باز هم زمان بهره‌برداری محور سوادکوه عقب افتاد

بصیر،، رانش و ریزش در محور سوادکوه و در تونل ورودی شیر‌گاه از موضوعاتی است که در معرض دید مسافران و مردم سوادکوه قرار دارد که زیر سئوال رفتن توان فنی پیمان‌کار‌ان و توجه نکردن به مسائل ایمنی را در ذهن‌ها به‌وجود می‌آورد.

* تونل محور سوادکوه با رانش‌های مختلف

تونل ورودی شهر شیر‌گاه از سازه‌هایی است که در ابتدا با رانش ماه‌های قبل به چند متر جلو‌تر انتقال یافت و با بارش و آبگرفتگی بالا‌دست آن در روز‌های گذشته شاهد رانش مجدد اطراف آن و شکستگی سد ایجاد شده در اطراف بوده‌ایم که در معرض دید عمومی هم قرار دارد.

یکی از دلایل ریزش سنگ‌ها در داخل محور سوادکوه به دلیل وضعیت خاص آب‌وهوا و جغرافیایی منطقه است که انفجار داخل تونل‌ها نیز این مشکل را تشدید می‌کند و البته نظارت اصلی و نقل و انتقال اسناد مربوط به پایان رسمی فعالیت پیمانکاران و تسویه حساب با آنان در زمان تحویل و افتتاح آن سازه‌ها انجام می‌شود و بررسی مشکلات و بیان ابعاد فعالیت فنی و مهندسی در آن زمان کامل به‌نظر می‌رسد، ولی آنچه مهم است دیدگاه‌های افکار عمومی است که علاقه‌مند هستند توضیحات عمومی و در حد فهم آنان درباره مسائل برای آنان بازگو شود.

گفت‌وگو با نماینده شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور در مازندران که نظارت بر تعریض محور سوادکوه را بر عهده دارد برخی از ابهام‌ها را پاسخ گفته است.

* باقی‌ماندن ۱۰ کیلومتر از تعریض محور سوادکوه

غلام‌عباس رستمی با اشاره به اینکه در زمان خاک‌برداری و فعالیت‌های فنی، وقوع رانش و ریزش طبیعی است و غیر‌مترقبه محسوب نمی‌شود، گفت: مسائل فنی مربوط به راه‌سازی پیچیده و فنی است و محور سوادکوه به دلیل در معرض مشاهده عمومی قرار داشتن، مورد سوال و بحث عمومی است و چنین حوادثی در راه‌سازی سایر مناطق هم وجود دارد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور در مازندران در پاسخ به سوالی درباره زمان پایان تعریض محور سوادکوه با توجه به قول مسئولان انتخابی و انتصابی درباره بهره‎برداری از آن تا پایان سال‌جاری، بیان کرد: حدود ۱۰ کیلومتر از تعریض محور سوادکوه برای سال آینده باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه املاک و زمین‌های در مسیر طرح تعریض محور سوادکوه در منطقه بالا‌زیراب و سرخ‌کلا در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: طرح با همکاری شهرداری و شورای شهر زیراب و ارزیابی خرید زمین‌ها در حال نهایی شدن است.

* تغییر چند‌باره زمان بهره‌برداری از محور سوادکوه

به‌نظر می‌رسد اعلام زمان مشخص برای بهره‌برداری از تعریض محور سوادکوه مناسب نبوده که تغییر چند‌باره آن موجب انتقاد عمومی قرار گرفته است و پاسخ‌گویی به سئوالات مردم درباره شرایط مختلف چهار باند شدن محور سوادکوه نیز باید مورد توجه لازم قرار گیرد.

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا