاب کسی احتمال سرنگونی شاه را نمی‌داد؛ همچنین یکی از حلقه‌های اتفاقات در این ایام حادثه حمله رژیم شاه در ۲۳ آذرماه ۵۷ به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: خاطراتی که از انقلاب گفته می‌شود باید سنجیده شده راجع به آن بحث شود، خاطره‌گویی‌های انقلاب عکس‌هایی از گوشه‌های یک صحنه است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: در متن انقلاب کسانی بودند که بعدها ضد انقلاب شدند و همچنین بعضی از تیپ‌های مجاهدین خلق هم که در مشهد حضور داشتند جزو همین عده شدند، حتی دیده می‌شد تظاهرات انقلابی را می‌خواستند به خشونت بکشند، بنابراین گزارش دادن از انقلاب در قالب خاطره نباید تفکیک شود و بستگی دارد از چه زاویه‌ای به آن نگاه کنیم.

وی عنوان کرد: در مسئله نقل خاطره‌ها باید مراقب باشیم که آن‌ها را برای مقدمه در تحول جامعه استفاده کنیم، بنابراین مهم‌تر از خاطرات انقلاب اهداف آن است، بسیاری از این اتفاقات برنامه‌ریزی نشده پیش می‌آمد و با این رویکرد مسئله تحصن در بیمارستان امام رضا (ع) در بحبوحه انقلاب پیش‌بینی نشده رخ داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در مشهد مقدس، شهید هاشمی‌نژاد لیدر جریان انقلاب اسلامی بود، تبیین کرد: خیابان‌های مشهد در پی حوادث انقلاب تبدیل به خون شده بود، بنابراین ایشان را نمی‌توان از انقلاب حذف کرد.

رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: خیلی از کسانی که در انقلاب نقش داشتند تا انقلاب ماندند و بعد از آن با امام راحل زاویه پیدا کردند و عده‌ای دیگر در صحنه انقلاب ماندند و حتی فرزند شهید تقدیم کردند.

وی تشریح کرد: حوادث ۱۷ شهریور جنایت بزرگی بود که مستقیم زیر نظر آمریکا شکل گرفت؛ در مشهد مقدس بعد از بازگشت رهبر معظم انقلاب از تبعید، مبارزات مردم علیه رژیم شاه بیشتر و تندتر شده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع حادثه کربلا آمیخته با سیاست است، تأکید کرد: عده‌ای می‌گویند ائمه معصومین را در مباحث سیاسی درگیر نکنید، اما بعضی از افرادی که در موضوع انقلاب حضور نداشتند و ترسو بودند بعدها همراه انقلاب شدند، همچنین بزرگترین راهپیمایی منسجم انقلابی در عاشورا و تاسوعای سال ۵۷ در مشهد رخ داد.

رحیم‌پور ازغدی متذکر شد: در حادثه بیمارستان امام رضا(ع) با سلاح‌های مختلف بخش‌های بیمارستان را تیرباران کردند و به کودکان هم رحم نکردند و حقوق بشر آمریکایی را اینگونه مشاهده کردیم.

وی توضیح داد: حوادث بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بعد از محرم رخ داد؛ بعد از انتشار اسناد لانه جاسوسی آمریکا مشخص شد که تحلیگران آنها اذعان داشتند رژیم شاه رفتنی است، بر این اساس امام حسین(ع) چنین جمعیتی را به خیابان‌ها آورد و سبب سرنگونی رژیم شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بیمارستان امام رضا(ع) بعد از حادثه ۲۳ آذرماه مرکز مبارزات مشهد شد، بیان کرد: قضیه بیمارستان امام رضا (ع) در حالی رخ داد که در آن ایام شاه در شهرهای مختلف، پروژه‌های چماق به دستان را به راه انداخته بود که مردم ترسیده شوند و این موج تمام شود، بنابراین رسماً حکومت دخالت به درگیری کرد و به بیمارستان امام رضا(ع) حمله مسلحانه کرد و تعدادی از بیماران اعم از کودکان و چند پزشک را بنا به دیده‌ها به کام مرگ کشاند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: در متن انقلاب بسیاری از مردم زندگی ساده‌ و مستضعف‌گونه‌ای داشتند و در مقابل افراد فاسد و سرویس‌های جاسوسی به مانند آمریکا وجود داشتند.

وی در پایان افزود: نخستین تظاهرات انقلاب در مشهد توسط بانوان در تاریخ ۱۷ دی‌ماه سال ۵۶ رخ داد، در حالی که مطرح می‌شود نخستین تظاهرات در ۱۹ دی و در شهر قم شکل گرفت که این اشتباه است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا