به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی؛

هنرمند باید برای امیدبخشی خردمندانه در جامعه بکوشد/ هنرمند اخلاق‌مدار، بهترين الگوي زمانه‌ در جهان متوحش است

فاطمی 3

بصیر، هنر واژه‌ای است که روج انسان به وسیله آن به آرامش می‌رسد و یک هنرمند با خلق آثار که شاید به قیمت یک عمر به پایان برسد تلاش می‌کند تا نظر مثبت مخاطب خود را به دست آورد.
هنرمندان انسان‌های خاصی هستند که با روح لطیف خود از سخت‌ترین امیال عبور می‌کنند نسبت به دیگر افراد از جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار هستند.
نخستین هنرمند را می‌توان خداوند متعال دانست، چرا که این همه زیبایی در جهان خلق کرده و انسان با دیدن آن شگفت‌زده می‌شود.
با توجه به اینکه هنر ایرانی در سراسر جهان شهرت ویژه‌ای دارد و هنرمندان ایرانی بازوان توانایی در زمینه خلق آثار مختلف از خود دارند پس لازم است با حمایت‌های خود این مسیر را برای هنرجویان و هنرمندان فراهم کنیم.
به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر توانمند ایرانی که بر اساس تاریخ، زبان فارسی با اشعار زیبای وی زنده مانده است، به سراغ بهمن فاطمی شاعر جوان مازندرانی رفته‌ایم.
خواندن این مصاحبه خالی از لطف نیست.
*هنر و هنرمند یعنی چه؟ اگر بخواهید تعریفی کوتاه از هنر داشته باشید، هنر چیست؟
سوالي پرسيده شد كه مي‌شود از نقطه نظرهاي گوناگون به آن پاسخ داد، به نظر من هنر از درون نهفته‌ انسان مي‌جوشد و پيوندي عميق با طبيعت دارد، خود انسان هم طبيعت مستقلي است و هنر به معناي واقعي كلمه شايد زماني آغاز مي‌شود كه یک هم‌پوشاني از اين دو داشته باشيم.
هنر در لغت به معنای کار نمایان و برجسته، پذیرفتن واقعیت‌ها، ثبت واقعیت‌های ذهنی، زندگی کردن و دوست داشتن و اصطکاک روح آمده است و هنرمند علاوه بر منابع زمینی و ارتباط حسی و تعامل با آن‌ها به منبع دیگری از کمال و فهم متصل هستند که موجب می‌شود یک هنرمند با سایر انسان‌ها متمایز شود.
هنرمند هم خود و هم آن نهفته‌ كه كشف كرده است را عرضه مي‌كند و شايد در این جا است كه به مفهومي به نام زيبايي و بحث گسترده‌ي زيبايي شناسي مي‌رسيم.

فاطمی
*نقش هنر در جامعه چگونه احساس می‌شود، یعنی هنرمند به چه شیوه‌هایی می‌تواند نقش آفرینی کند؟
هنرمند اصیل مانند حافظ است که در تمامی تذکره‌ها درباره وی گفته‌اند، به تمامی علوم عقلی و نقلی زمان خود اشراف کامل داشت، گذشته از این او از عواطف انسانی، احساسات بسیار غنی، جسارت و سخاوت بی‌اندازه‌ای برخوردار بود که در کم‌تر هنرمندی دیده شده است، این خصوصیات اخلاقی به کمک توانایی‌های فنی کم‌نظیر و تسلط بر زبان مادری شعرهای آن‌چنانی را پدید آورده است.
البته نمي‌توانيم بگوئیم تمامی هنرمندان بايد يک آرمان را دنبال كنند، اهداف گوناگون است و در نهايت بتوانيم آن‌ها را دسته‌بندي كنيم، به عنوان مثال هنرمندي آرمان‌هاي ديني‌اش را در كارش دنبال مي‌كند، سياست، اجتماع، عاطفه و احساس و البته اين طبقه‌بندي صرف هم كاملا صحيح نيست و ما بیشتر میان اين طبقه‌بندي‌ها، در يک كار هنري مستقل و ارزشمند به درصدهاي گوناگون از موضوعات مختلف داريم، بنابراین بايد گفت هنرمند در هر حوزه‌اي كه حضور تاثيرگذار دارد، بايد مشكلات و دغدغه‌هاي جامعه‌ خود را به نمايش گذاشته و به سهم خود براي رفع و يا تسهيل در رفع آن و يا به نوعي اميدبخشي خردمندانه بكوشد.

 فاطمی 7
*چقدر زبان شعر در بین مردم کشور رایج شده، آیا برای کاهش مشکلات اجتماعی و فرهنگی تاثیر گذار است؟
متاسفانه كم، شاعري كه آرمان انسانيت را دنبال كند و برايش بجنگد، بنويسد و وقف بشود به صورت غير مستقيم در اذهان مخاطبان خودش جا گرفته و مي‌تواند اصلاح كننده بعضي فرهنگ و عادات غلط باشد.
*از هنرمندان و شاعران به عنوان الگو یاد میکنند، این هنرمندان برای اینکه الگو باشند باید چیکار کنند؟؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟
شاعران زير شاخه‌ی هنرمندان هستند، به طور كلي یک فرد بايد صلاحيت اخلاقي و كاري خودش را با كارها و اعمالش به اثبات برساند تا بتواند در درجه‌ نخست وی را يک هنرمند شناخت. در مرحله بعد تنها اخلاق را رعايت كند، هنرمند اخلاق‌مدار مي‌تواند بهترين الگوي زمانه‌ خود در جهاني كه پر از بي اخلاقي و توحش است، باشد.
*هنر به ویژه شعر چه جایگاهی در کشور دارد؟

فاطمی2
جايگاه شعر در میان مخاطبان خودش واضح است، سوال شما مقداري كلي است، هر هنري مخاطبان خاص خودش را دارد و به نظرم نمي‌شود در مقياس كشوري اين مسئله را سنجيد.
*شعر در کشور با چه مشکلاتی روبه رو هست؟
شايد بيشتر مشكلات شعر از درون خود انجمن‌هاي شعري باشد، به نظرم كيفيت نقد بايد در بين انجمن‌هاي كشور افزایش یابد و كساني به سرپرستي اين انجمن‌ها تكيه بزنند كه انسان اخلاق‌مداري باشند، متاسفانه شاهد بي‌اخلاقي‌هايي در اين حوزه هستيم كه بين گروه محدود و معدودي به وجود آمده است و البته اين را هم بگويم هيچ دوامي ندارد.
مورد دوم هم فضاي چاپ را با همين چارچوب‌هاي خوبي كه در ارشاد هست كمي منصفانه‌تر عمل كنند تا شاعران بيشتر با سلايق بيشتري قدرت حضور داشته باشند و از چاپ كتاب‌های زيرزميني و غيرقانوني جلوگيري شود و به وسیله آن به ناشران نیز کمک کنیم.
به گزارش بصیر، هنر و افرادی که در گروه هنرمندان معرفی می‌شوند باید از این نعمت خدادادی خود برای شکوفا شدن ارزش‌های استفاده کنند و مسئولان نیز برای رشد هنر ایرانی اسلامی تلاش خود را به کار بگیرند.
قطعا توجه به هنرمندان از سوی مسئولان می‌تواند تاثیر فراوانی در انتشار ارزش‌های ایرانی اسلامی در جامعه داشته باشد و این هنرمند است که با توانایی فراوان خود این امر مهم را به ثمر می‌رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا