ریاض به هیئت‌های اعزامی خارجی اجازه ورود نمی‌دهد؛

وحشت آل سعود از افشای علت فاجعه منا

بصیر، این در حالی است که ریاض همچنان در برابر تحقیقات مستقل از فاجعه مقاومت می‌کند.

فشارهای جوامع اسلامی علیه رژیم پوشالی آل‌سعود در واکنش به ماجرای منا به حدی است که رسانه‌های غربی هم آن را پوشش دادند و «نیویورک تایمز» در این‌باره نوشت که حاکمان عربستان با فشارهای مضاعف پس از واقعه منا دست و پنجه نرم می‌کنند و از این بابت، به وحشت افتادند.

در حال حاضر دولت ریاض علاوه بر اینکه به سوالات جدی کشورهای مختلف درباره ماجرا، پاسخ‌های مضحک و انحرافی می‌دهد، در ارتباط با چند و چون ماجرا هر لحظه که می‌گذرد اخبار تازه‌ای منتشر می‌شود، ماموران امنیتی سعودی در روز حادثه نه تنها به تیم درمانی مجهز و آماده ایرانی اجازه ورود به صحنه و مراکز درمانی نداده بودند، بلکه حتی آنها را تهدید به دستگیری و بازداشت هم کرده بودند.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز فاش کرد، نیروهای سعودی مستقر در محل آموزش ندیده بودند و دو مسیر اصلی «منا» نیز به خاطر عبور اعضای خاندان حاکم عربستان، بسته شده بود.
اما، پس از فاجعه نیز سعودی‌های جنایتکار اجازه ورود «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه و «علی جنتی» وزیر ارشاد اسلامی و هیئت همراه به عربستان برای بررسی چند و چون ماجرا را ندادند.

به گزارش تسنیم، «عبدالله محمد» رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه خواستار حضور و مشارکت نیجریه و دیگر کشورها در تحقیقات حادثه منا شد.

هند و اندونزی نیز درخواست مشابهی را مطرح کردند. سعودی‌ها که احتمال می‌دهند فشارها در مورد ورود هیئت‌های خارجی افزایش یابد، دچار ترس و وحشت شده‌اند.

واکنش‌ها

چهره‌های سیاسی و محافل رسانه‌ای جهان اسلام در واکنش به حادثه غم‌انگیز «منا»، رژیم آل سعود را مقصر اصلی دانستند و خواستار انتقال مدیریت اماکن مقدس عربستان از این رژیم بی‌کفایت به یک نهاد مشترک اسلامی شدند.

حادثه دلخراش «منا» به قدری برای جهان اسلام دردآور و ناراحت‌کننده است که به نظر می‌رسد این درد فقط با فروپاشی رژیم پوسیده و پوشالی آل سعود التیام بخشد و تقدیر این است که انتقام خون هزاران زن و مرد و کودک بی‌گناه که به دست عوامل عربستان در خیابان‌های پاکستان، افغانستان، یمن، عراق، سوریه و لیبی به اشاره سعودی‌ها ریخته شد، اینجا و پس از ماجرای منا از جانیان حاکم بر عربستان گرفته شود.

این بار کسی دست بردار نیست و مردم و مقامات کشورها، از ریز و درشت فقط یک متهم می‌شناسند: «آل سعود»؛ طایفه فاسدی که در همه جا، خصوصا  یمن، مثل آب خوردن آدم می‌کشد!
علاوه بر ایران که مردمش روز جمعه به خروش آمدند، در کشورهای دیگر هم خشم و نفرت مردم را حد و مرزی نبود، به طوری که حتی حاکمان را وادار کرد مواضع متفاوتی نسبت به ماجرا بگیرند.

در ترکیه «محمدعلی شاهین» نفر دوم حزب حاکم «عدالت و توسعه» از کشورهای اسلامی خواست برای حل مسئله مدیریت حرمین شریفین راه حلی بیابند. روی دیگر این پیشنهاد یعنی حاکمان آل سعود شایستگی اداره آن را ندارند. «احمد یافور» روزنامه‌نگار ترک هم گفت، مسلمانان جهان باید اتحادیه اسلامی مشترکی تشکیل دهند و مسئولیت این سرزمین مقدس را به عهده بگیرند.

این موضوع که آل سعود در مورد فاجعه منا مسئول است و باید پاسخگو باشد و علاوه بر آن، مدیریت حرمین شریفین را باید یک نهاد اسلامی مشترک برعهده بگیرد، را بسیاری از چهره‌ها، گروه‌ها، روزنامه‌نگاران معروف و جمعیت‌های دیگر نیز تکرار کرده‌اند که از جمله می‌توان به آیت‌الله «سیدعلی سیستانی»، مرجع عالی شیعیان عراق، «سیدمحسن العریفی» روحانی شیعه اهل بحرین، «ناصر قندیل» سردبیر روزنامه لبنانی «البناء»، «راجا ناصرعباس جعفری» دبیرکل مجلس وحدت مسلمین (پاکستان)، «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق، آیت‌الله «محمدتقی مدرسی» عالم شیعه عراقی، «بوکولا ساراکی» رئیس مجلس نیجریه، «هدایت نوروحید» نایب رئیس مجلس مشورتی اندونزی، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای‌الیوم» اشاره کرد.

آیت‌الله سیستانی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار فاجعه منا شد. دبیر کل مجلس وحدت مسلمین به خبرگزاری فارس گفت: دولت عربستان نمی‌تواند مراسم حج را مدیریت کند، بنابراین مدیریت این مراسم باید برعهده سازمان کنفرانس اسلامی گذاشته شود.

آیت‌الله «محمدتقی مدرسی» روحانی برجسته عراقی، که ایرنا اظهاراتش را گزارش کرده است، گفت: شاید روزی فرا برسد که ما مجبور به دفاع از اماکن مقدسه در حجاز بشویم.

«نوری مالکی» گفت: حکام سعودی باید در اداره اماکن مقدسه سلب مشروعیت شوند.

عبدالباری عطوان نوشت که حکام عربستان از بالا تا پایین، افرادی فاقد صلاحیت هستند.

روزنامه مصری «الوطن» با اشاره به حوادث حج امسال نوشت که پادشاه عربستان «پادشاه بحران‌زده» است.

«طلال عتریسی» استاد دانشگاه‌های لبنان، گفت که کشورهای اسلامی باید ریاض را مجبور کنند مسئولیت این حادثه را به گردن بگیرد. «علاطه» روزنامه‌نگار مشهور مصری، رژیم حاکم بر عربستان را فاقد صلاحیت برای اجرای چنین مراسمی دانست. «سیدجعفر فضل‌الله» و شیخ «ماهر حمود» دو امام جمعه لبنان خواستار تحقیقات شفاف درباره حادثه فوق شدند.

عذر بدتر از گناه

حکام سعودی در برابر این همه اعتراضات جهانی به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهند که بهترین صفت معادل آن، «عذر بدتر از گناه» است؛ «سلمان» پادشاه عربستان انگشت اتهام را به سمت «دست‌های پشت پرده» گرفت و گفت که آنها می‌خواهند با این مسئله (واقعه منا) بازی کنند!

سلمان که یک رژیم پوسیده و بی‌کفایت را رهبری می‌کند، مدعی شد که وی به همراه خاندانش، خود را برای خدمت به زائران «نذر» کرده‌اند. اما، وزیر بهداشت عربستان گناه را به گردن حجاج مظلوم متوفی انداخت و مدعی شد بی‌توجهی حجاج علت این حادثه بوده است! علمای وهابی سعودی هم همه استعداد خود را به کار گرفته‌اند تا ایران را متهم کنند، ولی حاصل این همه ذوق و استعداد مشتی ادعاهای بی‌ربط بوده است که هر شنونده‌ای را به خنده وا می‌دارد. «صالح بن محمد آل طالب» خطیب مسجدالحرام در خطبه‌های نماز جمعه مدعی شد: ایران به دنبال سوءاستفاده از حادثه منا برای تخریب چهره عربستان است!

اما فعالان سیاسی و محافل رسانه‌ای هم در این میان بیکار نمانده‌اند و به سعودی‌ها ماجرای سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و موارد دیگر را گوشزد کرده و یادآور شده‌اند که مقصر اصلی همه این حوادث، حکام آل سعود هستند.

در این میان، متاسفانه دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی و برخی از رهبران محافظه‌کار عرب جانب آل سعود را گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا نیز که در پس همه ماجراهای مکه و حج قرار دارد، برای گم کردن رد پا،، بیانیه‌ای را منتشر و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

به هر حال، فشارها بر رژیم آل سعود به قدری زیاد است که این رژیم پوشالی قصد دارد ۲۸ مامور امنیتی خود در منا را اعدام کند تا شاید خشم مردم جهان اسلام تسکین یابد. برخی از منابع نیز خبر داده‌اند که سران ریاض به شیوه مألوف خود، قصد دارند با پرداخت دیه به خانواده‌های جان‌باختگان منا، آنها را آرام کنند.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا