مقایسه میزان تورم ایران با کشورهای جهان

بصیر، جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۶ به ۷٫۳ درصد کاهش خواهد یافت. نرخ تورم ایران برای سال گذشته میلادی ۱۱٫۹ درصد برآورد شده است.

به این ترتیب، ایران در سال ۲۰۱۶ در میان ۱۹۱ کشور مورد بررسی در این گزارش به لحاظ تورم در جایگاه ۳۲ قرار گرفته است و ۱۵۹ کشور تورم کمتری نسبت به ایران دارند.

هرچه رتبه در این گزارش بیشتر باشد نشان‌دهنده تورم کمتر است و پرتورم‌ترین کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

بر اساس گزارش پیشین صندوق بین‌المللی پول که در بهار منتشر شد، ایران به لحاظ تورم در میان ۱۹۱ کشور جهان در سال ۲۰۱۵ در جایگاه دهم قرار گرفته بود که به این ترتیب رتبه ایران در سال جاری میلادی ۲۲ پله بهبود یافته است.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه نخست و در سال ۲۰۱۳ پس از ونزوئلا و سودان رتبه سوم نرخ تورم بالا در جهان را به خود اختصاص داده بود.

اما در سال ۲۰۱۴ با کاهش نرخ تورم از ۳۴٫۷ درصد سال ۲۰۱۳ به ۱۵٫۵ درصد، جایگاه خود را از این لحاظ در رتبه‌بندی جهانی در میان ۱۸۷ کشور جهان ۲ پله بهبود داد و در جایگاه پنجم قرار گرفت.

البته بهبود رتبه ایران در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نسبت به سال‌های قبل با افزایش تعداد کشورهای مورد بررسی در این گزارش مواجه شده است.

سودان جنوبی با ۴۷۶ درصد تورم در رتبه نخست قرار گرفته است. این کشور سال گذشته با تورم ۵۲ درصدی در جایگاه دوم قرار داشت.

ونزوئلا با تورم ۴۷۵ درصدی در رتبه دوم قرار دارد. این کشور سال گذشته با تورم ۱۲۱٫۷ درصدی در رتبه نخست قرار داشت. سورینام با تورم ۶۷ درصدی و آنگولا با تورم ۳۳٫۶ درصدی در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

رتبه‌های ششم تا دهم کشورهای جهان از لحاظ تورم در سال ۲۰۱۶ به این ترتیب است: مالاوی ۱۹٫۷ درصد، زامبیا ۱۹٫۱ درصد، غنا ۱۷ درصد، موزامبیک ۱۶٫۷ درصد، نیجریه ۱۵٫۳ درصد و اوکراین ۱۵ درصد.

ترکیه با تورم ۸٫۴ درصدی رتبه بدتری نسبت به ایران دارد./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا