تهران یک هفته در هوای سالم نفس کشید

بصیر، بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون اندازه گیری شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی مربوط به هفته گذشته نشان می­‌دهد تهران  شرایط نسبتاً با ثباتی را پشت سر گذاشته است.

در هفته گذشته که تهران بر اساس شاخص کیفیت هوا شرایط سالمی داشته است میانگین دمای هوای این شهر حدود ۳۳ درجه سانتیگراد و میانگین سرعت باد حدود ۳ متر بر ثانیه بوده است.
بر اساس نمودار مربوط به داده­های میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق و پارامترهای هواشناسی، غلظت ذرات معلق با نوسان دما نوسان داشته است. بدین صورت که با کاهش دما غلظت ذرات معلق افزایش و با افزایش دما کاهش داشته است. در ساعاتی که دما افزایش داشته، سرعت باد بیشتر شده است و خروج آلاینده­ ها از سطح شهر و بهبود کیفیت هوا را به دنبال داشته است.
مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: گرچه هفته گذشته تهران شرایط سالمی از نظر شاخص کیفیت هوا پشت سر گذاشته است، اما غلظت آلاینده­ ها تحت تأثیر سرعت باد متغیر بوده است. باد تقریبا از تمام جهات وزیده و سرعتی متغیر بین ۰ تا ۶ متر بر ثانیه را تجربه کرده است. حداکثر سرعت باد حدود ۶ متر بر ثانیه و با جهت جنوب­ شرقی بوده است که در ظهر سه­شنبه باعث بلند شدن گردوغبار شده است.
به گفته او سرعت بادهای شمالی در بیشتر اوقات کمتر از ۳ متر بر ثانیه بوده و بادهای با سرعت ۳ تا ۵ متر بر ثانیه عمدتاً جهتی بین جنوب­ شرقی تا غرب داشته­ اند.
او ادامه داد: در بیشتر روزهای هفته گذشته کاهش سرعت باد به کمتر از ۳ متر بر ثانیه باعث تراکم غلظت ذرات معلق شده و افزایش سرعت باد به بیش از ۳ متر بر ثانیه پخش و پراکنش آلاینده ­ها و بهبود کیفیت هوا را به دنبال داشته است.
اطلاعات غلظت آلاینده ها بر اساس داده ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا