عرضه شاخه‌ای آهن در مازندران و لگدمال کردن اصول اخلاقی و کاسبی

بصیر،حسین شربتی عضو سابق هیأت مدیره اتحادیه آهن‎فروشان ساری در گفت‎وگو با مازنداصناف، درباره تحلیل و ارزیابی بازار آهن و فولاد در سال ۹۳، اظهار کرد: در مجموع در سال گذشته شاهد سیر نزولی قیمت بازار آهن بودیم.

وی به عوامل تأثیرگذار در کاهش قیمت آهن اشاره کرد و افزود: این اولین عامل توقف پروژه‌های دولتی در مازندران است که کاهش تقاضا و در نتیجه حفظ ثبات تعادل عرضه و تقاضا را به‌دنبال داشت و عامل دیگر را می‌توان افزایش توان داخلی در تولید و متعاقباً کاهش ورود کالاهای وارداتی به کشور اشاره کرد و این دو عامل با توجه به کاهش تشنج بازار در بحث عرضه و تقاضا و کاهش هزینه‌های واردات در بحث قیمت تمام‌شده، بسترساز کاهش قیمت آهن در بازار شد.

شربتی به رکود بازار آهن‎فروشان در سال ۹۳، اشاره کرد و بیان کرد: رکود بازار آهن که از سال گذشته همزمان با رکود بازار مسکن و در نتیجه کاهش ساخت و سازها آغاز شده، در سال جدید هم ادامه یافت و علی‌رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر تغییر بازار پس از توافقات اخیر لوزان، هیچ‌گونه تغییری در بازار ایجاد نشد.

وی درباره علل نوسانات قیمتی برخی آهن‎آلات و فولاد در بازار، خاطرنشان کرد: در تأمین برخی از نیازهای بازار آهن، ضمن پاسخگویی، افزایش تولید هم داریم و این موضوع موجب کاهش قیمت و ثبات نوسانات قیمتی در بازار می‌شود اما در تأمین برخی از گونه‌های خاص آهن و فولاد که یا قادر به تولید آن نیستیم و یا تولیدکنندگان ما در تأمین مواد اولیه آن با مشکل مواجه می‌شوند، در پاره‌ای از اوقات با نوسانات قیمتی مواجه می‌شویم.

شربتی درباره مشکلات بازار آهن مازندران، یادآور شد: در حال حاضر بزگ‌ترین مشکل متوجه خود آهن‌فروشان است و آن بحث ارزش افزوده و عرضه این کالا به مصرف‎کنندگان است.

وی ابراز کرد: علی‎رغم اینکه چندسالی است که موضوع ارزش افزوده وارد بازار شده است اما چالش بزرگی است که در بازار آهن مازندران وجود دارد؛ از یک سو خریداران رغبتی به پرداخت ارزش افزوده ندارند و اداره دارایی مبالغ سنگینی از فروشندگان آهن در مازندران اخذ می‌کنند و از سوی دیگر تحقق نشدن شیوه‎های مناسب مکانیزم وصول مالیات در مازندران است که این موضوع متأثر از اجرای معاملات به شیوه‌های سنتی از سوی بازاریان و استفاده نکردن از صندوق مکانیزه و … است.

شربتی درباره مشکلات موجود در بازار آهن مازندران به شیوه‌های نادرست فروش از سوی غالب آهن‌فروشان در استان اشاره کرد و یادآور شد: بیشتر آهن‎فروشان استان به‎گونه‎ای در عرضه کالا عمل می‌کنند که در آن اصول اخلاقی و اصول کاسبی رعایت نمی‌شود.

وی در پایان گفت: آهن‌فروشان در مازندران به‌جای آنکه محصولاتی نظیر میله گرد و پروفیل را که کیلویی می‎خرند، به‌صورت کیلویی نیز به فروش برسانند، به‎صورت شاخه‎ای به مردم می‌فروشند و این موضوع سبب متضرر شدن شدن خریداران می‌شود و امیدواریم این موضوع نیز با جدیت و همت مسئولان در استان نهادینه شود.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا