رئیس نظام صنفی کشاورزی فریدونکنار در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز:

واردات بی‌رویه جایگاه برنج داخلی را زیر سوال برده بود

بصیر، محمدمهدی اسماعیلی‌کناری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: در بخش کشاورزی خلاء یک مجموعه صنفی احساس می‌شد که با همت مسئولان همزمان با سراسر کشور در فریدونکنار نیز نخستین دوره انتخابات آن برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در دور نخست با حضور ۱۱۰ کشاورز با اطلاع‌رسانی صورت گرفته انتخابات برگزار شد و هیئت مدیره شکل گرفت، خاطرنشان کرد: آقایان کریمیان، اسماعیلی و هاشمی سه عضو هیئت مدیره و آقای موسویان بازرس انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: در دور دوم تعداد اعضا افزایش پیدا کرد و به ۵ نفر رسید و همان تعداد هیئت مدیره گذشته و بازرس قبلی ابقا و مهندس حسینی و محمدپور هم به جمع اضافه شدند.

رئیس نظام صنفی شهرستان فریدونکنار با اشاره به اینکه در کمیته تدبیر نظام مالی اداری مازندران حضور داشتم، گفت: نخستین دغدغه مسئولان شورای مرکزی، بیمه کشاورزی بود.

وی افزود: به همین دلیل با پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم بیمه تامین اجتماعی کشاورزها در بوجه سال ۹۰ پس از رای در صحن علنی مجلس گنجانده شد و مزارع به عنوان یک کارگاه تولیدی شناخته شدند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ پروانه در فریدونکنار صادر کردیم، افزود: طی قراردادی با بیمه آسیا کسانی که پروانه نظام صنفی کشاورزی دارند خودروهای شخصی خود را بیمه شخص ثالث می‌کنند و بیمه، سهم مازاد را تا ۱۰ درصد تخفیف می‌دهد و همچنین۲۵ درصد بیمه بدنه هم تخفیف دارد و پرداخت آن را نیز در ۸ قسط می‌توان انجام داد.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید با توجه به تمامی مشکلات اقتصادی از طرح بیمه کشاورزان حمایت شد که جا دارد از رئیس جمهور محترم دکتر روحانی تشکر کنیم.

رئیس نظام صنفی شهرستان فریدونکنار افزود: یکی از بزرگترین معضلات کشور واردات بی رویه برنج بوده است، کشور ما با توجه به تقاضا حدود یک میلیون تن کسری دارد اما در دولت گذشته حدود ۴ میلیون تن برنج وارد کشور شد و کشاورزان بیشترین صدمه را در این بین دیدند.

وی تصریح کرد: با این واردات بی‌رویه جایگاه برنج داخلی با این کیفیت مطلوب را زیر سوال برده بود.

اسماعیلی در ادامه اذعان داشت: مهم‌ترین پروژه این دولت تنظیم بازار بود که وظیفه اجرای آن به جهاد کشاورزی داده شد، عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا موجب بروز مشکلاتی شده بود که با قرار گرفتن این وظیفه در اختیار جهاد کشاورزی برخی از مشکلات برطرف شد.

کاهش آلاینده‌ها موجب افزایش کیفیت برنج می‌شود

موسویان بازرس نظام صنفی کشاورزی نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، گفت: برنج فریدونکنار به برند معروفی در کشور تبدیل شده است چرا که میکروارگانیسم‌های زیادی در این زمین‌های شالیزاری وجود دارد.

وی افزود: در زمستان ۴ هزار گونه پرنده به فریدونکنار مهاجرت می‌کنند، به همین دلیل زمین‌های ما حتی به کود هم نیاز ندارد و این امر موجب شد برنج فریدونکنار جایگاه خوبی در ایران داشته باشد.

بازرش نظام صنفی فریدونکنار ادامه داد: این صنف هم تلاش می‌کند تا با حفظ این برتری با برنامه‌ریزی بهتر اوضاع مطلوبی را برای کشاورزان فراهم کند.

موسویان تاکید کرد: هر چه میزان آلاینده‌های مزرعه را کم کنیم برنج با کیفیتی خواهیم داشت، هر چه سم پاشی کمتر شود جمعیت شکارچیان طبیعی افزایش می‌یابد و آفات به صورت طبیعی کنترل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم این صنف کارهای خوبی برای کشاورزان تدارک ببیند تا برند برنج فریدونکنار در بازار کشور حفظ شود.

ادوات کشاورزان یکبار مصرف است

رضاعلی کریمیان دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی فریدونکنار نیز اظهار کرد: چند سالی است که از مکانیزه شدن کشت محصولات کشاورزی سخن می‌گویند و در این بین تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه ادواتی را که کشاورزان خریده‌اند بیشتر آنها یکبار مصرف است و پس از یکسال کشاورز مجبور می‌شود تمامی لوازم را تغییر دهند و این عامل موجب رنجش این قشر زحمتکش می‌شود.

دبیراجرایی نظام صنفی فریدونکنار گفت: انتظار می‌رود وقتی به سوی مکانیزاسیون می‌رویم هرز رفتن شالی کمتر شود اما حمایت از تولید کننده صورت نمی‌کیرد.

کریمیان اظهار کرد: کشاورز فقط برنج تولید می‌کند و در فروش و بازاریابی نقش ندارد، اگر کشاورز حمایت شود و واردات را کم کنند کشاورز به کشت دوباره و سه باره روی می‌آورد.

سید محمود حسینی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی نیز اذعان کرد: کشاورز در روستا علاوه بر دامداری، کشاورزی نیز انجام می‌دهد و برای همه این موارد به انبار و مهم‌تر از آن سرپناهی برای اداوات کشاورزی نیاز دارد.

وی افزود: بنابراین با افزایش سرانه طرح هادی به بیش از ۱۰ متر برای هر نفر می‌توانیم این مشکلات را کم کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا