غرب آسیا از نگاه شاه اردن

به گزارش بصیرنیوز،عبدالله” شاه اردن در حاشیه نشست داووس با “فرید زکریا” نظریه پرداز حوزه سیاست خارجی و مجری شبکه “سی ان ان” آمریکا گفت: وگویی درخصوص تحولات غرب آسیا و چشم اندازه آن انجام داد که روزنامه العرب چاپ لندن آن را منتشر ساخت.

در این گفتوگو ملک عبدالله گفت: اردن ناحیه مرز‌های مشترک خود با سوریه احساس نگرانی می‌کند چرا که در این مناطق گروه‌های شبه نظامی حضور دارند.

وی با اشاره به مشکلاتی که از دهه‌ها گذشته در لبنان وجود دارد، نسبت به آینده این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: شرایط کنونی در لبنان به گونه‌ای است که می‌تواند بر مشکلات این کشور بیفزاید.

شاه اردن نسبت به کوبیدن طبل جنگ در غرب آسیا هسدار داد و گفت: شعله ور شدن جنگ به سود هیچ کس نیست و امیدوارم مذاکره طرف‌های رقیب با دیگر به گفتوگو بنشنند و این مذاکرات به تفاهم منجر شود.

قدس برای همگان

به نوشته روزنامه العرب؛ اردن خود را یکی از طرف‌های اصلی در تحولات فلسطین و اختلافات اعراب و رژیم صهیونیستی می‌داند، به همین دلیل، یکی از کشور‌های تاثیر گذار در روند مذاکرات صلح با تل آویو محسوب می‌شود. اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سبب شد تا اردن در این زمینه فعال شود. شاه اردن درباره اقدام آمریکا درخصوص قدس گفت: این اقدام برای ما موضوع را پیچیده کرد.

موضع اردن در خصوص قدس این بود که این شهر مقدس چزیی از راه حل فراگیر پایان دادن به اختلافات فلسطینیان با اسرائیلی هاست، اما اقدام آمریکا درخصوص قدس باعث شد، فلسطینی‌ها واشنگتن را میانیجگر مناسبی در روند صلح ندانند.

عبدالله تصریح کرد: قدس یک موضوع عاطفی برای همگان است و معتقدم همه ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و ببینیم چه از قدس می‌خواهیم. آیا سرانجام قدس به یک شهری تبدیل خواهد شد که باعث تفرقه ما می‌شود؟ اگر چنین شود، معتقدم این برای تمام انسان‌ها فاجعه بار خواهد بود. آیا قدس به عنوان “شهر امید” برای همه ما خواهد بود؟ آیا قدس به عنوان “شهر جاویدان” برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان لحاظ خواهد شد؟

شاه اردن به نامه‌ای که به مناسبت عید میلاد مسیح (ع) برای پاپ نوشته بود اشاره کرد و گفت: در این نامه ابراز امیدواری کردم که سرنوشت قدس از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل شود. این شهر برای مسلمان دارای اهمیت است همانطوری که برای مسیحیان دارای اهمیت است. تمام رهبران مذهبی کلیسا‌ها در قدس از اردن خواسته اند که بخاطر قدس و به نام آنها، به سازمان ملل و سایر نهاد‌های بین المللی مراجعه کند. بنابراین، موضوع قدس تنها به مسلمانان و یهودیان مرتبط نیست لذا این شهر می‌تواند در آینده برای همه ما مشکلات بزرگی را ایجاد کند یا چتری شود که بر سرهمگان گسترده گردد و ما را امیدوار کند که در مسیر خود قدم زنیم.

روند سازش

به نوشته روزنامه العرب، فلسطینی‌های زیادی وجود دارند که معتقدند سیاست‌های “بنیامین نتانیاهو “نخست وزیر رژیم صهیونیستی سبب مرگ راهکار دو دولتی شد، اما ملک عبدالله معقداست”به رغم اینکه نسبت به برخی مسائل تردید دارم، اما معتقدم در شرایط کنونی ما باید دست به عصا داوری و حکم صادر کنیم تا اینکه آمریکایی‌ها طرح صلح دیگری را به ما ابلاغ کنند. ”

وی تصریح کرد: مشکل کنونی درمیان فلسطینیان آن است که آنان نسبت به میانجیگری آمریکا در روند مذاکرات صلح بسیار ناامید شده اند. فلسطینی‌ها در همین رابطه با اروپائیان به رایزنی پرداخته اند و این نشان می‌دهد که آنان خواهان صلح هستند. اکنون این سئوال مطرح است چنانچه فلسطینی‌ها از روند سازش ناامید شوند چه راهکاری را انتخاب خواهند کرد؟ این، همان مشکل است.

سوریه بحرانی ادامه دار

شاه اردن در گفت‌وگو خود با فرید زکریا به موضوع سوریه پرداخت و گفت: در بحران این کشور برنده‌ای وجود ندارد و فکر نمی‌کنم بحران داخلی سوریه بزودی به سرانجام برسد چرا که بازیگران منطقه‌ای و بین المللی در این کشور دارای طرح‌ها و برنامه‌های ویژه خود هستند.

وی به نقش اردن در تصمیم طرف‌های مخاصمه در ایجاد مناطق کاهش درگیری در سوریه اشاره کرد و گفت: این یکی از برنامه‌های موفقیت آمیز در سوریه است. از بهار سال گذشته تا امروز ارتش‌های آمریکا و روسیه تحت مدیریت اردن فعالیت کردند تا ثبات و آرامش در مناطق جنوب و شمال و مرکز سوریه ایجاد شد. اکنون بخاطر عملیات نظامی ترکیه در سوریه وضعیت در شمال این کشور پیچیده شده است.

مذاکره یگانه راه پایان بحران

شاه اردن به اهمیت مذاکره و گفتوگو برای پایان دادن به بحران‌های مختلف تاکید و تصریح کرد: این راه حل برای پایان دادن به بحران سوریه قابل اجراست. بنده معتقدم که توافق ژنو بهترین معیار برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

ملک عبدالله معتقد است بحران یمن همچون سوریه تنها از طریق گفتوگو‌های سیاسی قابل حل و فصل است. وی با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس در صدد یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن است، اظهار داشت: باید از تلاش‌ها در این مسیر حمایت کرد.

لزوم توجه به مسلمانان در آمریکا

وی در ارتباط با سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی براینکه مسلمانان از غرب بدشان می‌آید، گفت: مسلمانان به تمام انبیاء ایمان دارند و طی روز ده‌ها بار به آنان درود می‌فرستند. جنگ‌هایی که در برخی کشور‌های اسلامی شاهد آن هستیم، در حقیقت، نبرد میان افراد تندرو و مسلمانان عادی است. تندرو‌ها تنها پیروان سایر ادیان را تکفیر نمی‌کنند بلکه مسلمانان عادی را نیز تکفیر می‌کنند. در اینجا باید بگویم، لازم است به وضعیت مسلمانان در آمریکا توجه شود تا آنان احساس انزوا نکنند چرا که موضع گیری‌های سیاسی علیه اسلام و مسلمانان در آنجا زیاد است. عدم توجه به این مسئله ممکن است به چالش‌های بیشتری منجر شود.

آینده غرب آسیا

شاه اردن در پایان این گفتوگو نسبت به آینده غرب آسیا ابراز خوش بینی کرد و گفت: چند سال قبل این منطقه در چهار راه سرنوشت ساز قرار داشت. چرا که جوانان آن دست به انقلاب زده بودند و خواهان تغییرات بنیادین و پویا در کشور‌های خود بودند متاسفانه گروه‌های تندرو که مورد حمایت غرب بودند، این فرصت را از بین بردند.

ملک عبدالله برون رفت پیروزمندانه از درگیری‌ها و جنگ‌های موجود در منطقه را در گروی همکاری و نزدیک شدن مواضع بازیگران این نبرد‌ها دانست و گفت: غرب آسیا در آستانه یک تغییر تاریخی قرار دارد. ما شاهد جنگ در برخی مناطق آن هستیم که باید در آن‌ها پیروز شویم. براساس همکاری‌های دوجانبه، برخی کشور‌های منطقه به یکدیگر نزدیک و باعث رشد و شکوفایی همدیگر شده اند. این کشور‌ها دیگران را به نزدیک سازی روابط دعوت می‌کنند و خواستار بنیان نهادن سیاست‌های راهبردی هستند که کشور‌های عربی را بیشتر به یکدیگر در آمیزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا