مشهد پیشتاز در شیوع سکته‌های مغزی

بصیر،علی شعیبی افزود: بر اساس تحقیق انجام شده در این دانشگاه شیوع سکته‌های مغزی در شهر مشهد ۱۳۹ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت می‌باشد که این میزان از میانگین کشوری و جهانی آن بالاتر است.
وی اظهار کرد: در این تحقیق که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد حدود ۴۵۰ هزار نفر از مردم مشهد در ارتباط با بروز سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر اساس این تحقیق ۳۴ درصد از افرادی که به سکته مغزی مبتلا شده‌اند در سال اول فوت کرده و ۵۰ درصد آنان بعد از پنج‌سال جان خود را از دست داده‌اند.
شعیبی گفت: علل بیشتر بودن شیوع سکته‌های مغزی در کلانشهر مشهد شناخته شده نیست اما ممکن است عواملی مانند دیابت و فشار کنترل نشده خون در این زمینه موثر باشد.
وی افزود: هم‌اکنون ماهیانه هشت هزار بیمار به بخش اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد که مجهزترین مرکز درمان بیماریهای مغز و اعصاب در شمال شرق کشور به شمار می‌رود مراجعه می‌کنند که بسیاری از افرادی که در این بیمارستان بستری می‌شوند مبتلا به سکته مغزی هستند.
وی سن شیوع سکته‌های مغزی را پس از ۶۵ سالگی دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون بروز سکته‌های مغزی در سنین جوانی و در کمتر از ۴۵ سالگی که در گذشته نادر بود، بخش قابل توجهی از سکته‌های مغزی را شامل می‌شود.
شعیبی عوامل موثر در بروز سکته‌های مغزی را افزایش سن، سابقه فامیلی و عوامل ژنتیکی، زیاد بودن فشار خون، افزایش قند خون، افزایش چربی خون، استرس، استفاده از قرص‌های لاغری، استفاده از قرص‌های پیشگیری، استعمال سیگار و مواد مخدر برشمرد.
وی گفت: همه افراد در هر سنی باید پنج علامت اختلال ناگهانی در تکلم، دید و بینایی، سر درد شدید ناگهانی، افت ناگهانی سطح هوشیاری و ضعف ناگهانی بر اثر بی‌حسی اندامها را که از علائم مهم و ناگهانی سکته مغزی است را جدی بگیرند.

بی باک نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا